/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Spøgelses bil skal ha sømmåtte
Fra : Klumme
Vist : 822 gange
50 point
Dato : 24-10-08 07:34

Jeg fatter det ikke. Det er dagligt at man i radioen hører om spøgelsesbilister. Hvordan man kan "komme til" at tage den forkerte vej ned på en motorvej, er mig ubegribeligt. Først er der skilningen og dernæst er der striber som man skal overse. Det er dødsensfarligt, hvilket jo ikke burde komme bag på nogen, men blev alligevel tydeliggjort af TV, som sendte en udsendelse med en af forbryderne, som var spøgelsesbillist foruden spirituspåvirket og dræbte 4 mennesker. Jeg har ikke set udsendelsen, men jeg finder det betænkeligt og smagløst, at lade sådan en udsendelse gå i luften, inden der er faldet dom i sagen.

Men i erkendelse af, at dette spøgelsesbillist-fænomen øjensynlig ikke stopper, vil jeg foreslå, at der ved samtlige motorvejsopkørsler monteres disse oneway sømmåtter. Så snart et køretøj passerer den linje, som for normale mennesker viser, at de er kommet til den tværgående vej hvor motorvejsopkørslen ender, går luften i de hjul som fjolset når at få med over. Han skal selv betale for fjernelse af køretøj og hvad der må komme af udgifter til dæk. Oven i dette, skal der erlægges en klækkelig bøde på ikke mindre end en månedsløn samt ubetinget inddragelse af førerbevis i f.eks 2 år. Er der tale om en person over 70 år, skal førerbeviset indrages for bestandig foruden bøden selvfølgelig.

Sanktionerne forudsætter, at der ikke sker nogen skade på andre eller materiel. Lykkes det tåben at komme på motorvejen alligevel og uden luft i dækkene, og han/hun her laver skader, skal straffen tilpasses de forbrydelser han/hun her laver der.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-08 07:47

Fuldstændig enig

De sømmåtter har de snakket om i årevis - men bliver det til noget

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-08 07:49

God morgen Nordsted. Ja de ævler og bævler, og ingenting sker der

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-08 07:50

God morgen Rye. Jeg kan se at du er på Sig nærmer dagen LOOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-08 07:51

Var på

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 24-10-08 07:52

Jeg kan tilslutte mig det du har skrevet ang. spøgelsbilister.Men-men, ikke den sidste sætning.

Citat
Er der tale om en person over 70 år, skal førerbeviset indrages for bestandig foruden bøden selvfølgelig.

Hvorfor den forskel:
Så skulle der også stå.
Har bilisten bestået sin køreprøve,inden for de sidste 5 år,skal vedkommende også miste kortet for bestandigt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-08 07:53

Citat
tilpasses de forbrydelser han/hun her laver der.
Flot dansk LOOL her laver der

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-08 07:58

Grunden til at jeg specielt nævner de 70 årige er fordi, at de i forvejen skal aflægge prøve for fortsat at beholde førerbeviset. Ved at køre ned på en motorvej...eller forsøge på det, mener jeg ikke de bør have deres førerbevis. Hvis de gjorde dette til prøven hos politiet, ville de ikke få førerbeviset forlænget, og dette ville ikke kunne laves om.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-08 08:00

En på 70 år og derover, formoder jeg ikke bliver bedre end de er, men en 18 årig har jo store chancer for at forbedre sin orienteringsevne. Den har i det mindste 52 år at øve sig i

Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 24-10-08 08:13

Spøgelsesbilister uanset alder har ingen adgang i trafikken. Altså en gang spøgelsesbilist - aldrig mere bilist.
spimmer.

Accepteret svar
Fra : LouisaSverige

Modtaget 60 point
Dato : 24-10-08 08:30

Kan kun tilslutte med det du har skrevet Klumme
Det skal have meget større konsekvenser end det har nu

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-08 09:24

Citat
Hvordan man kan "komme til" at tage den forkerte vej ned på en motorvej, er mig ubegribeligt.

Det kan nogen altså godt......det er forseelser der sker så godt som hver dag....

Og hvor det går galt, det gør det de steder hvor nedkørslerme er for dårligt markerede/konstruerede.....eller når tumperne klodser i det inde på motorvejsrastepladserne, kører mod færdselsretningen derinde og så kommer ud på motorvejen imod færdselsretningen (mange spøgelsesbilister kommer ud fra rastepladserne) ....og så er der de bilister der er påvirkede og kun sanser at de kører på noget asfalt, eller også bare dem, der overser alle advarselstavler o.s.v. typsik bilister hvor evnerne til at køre er for dårlige grundet alder, og som tror, at alle de andre bilister blinker og tuder i hornet, fordi deres lys blænder...(de fleste spøgelsesbilister er ældre mennesker der ikke kan finde ud af de "nymodens vejnet" og som ikke burde ha' lov til at køre mere)

Nu ved jeg ikke hvor godt du kender det jyske og fynske motorvejsnet, men der er utallige steder jeg kan nævne, hvor det kan gå galt....og også gør det.
Der er strækninger hvor der har været op til 3 spøgelsesbilister på en dag.

