/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Plads D-drev er opbrugt Win XP
Fra : ingelein
Vist : 1029 gange
75 point
Dato : 22-10-08 09:24

Hej
Jeg har arvet en Compaq S4100. Næsten ikke brugt, men computeren gik ned, da der pludselig blev slukket for strømmen. Siden har andre prøvet at få PC'en i gang igen, uden held, så nu er den min.

Jeg har prøvet at få den igang igen med min Win XP Prof.Sp1 skive - og det fungerer. Herefter har jeg opdateret med SP2 og AVG. Men nu kommer der en pop-up, som siger at der ikke er mere plads på D-drevet.

Jeg kan se at der er en Win-mappe på både C og D drevet. D drevet er kun en 5 GB partition.
Det vil sige, at jeg faktisk kører med både et Windows XP Home - og et Windows XP prof styresystem.

Efter min viden, har mine opdateringer lagt sig på D drevet - altså på Win XP home version, hvor pladsen nu er blevet for trang.

I dag har jeg fået papirerne til denne Compaq og det viser sig at der skulle have været foretaget en systemgenoprettelse. Det ved jeg så ikke, om det er for sent, når jeg har foretaget ændringer.

Der står i Compaq vejledningen at de kalder denne del af HD for en "genoprettelsespartition". Det må være det samme som D-drev? Eller?

Jeg tør ikke foretage mig noget, før jeg har fået et svar herindefra.
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 22-10-08 09:32

Du kan gå tilbage til sidst kendte fungerende installation

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 09:43

Hej bja2
Mener du systemgendannelse?
Hvad så med det "ekstra" Win XP prof. system jeg har fået lagt ind.

Ved opstart skal jeg vælge mellem
1. Windows XP prof
2. Win XP home
3. Win genoprettelseskonsol

Jeg har hidtil altid valgt 1.
Men nu er jeg kommet i tvivl, for jeg vil ikke køre med flere styresystemer. Det lader til at maskinen starter op på XP home, selvom jeg beder den starte op på XP prof.

Det kan tænkes, at partitionen på D slet ikke er stor nok til at kunne rumme alle de udvidelser der hører til.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 09:46

Der ligger åbentbart en en genoprettelse (med mindre du har formateret) på D:
En nyinstalleret Xp fylder ca. 3 GB så der kunne toretisk godt ligge en "rescue" på D:

Windows har det med at installere på den sidst formaterede partition selvom det ikke er C:
Det er bedst at installere på C: for ellers bliver der rod i drevhenvisningerne.

Har du formateret - så er der kun en rigtig vej..................slette harddisk og installere en frisk XP
Det forudsætter dog at du kan hente drivere til computerens bundkort (motherboard)

S4100 er altså en scanner......................så hvad hedder din compaq comp.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-08 10:01

Jeg vil sige som Eyvind....

Du har gang i noget du ikke vil kunne fuldføre....

Brug din Cd til at formatere HELE harddisken (fjern tidligere partitioner) - og læg et helt frisk system ind.... - men sørg for at have alle drivere ved hånden (kan udtrækkes fra fra den resque der ligger der inden formatering)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 10:08

Hvis du vælger denne, så opdager du om der ligger noget rescue på D: som du kan bruge.
Og vælg så en fuld genoprettelse.......................alt bliver som nyt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 10:42

Hej Eyvind
Hvad mener du med "hvis du vælger denne" - Hvilken denne?

Citat
Hvis du vælger denne, så opdager du om der ligger noget rescue på D: som du kan bruge.
Og vælg så en fuld genoprettelse.......................alt bliver som nyt.

Hvordan kan jeg se om der ligger noget rescue på D-drevet?
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 10:48

>>>>>>>>>>>>>>>>>3. Win genoprettelseskonsol

Det kan evt. ses ved at der er en mappe med noget ulæseligt, men det kan også være gemt så du ikke kan se det.

Ved at vælge denne >> 3. Win genoprettelseskonsol
Vil du sikkert opdage om den kan finde noget til at lave genoprettelse.

Har du formatert noget

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 10:54

@refi

Citat
Brug din Cd til at formatere HELE harddisken (fjern tidligere partitioner) - og læg et helt frisk system ind.... - men sørg for at have alle drivere ved hånden (kan udtrækkes fra fra den resque der ligger der inden formatering)

Hvilken CD ?- jeg har kun min Win XP prof CD og det kan næppe være den - og hvordan udtrækker jeg fra den resque - til hvor - USB - brænde CD eller hvad?

Nu vil jeg i første omgang se om jeg kan lave nogle genoprettelsesdiske.

