/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
farven grå
Fra : eln
Vist : 8225 gange
100 point
Dato : 24-10-08 19:59

hvordan blander jeg 4 farver så den bliver grå , for et stykke tid siden fik jeg lavet en flot grå farve af burnt umber ,en gul ,og så 2 farver mere som jeg ikke kan huske.
mvh.eln

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 20:15

Tag en prøve med til farvehandleren - det er da 1000 gange nemmere....

Du kan alligevel ikke ramme den samme farve igen....

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 110 point
Dato : 24-10-08 20:32

Rigtig grå er en blanding af alle farver.

Det nemmeste er at tage sort og blande hvidt i til du finder en nuance der passer dig.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-10-08 20:54

Der skal godt nok meget hvidt i sort før det bliver gråt, det må være et skud i tågen.
Tag hellere hvidt og bland ganske lidt sort i det er såadan det forgår.

Godkendelse af svar
Fra : eln

Dato : 24-10-08 21:09

Tak for svaret Thomas.Haugaard.
du siger at en rigtig grå er en blanding af alle farver og jeg kan huske at jeg brugte 4 farver ,så må det jo være sort og hvidt jeg har glemt jeg er ved at male billeder i grå nuancer og hvis det kun er blandet i hvidt og sort bliver det "døde" eller kolde farver
mvh eln

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-10-08 21:18

narh, det kommer jo an på om det skal være lysegrå eller mørkegrå...

Burnt umber og gul, -og sort og hvid vil give en varm grålig farve. -Måske en grå med et rødligt skær. Alt efter hvor meget rødt der er i burnt umber farven.

Men "grå" kan jo både have et rødligt skær, et gulligt eller grønligt skær, eller et blåligt skær, -alt efter hvilke farver, der dominerer.

Sort og hvid giver en "ren" grå farve uden nogen farvenuance.

--Du kan ikke lave nøjagtig den samme farve ved at stå og slatblande... Men du kan lave en farve, der ligner meget, hvis den gamle og den nye grå ikke skal bruges lige op af -eller oveni hinanden.