Jeg har været med til at forhindre en mand i at blive spøgelsesbilist.....da jeg kom fra en motorvej op til et kryds for at dreje til venstre, var der pludselig en bil der var ved at køre direkte ind i snuden på min bil, fordi chaufføren var i færd med at dreje til højre ned af den forkerte tilkørsel. Manden rystede på hovedet og ville dreje uden om mig, fordi jeg åbenbart "holdt det forkerte sted" efter hans mening. Heldigvis kom i det samme en bil op ved siden af min bil, en der skulle svinge til højre, så den gamle mand kunne ikke komme derned, og vi fik ham så gjort klart, at han var på afveje, og det kunne han ikke forstå, for han havde da set på skiltene at "den vej var til motorvejen mod Middelfart og Kolding, og det var altså den vej han skulle".
Men den tilkørsel manden skulle ha' været på, den var nærmest "usynlig", så jeg på tilbagevejen.....lignede blot en lille sidevej ned mellem nogen træer ude på bøhlandet.....sådan en man kører langsomt og leder efter, hvis man for første gang skal besøge nogen og ikke lige ved hvor indkørslen til deres gård er henne, så der kunne jeg sagtens forstå, at nogen ville kunne komme på afveje.

Men derudover så er der ingen undskyldning for nogen , der eks. har drukket hjernen på standby , og som kører ud og er skyld i andres ulykke og død...hvilket der heller ikke er andre steder, end lige ved at køre mod færdslen på motorvejene.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 09:35

Det bedste experiment jeg endnu har set var følere på tilkørselsrampen der registrerer forkert rettet trafik og tændte 5 store røde lamper - men alle disse tiltag hjælper ikke når en del af disse spøgelsesbilister bliver det ved at VENDE på motorvejen....

Tyskerne har et væsentligt større problem med emnet og kan ikke løse det....

Det MEST effektive er allerede lavet - betalingsmotorveje - men det er man vel ikke interesseret i

Den med specielle regler for kørekort holder ikke....

Send ALLE med kørekort til prøve - minimum 50% vil dumpe på stedet

Danskere bliver generelt dårlige bilister med tiden da deres tankegang stille og roligt forlader trafikken og bliver REN rutine med dem selv som centrum - de andre idioter kan bare køre ordentligt - jeg holder på min ret...

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-10-08 09:48

.... nedkørslerme er for dårligt markerede/konstruerede ..... HVORFOR? ..... tumperne klodser i det inde på motorvejsrastepladserne ..... HVORFOR? ..... dem, der overser alle advarselstavler ..... HVORFOR?

Det er blot en konstatering, at nogle gør det, men hvis man skal løse et problem, skal det først konstateres - og det er så her konstateret! Nu skal det så løses, hvordan?

Jeg har et par gange ved Randers syd frakørsel oplevet at nogen vil på motorvejen fra Hammelvej - mod kørselsretningen op til motorvejen. Der står to "alt indkørsel forbudt" skilte.

For ikke stedkendte kan man kun på dette sted køre på motorvej mod nord og fra mod syd. Skal man på motorvej mod syd, skal dette ske fra Århusvejca 2km der fra.

Jeg møder jævnligt udenlandske lastvognschauffører, der ikke kan komme på motorvejen - da det er er så ulogiske tilkørselsforhold. Dette indebærer så, at de vender de store vogntog på vejen - hvor de ikke må vende, eller kører ind i et industriområde, hvor de så har svært ved at komme ud.

I den sidste ende, så er det politiske/økonomiske løsninger/handlinger der skal til, men politikerne er - som på andre områder - når der skal "handles her og nu" handlingslammede!!!!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-08 10:54

Tjaeee ok...... der er selvfølgelig mange meninger og løsningsmodeller, og egentlig er jeg lige glad hvilken man bruger, når blot politikerne / politiet / vejdirektoratet gør noget, så den leg med døden stopper. Det er grusomt og ganske umenneskeligt, at uskyldige skal betale regningen for en tumpes fejltagelser

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-08 11:12

Citat
Danskere bliver generelt dårlige bilister med tiden da deres tankegang stille og roligt forlader trafikken og bliver REN rutine med dem selv som centrum - de andre idioter kan bare køre ordentligt - jeg holder på min ret..
Yes Refi...det er min gamle kæphest. Alle som har førerbevis, skal til "vedligeholdelsesprøve" hvert 5 år. Indsigelsen går på, at det koster en bondegård at lade alle komme til prøve, men herregud...lad dem selv betale. Der er ingen der siger, at det skal være gratis at have et førerbevis i 52 år eller mere.

