/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
ny radiator ventil
Fra : sigfrid
Vist : 1473 gange
100 point
Dato : 22-10-08 16:31

hvordan tømmer man radiatoren for vand,når man skifter termostat.
lukker man bare for fjernvarmen og tømmer ved ventilen eller hvad.
på forhånd tak.
sigfrid

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 16:35

Er det bare thermostaten eller vil du absolut skifte hele ventilen.
Det er måske bare stiften som hænger lidt.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 22-10-08 16:43

nej hele ventilen skal skiftes.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 22-10-08 16:52

Så skal:
Niveauet på anlægget sænkes til under radiatoren, hvis der ikke er afspærringsventiler til strengen.

vandet der kommer ud er ......................sort og næsten ikke til at vaske af

Du kan aftappe ved at løsne unionen på nederste rør og løsnet unionen på øverste rør
Der kan dunkes lidt på unionerne så de løsnes og der kommer vand ud i en spand
Har du tappet en spand vand ud så kan du måske afmontere din ventil.

Der skal løsnes lidt af gangen så du ikke bliver overrasket af en masse vand.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-10-08 18:38

Du spurgte om du skal lukke for din fjernvarme, Ja det skal du helt klart.

Både for fremløbet og returen... Der er monteret ventilger lige der hvor de kommer ind i dit hus, dem lukker du for inden du begynder.

Husk at tjekke at der er en ventil magen til du skifter med, da kan være forskel på hvilken vej vandet løber i ventilerne.

Inden du begynder at løsne unioner.
vh Ben

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 18:55

Og sidder unionerne fast, så kan de løsnes med to stk hamre.
Hold den ene ind mod omløberfladen og slå lidt elegant på den modsatte flade.
Du skal ikke slå hårdt, for det er vibrationerne som løsner og ikke det hårde slag.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 22-10-08 19:10

Ja du lukker for fremløg og tilbageløb, begge din lukkehaner i dit hus.
Derefter tømmer du anlægget forvand. Du har en tappehane i kælderen eller der hvor fjernvarmen kommer ind i huset. Åben ventilen til alt vandet er rendt ud og derefter kan du bare udskifte ventilen.
Husk når du igen åbner at åbne alle radiatore og lufte ud et par gange.

hawaii7

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-10-08 00:30

Hvorfor skal hele ventilen skiftes????
Det er da yderst sjældent de går i stykker, oftest er det bare fjedren der sidder inde bag stiften der skal løsnes og det kan du gøre uden at tappe vnd af.

Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 23-10-08 05:28

Tak for svaret Eyvind.
jeg går da bare igang,lyder rimligt nemt.
hisen sigfrid