/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Vis man vil købe en lille hund
Fra : harbo2
Vist : 857 gange
100 point
Dato : 22-10-08 11:59

hej aller jer hunde eger

hvad skal man tage højte for inden man køber en lille femilie hund ?

mvh. harbo2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-08 12:03

Hvilken race ønsker du??

Her i dette link, kan du læse om alle racerne, også hvad de kræver, af pelspleje motion om de kan være samme med andre dyr mm

http://www.hundeleksikon.dk/

pøj pøj med hvalpen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 22-10-08 12:41

Du skal da tage højde for mange ting.

Hvilken hun ønsker du?
Hvor meget skal den være alene?
Hvor meget motion får den/har behov for?
Vil i gå til træning med den?
I det hele taget dukker der ofte en masse spørgsmål op når man begynder at tænke på at anskaffe sig en hund

Kommentar
Fra : akle

Dato : 22-10-08 12:48

... og så er man afhængig af et firbenet "barn" i de næste 10 - 15 år.
... samt en del løbende større og mindre udgifter gennem det samme tidsrum.
... desuden giver "kræet" dig masser af kærlighed og forhåbentlig sund motion hver dag.
... husk, - det er stærkt vanedannende!

Held og lykke!
MVH Akle

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 22-10-08 12:56

Hej
Der er rigtig mange ting du bør tage højde for. I Dansk Hvid Schæferhundeklub har vi lavet en folder om hvad man skal være opmærksom på når man vil købe hund, eller når man står som ny opdrætter og for første gang skal finde hjem til ens kære hunde.

Hvis du vil have den tilsendt, kan du sende mig en mail til fcs@dhsk.dk, men ellers vil jeg da give følgende få gode råd.

- Skal det være en stor eller lille hund?
- Hvilkenn race vil du helst have
- Hvor meget tid har du hver dag til hunden?
- Hvor meget skal hunden være alene hjemme?
- Hvor kan du gå til hvalpe træning med hvalpen i nærheden af hvor du bor?
- Hvor meget motion skal hunden have?
- Besøg flere opdrættere og se begge forældre inden du bliver skrevet op til en hvalp ( køber en)
- Tag en snak med en eventuel specialklub der er for racen, om hvad hunden kræver for at få en god opvækst og et godt liv. Specialklubber kan du finde på nettet for mange racer.
- Er begge forældre undersøgt for HD eller andre arvelige lidelser racen kan rammes af?
- Kom evt. på en hundeudstilling og tal med forskellige ejere og opdrættere der har den race du gerne vil have?
- Skal det være en hvalp, eller vil du gerne give en voksen hund - der søger et nyt hjem - mulighed for at blive jeres hund. Her kan du hos Dyreværnet for hjælp til at finde mange gode hunde rundt omkring på landets internater.
- Har du råd til at have hunden, hunden skal hvert år vaccineres, være forsikret, have god mad hver dag og bliver måske også syg, så det er ikke billigt at have en hund. Det er en god ide at tegne en sygeforsikring på din hund, så du kan få tilskud hvis ulykken er ude og din hund bliver syg.
- Læs om racen på nettet, eller gå på Biblioteket og find gode hundebøger om din kommende hund.
- Hvis I er en familie, er det vigtigt at I er enige om, at der skal være tid til at have hund.

Held og lykke med din kommende hund, og mange hilsner fra

Frank samt hundene Rolf, Nero og Bambie i Hvidovre

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-08 13:09

Skagensnero:

Citat
lille femilie hund

Citat
hunden skal hvert år vaccineres

Mange dyrlæger, siger at hvert andet år er tilstrækkeligt, hvis den er alm. familiehund og ikke skal ud og rejse

Citat
Det er en god ide at tegne en sygeforsikring på din hund, så du kan få tilskud hvis ulykken er ude og din hund bliver syg.

Dette vil jeg nu ikke helt give dig ret i, vi har haft hund i 30 år (samme race alle årene), og det er først nu vi kunne bruge en forsikring, men selv ikke nu tror jeg vi ville få gang af forsikringen, da hunden er ni år... når jeg hører andre fortælle om prisen på forsikringen, og hvilken dækning, syntes jeg ikke de to ting følges ad, da der altid vil være nogle forbehold

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 22-10-08 13:24

Om hunden er lille eller stor gør ikke den store forskel i den tid det kræver at holde hund.
Bortset frea at en lille er lettere at bære op af trappen, hvis man bor i lejlighed.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 22-10-08 13:45

Jeg har gennem tiden haft 6 hunde.
Da den sidste døde ville jeg ikke have flere. Der er en anden frihed nu. Men i starten var det som om der manglede noget. Men skal jeg vælge nu - så vil jeg leve uden.
Hunde kræver meget tid, men har man tiden til dem - er det dejligt. Har du derimod en stresset hverdag og er mest træt når du kommer hjem, så kan hunden føles som en klods om benet.
Så tænk dig om først. Hvem skal passe den når du skal på ferie. Hvem skal gå med den 3-5 gange om dagen - også i regn og blæst. Er du sikker på du vil det også de næste 10-12 år ?