Og nej, jeg har ikke formateret nogen HD eller drev - og eftersom der nu er 2 styresystemer at vælge imellem, er der heller ingen før mig, som har prøvet at formatere. Synes bare det er underligt at det OS jeg har lagt ind ligger på C - drevet, mens det andet ligger på D. Jeg synes at du tidligere har skrevet at OS skal ligge på C-drevet.

Måske er det jo også kun recovery, som ligger på D-drevet. Så skal der vel være 2 Windows - mapper på C?
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 10:58

hej Eyvind
Det er en compaq i serien s000/8000 - og min model hedder så s4100. Ja jeg lod mig også vildlede da jeg ledte efter ram til denne pc. Rammene er købt og sat i og fungerer nu med 2x512 Mb - fint nok. Sjovt nok viser maskinen kun 960 Mb ram. Jeg har fået oplyst hos HP at maskinen kan håndtere 2 x 512 - eller som de skriver 1 GB.

Hilsen Ingelein - jeg håber ikke at jeg knalder hele pcén af, så bliver mit elskede barnebarn Lasse (13) ked af det.

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 22-10-08 11:04

Du skal vælge den der svarer til din CD/DVD. Men der burde komme en mulighed for at starte sidste kendte fungerende installation

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 11:15

Rescue foregår på flere måder.

Ved hjælp af af et lille program i opstaten af comp.

1. Windows XP prof
2. Win XP home
>>>>>>>>>>>>>3. Win genoprettelseskonsol
Hvor der hentes data fra en som regel gemt partition

eller ved hjælp af rescue fra en CD/DVD som er lavet fra den gemte partition

For begge typer rescue ledes der efter rester fra den oprindelige installation
(derfor kan der ikke laves genoprettelse fra en slettet / formateret harddisk.

Her kan du evt. se hvad der skulle gemme sig på din harddisk.

Start > højreklik på denne computer > vælg administrer > diskhåndtering

Nu kan du se din harddisk i farvede felter.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 12:07

Hej Eyvind
Nu har jeg rigget min fungerende pc og Compaq s/4100 til, så de står ved siden af hinanden.

Computeradministrationen viser:
D: partition grundlæggende NTFS i orden (boot) , kapacitet 3,60 GB ledig plads 390 MB
G: partition grundlæggende FAT i orden kapacitet 960 MB - 935 MB ledig
C: partition grundlæggende NTFS i orden (system) kapacitet 33,66 HB - ledig 22,83 GB

Jeg har prøvet at starte genoprettelsespartitionen op, men der kræves et administratorpassword. Det anede den tidligere ejer ikke noget om. Så jeg kan ikke komme ind der . Alt lukker og slukker efter sidste forsøg.

Jeg har prøvet at starte op med
2. Windows home - men der går det hele i stå og jeg kan se at HD ikke arbejder (minus lys).

Når maskinen går i pause, står der Windows xp professionel på pauseskærmen.

Jeg har set at Helge c har en anvisning på hvordan man knækker en administratorkode, så man kan komme ind. Den vil jeg lige prøve at printe ud - ser alt for indviklet ud lige nu.

Hilsen Ingelein - frokosttid?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-08 13:20

D = recoveryen
G = ???? ingen anvendelse
C = Dit c drev hvor styresystem ligger.

Lav det HELE til C-drev med din XP cd... Og installer det styresystem du nu har på CDen...

Men husk lige at få alle drivere fra D kopieret ud....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 15:05

@refi
Jeg ved ikke, hvordan jeg får mine drivere fra D kopieret ud. Hvor ligger de - mappe?
Skal jeg ændre noget i BIOS, siden den nu i computeradmin. står til D- drev (boot) ?
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-08 15:22

Nej du skal ikke ændre noget i Bios.....

Du skal kopiere HELE mappen (drivers) ud fra dit D-drev....
Det nemmeste er til en USB pind - så behøver du ikke skifte cd hvergang den beder om en driver den ikke kan finde.

Kan du ikke finde biblioteket - så brug SØG...

Derefter klarer din XP cd resten - bare følg vejledningen der popper op.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 17:03

Det er muligt at der ikke er noget password.
Så skal du evt. logge på som

Administrator
Password ....................som du finder på og husker

Det her er noget rod
Citat
D: partition grundlæggende NTFS i orden (boot)

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-08 17:18

Du mangler kun 64 mb ram i at maskinen kan se 1024, enten er det soklen eller en blok der er defekt.

