/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
indkøb som enlig
Fra : bowlingnæ
Vist : 1800 gange
100 point
Dato : 22-10-08 21:18

Jeg er som enlig jo også behov for indkøb engang i mellem. Hvordan køber jeg fornuftigst ind? jeg har en lille indkomst men skal jo ha mad på bordet.

F.eks indkøb af kødvarer. Er det så billigst at købe en kødpakke eller pløje alle reklamerne igennem for at finde tilbuds varer.

Så er der frugt og grønt. Jeg har tænkt at prøve ex. De 4 årstider eller hva der nu findes.

Jeg har omkring 100 kr. pr. uge til mad.

Sådan noget som non-food varer som tandpasta, sæbe, toilet papir ect. holder længe hos mig. der er det vel bedst at gå efter tilbud ikk.

Eller kan man ikke nøjes med at gå i Aldi, Netto, Fakta og Lidl.

Venligst bowlingnæ

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-10-08 21:30

Du kunne gøre som mine ældre naboer gør, hver weekend sætter de sig med tilbudsaviserne og blyant og papir, og så skriver de de gode tilbud ned som kommer i løbet af ugen. De skriver hvilken dag der er tilbud og hvilken forretning.

Og hvis du kun har 100 kr om ugen til mad, så gælder det om at købe tilbud. Måske kunne du henvende dig til kommunen og be om lidt hjælp. Du kan ikke klare dig for 100 kr om ugen til mad.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 22-10-08 21:31

Hvordan kan man lever for kun 100 kr om ugen??? Bruger du alle dine penge på bowling???
Årstidernes frugt og grønt kan du da godt glemme alt om, du kommer ikke ret langt for 100 kr...
Hvis du virkelig mener det alvorligt at du kun kan bruge 100 kr om ugen på mad, så er der vist kun supper og pastaretter tilbage. Køb kød og grønt på tilbud og lav evt. nogle store gryderetter, hvor du kan fryse portioner ned, så du ikke skal leve af millionbøf eller kartoffelsuppe i 7 dage i træk
100 kr.....ej, mener du det helt alvorligt???

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 22-10-08 21:31

hej jeg pløjer reklamer igennem og ellers rema 1000 begyndt at sælge
i styk vis blandet for enlige de har bla. frugt til 2 kr pr styk i denne uge og 5 kg kartofler til 12 kr fra torsdag så må jeg jo bare håbe dr en rema i nærheden af dig

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-10-08 21:41

Køb lidt færre orkideer måske

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-10-08 21:53

Hej med dig og velkommen på kandu.

Jeg syntes godt nok det lyder meget lidt til kost.
Men ellers så prøv at holde øje med tilbuds aviserne . Køb kød på tilbud og frys det ned hvis du har mulighed for det !!!
Brød kan du også fryse så du kan købe lidt billigere. Jo større "indkøb" på tilbud jo billigere er det.
Se dig godt for når du handler.
Held og lykke med det .
Venlig hilsen Pia

Kommentar
Fra : bowlingnæ

Dato : 22-10-08 22:13

sorry jeg har ikke formuleret mig rigtgt, jeg prøver igen.

Jeg vil gøre det til et projekt at leve for 100 kr om ugen. Jeg hæver hver uge 400 kr i banken og af dem vil jeg bruge 100 kr. på mad.

Når måneden er omme har jeg næsten 800 kr. til overs.

Så er det jeg spørg, hvordan man bedst køber ind.

Jeg er ny her inde hos jer og skal lige ind i sagerne.

Accepteret svar
Fra : Knete

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-08 22:20

Kig efter ”orange skilte” dvs. varer der er tæt på sidste salgsdato, de er ofte UNDER ½ pris, f.eks. kødpålæg til 5 kr.

Købe stort ind, 5 kilo fars er feks ofte meget billigere i kilopris end 2 kilo. Vores lokale brugs har 5 liter mælk til 20 kr hver fredag, så der køber vi ind til hele ugen. Ofte er der 3 toastbrød for 10,-.

KUN købe tilbud i varehuse, ellers kun discount.

Købe frugt på landet (en stor pose for 20 kr) Evt spørge efter ”husholdningsæbler. (de er ikke kønne, men smager lige så godt)

Fryse alle rester ned, på et tidspunkt er der nok til en middag.

Hvis det er muligt, så køb tandpasta, opvaskemiddel, vaskepulver, dåsekonserves osv. syd for grænsen, det er meget billigere. Eks. 4 kr for en tube tandpasta. Under 2 kr for et stykke håndsæbe.

Dyrke krydderurter. Det er nemt, de passer sig selv, og kan dyrkes alle steder(også i potter i vindueskarmen). De kan pifte enhver ”kedelig” ret op. Vi køber de billigste i supermarkeder, eller spørger folk om stiklinger, og planter dem ud, de breder sig hurtigt og bliver for det første kønne, duftende og så er de lækre at spise. (Eller lave te af).