Kommentar
Fra : skagensnero

Dato : 22-10-08 14:16

Hej
Lige om sygeforsikring så har jeg alle mine hunde sygeforsikret, og jeg anbefaler da altid at tegne den forsikring, da den er billig.

Prisen er ca. 1.200 kr. om året for sygeforsikringen, og hvis den er kombineret med ansvarsforsikringen er prisen ca. 1.400 kr. om året, eller godt 100 kr. om måneden, og de penge er bestemt givet fornuftigt ud.

Hvis man har 2 eller flere hunde kan man ofte få 10 - 20% rabat, og de gange jeg desværre har haft brug for forsikringen ved sygdom, har der ikke været problemer med dækning.

Jeg tror at alle forsikringerne siger at hunden skal være sygeforsikret inden en eller anden alder, og det er jo også fair nok, det ville jo svare til at man kunne tegne en livsforsikring på sin hund når den var gammel, og det er jo ikke lige det der er meningen.

Nå men held og lykke med at finde en dejlig hund

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-08 15:41

Hej, Harbo2.
Du skal allerførst finde ud af om I må have hund der hvor du bor.

Det er ikke alle steder man må det.

Og så skal du vide at en lille hund koster omkring 10.000 kr. Så dem skal du have sparet op før du kan få hunden hjem. Man kan IKKE købe en hund på afbetaling.

Når DE to ting er på plads, så kan du begynde at tænke over hvilken race det skal være.

Der er dette link meget godt:

http://www.hundeleksikon.dk/

...det var det samme link Nordsted gav dig før.

Et andet godt link er detteher til Dansk Kennelklubs hjemmeside:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/392

Der står der en masse om køb af hund.
Og der er links til hundekenneler med forskellige racer, --når du når så langt..

Kik på de sider. Og spørg bare videre her på Kandu.

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 22-10-08 22:27

Vi havde MEGET glæde af at komme til nogle hunde udstillinger, som også er nævnt i tråden

Kim

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 23-10-08 12:43

Må jeg lige komme med en lille kommentar.

Jeg har selv en lille hund - en Cavalier King Charles Blendheim. For dem, der ikke ved det, er det en lille hund med masser af lang pels, lange ører der filtrer og hvide poter, der bliver sorte, hver gang vi er i skoven eller lignende.

MEN - jeg elsker ham over alt og ville aldrig bytte ham. Han er den sødeste og kærligste lille hund. Faktisk tror jeg, at han slet ikke ved, at han er en hund. Han tror, han er mit barn.

Men alligevel. Hvis jeg engang skal have en ny hund - og selv de sødeste hunde lever jo ikke evigt - så vil jeg tænke over flere ting. Jeg vil købe en hund med KORT pels, KORTE ører og mørke/sorte poter. Jeg tror helt ærligt, at jeg vil elske sådan en lille hund lige så meget, som jeg elsker Felix nu.
Men en sådan hund vil ikke tage så lang tid at soignere, hver gang vi har været i det fri.

Sidst vi var i skoven, måtte jeg vaske ham. efter vi kom hjem. Han skulle vaskes, børstes og føntørres - ellers var han aldrig blevet en pæn hund igen.

Så hvis du ikke har tid til det, så tænk lige over, hvilken type der er mindst pelspleje med. Alle små hvalpe er jo søde, og ydermere bliver din hund nok lige, som du vil have den, hvis den bare får kærlighed nok.

God fornøjelse med den lille nye.
Hilsen
Mulle/Birthe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-08 12:58

Mullemor.... netop af den årsag, får vi vores yorkie klippet, han ser faktisk også mere hvalpet og frækkere ud når han er nyklippet..

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 23-10-08 13:06

Jamen, jeg får skam også min lille hund klippet. Han er i "Himmelhunden" ca. hver 3. måned, og han koster faktisk mere der, end jeg giver for at komme til frisøren!!!
Men han er stadigvæk mest hvid med brune aftegninger, og alt "skidt" ses med det samme på ham.
Jeg foreslog bare, at man skulle tænke på, hvordan en flot hund ser ud efter en tur i skoven, særligt her om efteråret, hvor der har regnet. Min er i hvert fald ikke så hvid efter sådan en tur.
For øvrigt synes jeg, at en lille yorkie er så skøn, jeg var lige ved at købe sådan en, da jeg anskaffede mig hund.
Hilsen
Mulle

Godkendelse af svar
Fra : harbo2

Dato : 23-10-08 13:19

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-10-08 13:24

........................................tak for accepten af mit svar...

Må I ikke have hund der hvor du bor?
Eller er 10.000 for meget?
Hvad fandt du ud af?

Jeg er ked af hvis I helt har mistet modet...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-08 13:31

Birgitta, ikke så negativ, det kan da være spørgeren bare er blevet glad for link

Mulle-mor, Nikki ligner nu også en druknet mus, selv om han er klippet, det er ikke sådan at være så lavbenet, men så er det jo godt han heller ikke er størrer når han skal tørres

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-10-08 14:26

Altså... Silke er langbenet... Men hun bliver alligevel kulsort på mavsen...

Store hunde har store poter. Der kan skovle STORE klatter mudder op på maveskindet... Endda et STORT maveskind...