Når man tænker på, hvilke omkostningskrævende foranstaltninger der laves, fordi folk kører som idioter, for ikke at glemme hvad trafikulykker koster samfundet i hospitalsophold, genoptræning og tabt arbejdsfortjeneste samt familiernes sorg, når et medlem af familien invalideres eller blir slået ihjel. Jeg kan ikke se, at en afgift på eksempelvis 500 kr. hvert 5 år skal være det, som afholder lovgiverne fra at vedtage en lov, der pålagde de førerbeviskrævende trafikanter dette. Det svarer til 27 øre om dagen for at have et førerbevis. Det er da OK

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 24-10-08 12:01

hej
Vi har mødt en spøgelsesbilist og takker Vorherre for at der ikke var meget trafik - men bilisten kom fra Vejlefjordbroen i nordgående retning i det sydgående spor - føj for den lede.
En oplevelse man ikke så hurtigt glemmer. Gad vide om det var den strækning nogen herinde omtalte? Som med mange andre ting behøver det jo ikke at have noget med alder at gøre
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-08 12:28

Citat
behøver det jo ikke at have noget med alder at gøre
Pudsigt...sån siger de ældre LOOL Men du har ret, at det ikke nødvendigvis er de ældre. Dog har det vist sig, har jeg læst, at de spøgelsesbilister som man har fået kontakt med, overvejende hører til i den ældre gruppe af bilister. Det er jo egentlig ganske forståeligt, da det er bevist, at ældre nemt mister evnen til hurtigt at oríentere sig. Så meget desto mere er der grund til at være obs på den gruppe, af hensyn til trafiksikkerheden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-08 12:34

Dova du nævner, at mange af SPB'erne kommer fra rastepladser. Der er vel ikke noget i vejen for at man kunne lægge disse oneway sømmåtter ud ved indkørslen til rastepladsen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-08 12:37

Jeg fik desværre ikke hørt hele indslaget i radioavisen, men der skal laves et forsøg ved Randers, for at undgå SPB--- på de tide de ansvarlige vågner op

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-08 12:39

Citat
men der skal laves et forsøg ved Randers
Så lukker de nogle SPB'er ind på motorvejsnettet, for at se hvordan de skal tackle problemet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-08 12:44

Altså så hurtigt går det nok heller ikke, selv om det nok bliver den løsning.... mon ikke det lige skal op på 17 møder først

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-08 13:39

Sæt nu en af dem får længere på arbejde - så falder forslaget - det koster jo extra brændstof

En løsning "kunne" være at lægge pile i asfalten hver 20-50 meter over hele landet....

Det skulle i så fald også gælde alle andre veje med midterstriber....

Jeg tror disse hurtigt ville lagre sig i "baghovedet" og derved gøre opmærksom på noget er galt....

En del af spøgelsesbilisterne er jo ikke engang KLAR over de kører på en motorvej....

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 27-10-08 00:01

Du får point Louisa, fordi du siger pæne ting om mig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-02-09 00:15

Sådan her skrev jeg tidligere i tråden her:

Citat
Jeg har været med til at forhindre en mand i at blive spøgelsesbilist.....da jeg kom fra en motorvej op til et kryds for at dreje til venstre, var der pludselig en bil der var ved at køre direkte ind i snuden på min bil, fordi chaufføren var i færd med at dreje til højre ned af den forkerte tilkørsel. Manden rystede på hovedet og ville dreje uden om mig, fordi jeg åbenbart "holdt det forkerte sted" efter hans mening. Heldigvis kom i det samme en bil op ved siden af min bil, en der skulle svinge til højre, så den gamle mand kunne ikke komme derned, og vi fik ham så gjort klart, at han var på afveje, og det kunne han ikke forstå, for han havde da set på skiltene at "den vej var til motorvejen mod Middelfart og Kolding, og det var altså den vej han skulle".
Men den tilkørsel manden skulle ha' været på, den var nærmest "usynlig", så jeg på tilbagevejen.....lignede blot en lille sidevej ned mellem nogen træer ude på bøhlandet.....sådan en man kører langsomt og leder efter, hvis man for første gang skal besøge nogen og ikke lige ved hvor indkørslen til deres gård er henne, så der kunne jeg sagtens forstå, at nogen ville kunne komme på afveje.

Og så skete det bare igen det samme sted.....:

http://www.bt.dk/article/20090207/krimi/902070388/