/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Drop Isolering af krybekælder?
Fra : kristianc
Vist : 1852 gange
178 point
Dato : 24-10-08 20:38

Hej
Jeg har en krybekælder på 60 + strøer = 70 cm med god udluftning.
Der lå før 50mm isolering, men vi døjer med fodkulde på gulvet. Derfor
er jeg gået igang med at hive gammelt isolering ned og lægge nyt op.
Jeg lægger 95mm op i mellem strøer og så smider jeg nogle forskallingsbrædder op på tværs og ligger et lag mere den modsatte vej med uglødet tråd under. Det giver ialt 190mm ny isolering. Udluftningshullerne bliver ikke dækket. Jeg er ikke nået så langt endnu og er stødt på denne:
http://www.bolius.dk/viden/nyheder/2007/maj/isolering-af-krybekelderen-kan-give-skimmelsvamp/

Det lyder ikke godt...skal jeg droppe mit foretagende ?

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 24-10-08 20:47

Det skal nævnes at der i bunden af krybekælderen er et støbt lag beton

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-10-08 20:59

Du skal ikke droppe det hvis din udluftning er i orden. Tværtimod vil der ikke blive så store temperatur svingninger i krybekælderen da det er årstiden der bestemmer temperaturen der,

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 21:15

Vil også sige DIT projekt er udmærket....

Hovedsagen er du ikke lukker for luften....

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 24-10-08 21:20

Ved du om der er en fugtspærre i din ganle konstruktion - ellers tror jeg at jeg ville tage den gamle isolering ned først - og så sætte ny PE-folie op først m.v.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 21:22

Citat
er jeg gået igang med at hive gammelt isolering ned

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 24-10-08 21:26

Der er en fin pæn dampspærrer under hele gulvet...altså lige under gulvet over strøerne.

Ikke for at være fræk og jeg sætter pris på jeres indlæg, men arbejder nogle af jer indenfor feltet? Jeg synes jo ikke udsigterne til at risikere skimmelsvamp i et hus (oven i købet med små børn) er særlig fed, så jeg søger et svar der kan overbevise mig om at artiklen i linket ikke skal stoppe mit projekt!!!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 21:32

Da mange krybekældre er MEGET lavere en det du har tilbage EFTER isolering, kan du selv danne dig dit billede..... (derfor ikke noget problem)

Artiklen tager udgangspunkt i at du FYLDER krybekælderen op - og det gør du jo ikke...

Og nej - jeg er IKKE isolatør - men har dog restaureret en del gamle/ældre huse......

Kommentar
Fra : kristianc

Dato : 24-10-08 21:53

Hej igen
Tak for input refi ... Jeg har også hele tiden troet at så længde der var fin udluftning under isoleringen så var det fint. Men jeg synes ikke der står noget om at fylde hele krybekælderen op i den artikel? Står ikke bare at det er en dårlig ide i de fleste tilfælde?

Og misforstå ikke...jeg sætter stadig stor pris på jeres input!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 22:24
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-10-08 23:29

du kan ganske roligt fortsætte med projektet. så længe der er god ventilation kommer der ikke skimmelsvamp. du kan evt afslutte med at sætte en vindpap under isoleringen. det flytter kondenseringspunktet ned på undersiden af pappet, og så er der ikke noget fugt der kan "hænge fast" i isoleringen. og en fugtig isolering er ikke så effektiv som en tør isolering.

tømreren

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 25-10-08 15:07

Hej Kristian
Jeg mener roligt du kan fortsætte med dit isoleringsprojekt - det der altid er vigtigt er at der er ordentlig ventilation under isoleringen i hele krybekælderen, og det lyder der jo til at være i dit tilfælde.
Det sidste gode råd fra trimare46 bør du overveje at følge:

Citat
du kan evt afslutte med at sætte en vindpap under isoleringen. det flytter kondenseringspunktet ned på undersiden af pappet, og så er der ikke noget fugt der kan "hænge fast" i isoleringen. og en fugtig isolering er ikke så effektiv som en tør isolering.

det vil være en rigtig god ide at få kondenseringspunktet flyttet ned under isoleringen, det der kan give problemerne er jo at der ikke længere kommer varme ned i krybekælderen ovenfra, så der vil fremover blive en væsentlig temperaturforskel ned til krybekælderen.
Dette skulle nu ikke give problemer i retning af svamp, når blot udluftningen er på plads.
God fornøjelse med dit energibesparende projekt og god week-end
Bennymanden

Kommentar
Fra : MTI

Dato : 01-11-08 17:02

Hej KristianC.

Jeg er isolatør, og har arbejdet indenfor faget i 30 år.

Det lyder til at være et meget fint projekt, dog behøver du ikke at opsætte vindpap under isoleringen, da der aldrig vil være noget vind dernede. Og da jordvarmen er konstant, vil du ikke opleve et kondenseringsproblem, dog skal du sørge for at holde alle udluftningerne åbne, hele året.

God arbejdslyst, for det er sgu et rimeligt surt arbejde.

Hilsen

K-E. Jensen

MTI