/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Problemer med Oliefyr
Fra : Pjevser
Vist : 1827 gange
60 point
Dato : 24-10-08 15:43

Nu her i den kolde tid skal vi jo som sagt have vores fyr tændt for at få varme, men den ene dag da jeg ville tænde fyret, ville den ikke starte og efter få minutter slog den strømmen fra. Jeg tændte så for strømmen igen og ville forsøge at tænde for fyret, men hver gang jeg prøver at tænde for fyret nu slår den bare strømmen fra og hver gang skal jeg slå strømmen til igen.

Er der nogen som ved hvad problemet eventuelt kunne være? Eller skal der virkelig et helt nyt fyr til? :(

Skal lige siges jeg intet ved om sådan noget, så det er begrænset hvad jeg kan svare på af spørgsmål.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-10-08 16:07

Check fotocellen.

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 24-10-08 16:10

fotocellen? (som sagt ved jeg intet om oliefyr)

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 24-10-08 16:30

Hvis det er HFI/PHFI relæet der slår fra er det fordi der er en overgang til jord= fugt i kontrolbox mm.
Hvis det er den ( røde ) knap på kontrolboxen der slår fra efter ca. 1 minut, er det fordi det ikke tændet/ ingen flamme, og til det kan årsagen være at:
der ingen olie er til fyret/pumpen,
dysen er stoppet,
fotosellen er defekt/beskidt.
Der skal ikke et nyt fyr til, det er som regel bare en bagatel der er ledt at lave, en adskildelse / rensning og en ny dyse så er de fleste oliefyr klar til at give varme til vinteren

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 24-10-08 16:52

Okay, men jeg har så ingen anelse hvordan man får de ting renset selv :(

Men det er lige så snart jeg tænder for kontakten til fyret, så slår relæet fra :(

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 24-10-08 17:00

Loven siger, at dit oliefyr skal renses, justeres og kontrolmåles én gang årligt af hensyn til miljøet.
Detter er også en god ide for din pengepung med de dyre oliepriser vi har.

Kommentar
Fra : 1664

Dato : 24-10-08 17:24

Det er muligvis forvarmer det er det i 90% af den fejl

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 24-10-08 17:25

Er der så nogen som ved hvordan jeg kan få fixet forvarmer? Koster det penge?

En total fin n00b guide til mig ville være nice :P

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 60 point
Dato : 24-10-08 17:26

Citat
Men det er lige så snart jeg tænder for kontakten til fyret, så slår relæet fra :(

Så er det fordi at der er overgang jord/stel et sted, det kan være mus der har gnavet isoleringen i stykker på ledningerne, fugt i elbox, osv.
Men da du ikke har nogen begreb on det er det nok bedre at få prof hjælp og betale for det

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 24-10-08 17:40

Ligeledes kan det være den stump slange (metalnetomspunden) der sidder foran din oliebrænder der er utæt, så den suger luft til sig, - men som du selv siger, når du ikke har noget som helst teknisk indsigt, må du henvende dig til dit olieselskab. De har en servicemekaniker de så sender ud til dig. Og så kan du samtidig få efterset og justeret dit fyr, -da det vil kunne betale sig at det kører optimalt.

Kommentar
Fra : Pjevser

Dato : 24-10-08 18:17

Ja ser vidst bare ud til jeg må have en ekspert til at kigge på det :)

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 24-10-08 23:57

Statoil har en rimelig løsning, se deres hjemmeside

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-10-08 01:38

Det er et Lovkrav at man får lavet Oliefyrsservice og Røgtest en gang om året,så få fat i en Tekniker og få ordnet problemetog så sparer du også på Fyringsolien.

Godkendelse af svar
Fra : Pjevser

Dato : 29-10-08 11:48

Jeg siger tak for hjælpen til alle. Jeg har nu snakket med nogle prof, og ser ud til brænderen der er gået af. Så den skal sku skiftes :)