Jeg ville nu ikke bruge tid på at finde årsagen på den gamle dims da det manglende ikke vil kunne mærkes.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 17:23

Hej Luffe A
Det er splinternye Ram jeg har sat i, men ifølge HP kan maskinen maksimalt håndtere 1 Gb. Så det er også i orden med mig. Men du kan have ret i at soklen kan være defekt, fordi den gamle blok med 256 også kun viste 192. Derfor skiftede jeg hele molevitten.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 17:27

Eyvind
Ja det er noget rod.
refi
Jeg har nu lagt skiven i og skal svare på om jeg vil installere - men jeg får en besked om at der allerede ligger en nyere version på maskinen og at jeg vil miste filer og indstillinger.

Jeg går ud fra at det er opdateringerne til SP2, + andre opdateringer, som jeg lagde ind efter at have installeret XP Sp1 i går. Så der sker vel ikke noget ved det?

>Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-08 17:42

At du "mangler" præcis 64 mb ram af de nye og du også manglede PRÆCIS 64 mb af de gamle - skal jeg undlade at kommentere - den burde "nørderne" selv kunne regne ud (så glem dem-rammene altså)....

Det korte af det lange - du mangler IKKE ram - De er der ALLE 1024

Citat
Jeg har nu lagt skiven i og skal svare på om jeg vil installere

JA (det var vel det der var meningen )

Citat
og at jeg vil miste filer og indstillinger

Logik - du skal jo partitionere og formatere det HELE....

Om du har alt muligt fra SP1 og SP2 og måske SP3 liggende i et rod på komputeren er underordnet - UD med hele og hent NYT....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 18:27

Altså..............................du har ingen drivere, og før du finder dem skal du ikke formatere noget.

1. Fandt du ud af at blive administrator

2. Har du prøvet som administrator at lave en genoprettelse.

Din genoprettelse kan godt ligge her:
..................G: partition grundlæggende FAT i orden kapacitet 960 MB - 935 MB ledig s
som kan være en skjult mappe - det har jeg set på en Acer comp.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-08 18:52

På 25 mb.....

Det må være en Win 2.0

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 19:14

Hej Eyvind
Nej, jeg kunne ikke komme udenom administratorkoden. Jeg har prøvet nogle nærliggende som EJER og vedkommendes navn, men den gik ikke - jeg går jo også ud fra at maskinen var konfigureret da hun købte den - jeg aner ikke, hvad "man" plejer at sætte ind som neutral administratorkode. Uden kode ville den ikke noget, ud over at genstarte.

Lige nu har jeg genstartet genoprettelseskonsollen og her skal jeg enten skrive EXIT for at afslutte eller vælge
1: D:\Windows
2: C:\Windows - eller enter for at annullere.

Nu har jeg ledt efter G partitionen og kan fortælle at jeg er en klovn, det var mit USB-stik
Nu kommer Refi nok med mange grimme ord - la' vær' refi.

Ja, jeg synes også at det er noget rod at D: er sat til at (boote) ifølge oplysninerne under Diskhåndtering. Så mit sidste spørgsmål inden jeg kaster mig ud i det er: Skal jeg ændre det i Bios inden jeg formaterer skidtet, for at være sikker på at kunne boote efter installationen?
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-08 19:25

Citat
Nu kommer Refi nok med mange grimme ord - la' vær' refi.

Og mere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-08 19:28

Da D skal slettes såååååå.....

Eller hvad

Men hvis du gerne vil rette så skal det være CD/DVD der er første boot..... Derefter C

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 19:30

Ok hvis du kan finde driverne til din comp. så

Start comp med din XP
vælg ny installation
når den spørger hvor XP skal ligge så.............
vælg en partition og slet (L)
slet alle partitioner
nu er der et ualokeret område
peg på det og vælg installer
hvis den spørger om filsystem så vælg NTFS (ej lynformatering)

sæt dig ned og hyg dig lidt.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 19:39

Hej refi og Eyvind
Ifølge Helge C 's anvisninger, skal man slet ikke være nervøs for driverne, det finder sig selv.
Men nu har jeg alligevel lige kigget i BIOS
og her har jeg fundet noget, som måske kan bruges:
Set superviser password = cleared - og som hjælp står der: Supervisor password controlls full acces. (enter) to change password, (enter) again to disable password.

Har det noget med det efterlyste administrator password at gøre?

@ refi - tak fordi du beherskede dig Jeg var jo også ærlig nok til at indrømme denne faux pas

Ingelein - en skam at det ikke er moderne mere at gå "agurk".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 19:43

DU SKAL IKKE RODE MED PASSWORD I BIOS

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 20:09

Hej Eyvind
Javel, det er forstået, holder nallerne væk og sætter kun til at boote fra 1. CD - 2 - C-drev og så går jeg i krig nu.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-08 20:09

Jeps, hvis Du sætter password ind og glemmer det er bundkortet klar til en rejse til Las Containos

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 20:45

Hej Luffe
Der kan det så snart få selskab af mig, for nu får jeg et andet problem,

Du har valgt at installere Win XP på en partition, som indeholder et andet operativsystem osv.
Installation anbefales ikke, læs mere om multiboot osv.

