/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Radiator til rør
Fra : boje1904
Vist : 744 gange
100 point
Dato : 22-10-08 09:03

Jeg har brug for at lave en special radiator til nogle forsøg. Forsøgene skal bruge til min hobby som er fiskeri, jeg skal tører en træbåd som står i et fugtig lokale. Der er ingen mulighed for at flytte båden eller lignende, derfor dette forsøg!!!

Jeg skal brug en køler (lige som en bil køler) der kan loddes på et kobberrør i begge ender. Er der nogle som ved hvor man kan købe sådanne kølere. Jeg vil gerne have firma navn og evt hjemmeside!
På forhånd TAK!!!!!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-08 09:06

Nemmeste (og billigste) vil være at kontakte et kølefirma. Temmelig sansynligt kan de finde en flade i deres skrot.

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 22-10-08 10:06

Prøv ved en autoophugger,de har køler i den størrelse som du ønsker

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-10-08 10:07

lyder rimeligt; en kondensator fra et køle-/frydeanlæg klarer jobbet. Men hvad med bare en blæser? den alene klarer det meste i tørring
mvh
pbp

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-10-08 10:07

Jeg har lavet en lignende, en gang, men brugte en lastvognskøler, og forbandt med slanger, og spændebånd, Cirkulationspumpe var også indskudt, - samtidig havde jeg en blæser til at trække luft gennem køleren, jeg monterede en ekspansionsbeholder via overløbsstudsen på køleren, også via slanger. Det var montere direkte på oliefyrskedlen, og opvarmede mit dengang værksted, på ca 150m2.
Om dit system skal indskydes som en radiator, gør det kun nemmere, for så har du i forvejen cirkulation og ekspansio.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-10-08 10:10

hvis du skal vælge mellem varmer uden blæser eller blæser uden varme, så vælg blæseren

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-08 17:24

En bilkøler er ikke en radiator, men en konvektor, og det er sikkert også det du skal bruge.

En radiator opvarmer faste genstande i omgivelserne vedhjælp af strålevarme.
En konvektor opvarmer luften, som strømmer igennem. Den giver kun noget i forbindelse med en blæser.

Du kan lodde på alle de gammeldags kobber eller messing kølere. De moderne af alu med plast flanger i top og bund kan du kun forbinde med slange. Men efter et stykke slange, kan du jo sætte et kobberrør.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-10-08 23:35
Kommentar
Fra : boje1904

Dato : 23-10-08 14:46

Tak for de mange indlæg. Det er skønt når nogle gør noget for at hjælpe.
Jeg har imidlertidig fundet et firma i Italien som laver og sølger disse konvektorrer.
Linket: http://www.roenest.it/

Godkendelse af svar
Fra : boje1904

Dato : 23-10-08 14:46

Tak for svaret transor. Det er nok det som kommer tættest på hvad jeg søger!!!