Bage brød, kage osv. (det smager også bedre)

Søg i feks Google efter billige madretter, der er mange gode opskriftsider med billige lækre retter. HUSK at skrive ned hvad du bruger, pludselig har du opfundet en genial opskrift, der kan bruges en anden gang.

Fyld fryseren op med ”pluk selv” bær og frugt, det er rart at have til grød, marmelade, saft, kage osv.

Lav kaffe på gammeldags manér, med tragt, thermokande og elkedel. Der skal ikke bruges så mange kaffebønner, da kaffen bliver stærkere.

Katte/hundemad: Køb ikke dåsemad, det er dyrt, usundt, og mætter ikke. Køb en stor sæk god tørfoder i stedet for. Find en foderstofhandel i stedet for dyrehandel/supermarked, det er billigere for det samme foder. (Vi giver 269,- for 10 kg kattemad til ca 3 mdr. til 3 store katte og 169,- for 15 kilo hundemad, og der er til ca 3 mdr.)

”Ting”:

Køb brugte bøger, cd'er, spil, anders andblade osv. på loppemarkeder og i genbrugsbutikker.

Kig i ”Bortgives” i den blå avis, der er mange fine ting.

Bestille ”gratis-ting” på nettet, man kan få mange gode ting, feks. Rengøringsmidler, hygiejnebind, hundekiks, bolcher, kuglepenne, papir, cd'er, simkort med lidt taletid/sms'er, plakater og mange andre ting. Pas dog på at der ikke er noget portobetaling, eller om man skal melde sig i en klub, med købstvang.

Køb tøj og sko på udsalg, eller i lagersalg.

Spørg folk, hvis du mangler, mange har et gammelt tv eller lign. stående i kælderen/garagen, det er ikke pinligt, og de fleste vil hellere have at nogen får glæde af tingene end at de bliver smidt ud.

Hvis du ser noget godt stå til storskrald, så bank på og spørg om du må tage tingen. Der står ofte cykler, plæneklippere, møbler osv.

Sy kedelig tøj om til smart tøj, palietter, guldtråd osv. forvandler det til noget nyt og lidt mere festligt.

Læs aviser online, der er masser af dem og de fleste er gratis. Find en sød nabo der holder ugeblade, og spørg om du må arve dem.

Gamle møbler, kan blive smarte og fine, ved at slibe lidt med sandpapir, og så gå ned til farvehandelen og køb en malingprøve de koster max. 25 kr., mal dem og de er fine.

Hvis ting bliver grimme i farven, får pletter eller går i stykker, så lad være med at smide ud, men frisk op, rens eller reparer. Brug feks Ask Alex . Ask-alex har også mange gode, opfindsomme og sjove tips.

Andre tips:
Sluk bruseren mens du sæber dig ind, og vasker hår.

Der er brugere der har tilføjet deres egne sparetips i forumsektionen "Sparetips for fattigrøve"

Kopieret herfra ; http://bistandsbums.dk/sparetips

Godkendelse af svar
Fra : bowlingnæ

Dato : 22-10-08 22:34

Tak for svaret Knete. Der står rigtig meget godt på det link.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-10-08 03:13

Det er meget godt med det at købe stort ind af tilbud mv.

For det første har man ikke penge til at lægge store beløb ud for længere tid ad gangen, hvis man, som jeg, er en fattigrøv.

Varerne skal samtidig slæbes hjem

En anekdote:

Min mormor rendte altid efter tilbud, og havde så købt rigeligt med mælk på bud. Men de var ski da tunge at bære hjem fra den anden ende af byen - så hun brugte fortjenesten på en sporvogn.
Det hørte hun meget for i årerne fremover

Hanne

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 23-10-08 12:38

Camillasmoster du forstår vist ikke pointen med at købe stort ind.

At købe stort ind betyder ikke at der er regler for, at man den samme dag skal slæbe på og betale for 5 liter mælk,3 poser frugt, og 5 kilo kød. At købe stort ind betyder således ikke,at dine penge hver den 1. skal bruges den 1. De skal bruges hen over hele måneden, men bruges rigtigt.

Strategiske indkøb, hvor pengene både slår til, og man ikke forslæber sig på at bære varerne hjem kan sagtens lade sig gøre. At påstå andet er noget vrøvl,og jeg vil tro du aldrig har været studerende og har skullet leve for en SU. Det KAN lade sig gøre, og er faktisk den eneste mulighed for at få det til at løbe rundt.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-10-08 14:24

Næ, ikke på SU, men en "fattig-lige-flyttet-hjemmefra-før-læreplads" indtægt for mange år siden.