Hvad filen gør jeg så nu?
Hilsen Ingelein

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 75 point
Dato : 22-10-08 20:56

Du skal følge min anvisning og slette partitionerne med L

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-08 21:00

Citat
Har det noget med det efterlyste administrator password at gøre?

NEJ

Citat
Installation anbefales ikke, læs mere om multiboot osv.

JO - den har VI anbefalet

Så følg nu eyvinds instrukser....

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 21:03

Ok Eyvind
slettede kun D-drevet med L - har nu også slettet C-drevet med L.
Nu står der:
Plads der ikke er partitioneret 7 MB
D: partition3 (ny uformateret 3684 MB
Plads der ikke er partitioneret 34470 MB

Får jeg mulighed for at fordele den ledige plads bedre senere, f. eks. 20.000 - 20.000 ?
ellers bliver mit D drev da lige så lille som det var før.
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 21:07

Du skal slette det hele.
Og så oprette een partition så der er fri plads til at lave D: senere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 21:07

der må ikke stå noget med D:

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-10-08 21:09

Du behøver jo ikke et Ddrev på så lille en harddisk....

Hvad vil du med det....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 21:28

Jeg lukker om 5 min.
Så jeg håber du kun har een partition som du installerer XP på.
Og hvis du vil spørge mig om mere i dag så er det nu.

Hvis du lader mig styre det du er i gang med på harddisken, skal det nok gå.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 21:28

Hej refi
Jeg svarer nu - ligesom jeg gør, når min gemal siger sådan om klude og sko - det er rart at ha'
Men du har jo i grunden ret.
Men nu tror jeg nok at det kører. Første gang jeg prøver det her og vil så nødig smadre hele systemet. Barnebarneti Lasse glæder sig til sin "nye computer". Og tænk hvis jeg måtte sige til ham at jeg havde ødelagt den.

men jubiii - nu formaterer den og ..... installerer......og så er installationen fuldført om 39 minutter.
Tak til både dig og Eyvind.... foreløbig..... jeg prøver at fordele points lige .... een portion som Cookies , når der igen kan blive 50 i morgen. Kig efter dem Refi

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 21:32

Altså - du har kun een partition som den installerer på....................................ikke

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 22-10-08 21:49

Hej Eyvind
Nej, jeg delte med 18??? og 20000. Lasse fotograferer og jeg synes det er smartest, hvis han lader alle sine billeder ligge på D-drevet. Det er han vant til fra faderesn pc.
Men jeg siger 1000 tak for hjælpen i dag -
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-08 08:28

Jammen - så håber jeg for dig, at du har XP liggende på C: og ikke på D:

Ps. Det er svært at vejlede hvis man samtidig skal overbevise om hver en operation.

Hos mig laves der altid een partition til XP på ca. 20 GB og resten af harddisken står tom.
Efter installationen lader jeg XP lave den sidste partition.
Så har jeg styr på systemet.
Eyvind.

Pss. Det med point er ligegyldigt for jeg bruger dem ikke til noget.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 23-10-08 12:17

Hej Eyvind
Jeg delte som sagt drevet op i to næsten lige store dele og allokerede og formaterede den tomme del til et drev H, som Lasses efternavn.

Jeg forstår udmærket at jeg kan være tung at danse med, men når jeg ikke ved, hvad jeg gør og hvad næste skridt i handlingen er, vil jeg helst forstå, hvad det er jeg gør. Til gengæld husker jeg det så også til næste gang.

Nu har jeg kun problemer med at finde drivere til mit skærmkort, men da skærmen fungerer, er det vel underordnet.
Mange hilsner og tak -
Ingelein-

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 30-10-08 14:04

Tak for svaret Eyvind.

I grunden burde du have delt points med refi, men ved gennemlæsning af tråden, blev jeg sur på refi, fordi
Citat
At du "mangler" præcis 64 mb ram af de nye og du også manglede PRÆCIS 64 mb af de gamle - skal jeg undlade at kommentere - den burde "nørderne" selv kunne regne ud (så glem dem-rammene altså)....

Det korte af det lange - du mangler IKKE ram - De er der ALLE 1024

Denne bemærkning kunne han have sparet sig - eller forklaret mig, hvad var. I mellemtiden har jeg selv fundet ud af, hvorfor de mangler. Men det er da ikke særligt smart at holde sådan en oplysning tilbage og lade mig være til grin.

Tak for din pæne måde at svare på. Al begyndelse er svær.

Med venlig hilsen Ingelein