/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Router og netværksharddisk
Fra : helpmeifyoucan
Vist : 2126 gange
45 point
Dato : 22-10-08 08:01

Jeg skal have kabelforbundet 2 computere til internettet gennem en router. Til routeren skal der også tilsluttes en netværksharddisk. Men hvordan er det nu med sikkerhed i den forbindelse? På selve computerne ligger firewall mv., men skal der også ligge noget på netværksharddisken og routeren?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-08 08:32

Du skriver ikke hvordan du kommer på internettet. Det foregår med de fleste udbydere i sig selv via en fire wall i kombineret modem -router.
Derudover har du din nye router hvor du også kan sætte en firewall op i.
Derimod er det næppe muligt at have firewall i netværksharddisken, hvis den er som de fleste.

Hvis du har mulighed for det, også på netværksharddisken, så brug en ipx protokol på dit lokalnetværk. Det alene giver en god sikkerhed, idet alle hakkerne er inrettet på IP protokollen.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 22-10-08 08:45

Jeg har en bredbåndsforbindelse gennem ComX.

Routeren er en Dlink.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-10-08 08:51

Uden at du har fortalt hvilken router du har, så vil jeg tro at den på lige fod med andre gode routere har en firewall. - Udefra kan kun din router ses, ikke det du har hængende bagefter. Så på den måde vil din netdisk ikke være umiddelbart synlig.
Det er først hvis du får noget spyware eller andet snavs ind på din PC, at der kan åbnes op for hvad du har tilsluttet din router, så derfor skal sikkerheden også være i orden.

Jeg har selv netdiske på mit netværk, så alle PC'er har adgang til disse data.
Disse netdiske optræder på alle PC'er som en del af de drev der er indbygget, da de er oprettet som netværksdisk. Jeg har valgt at give dem et drevbogstav der starter med Q, så der er en afstand til de fysiske enheder, også med hensyn til kortlæser og andre externe udskiftelige drev.

Det burde ikke volde de store problemer med at få det til at fungere, så bare tilslut dem hver sin LAN port.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 22-10-08 08:59

Kan vi konkludere, at der ikke skal gøres noget ved selve netværksharddisken, men at der skal en indstilling til af routeren, foruden den firewall,der i forvejen er i routeren

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-10-08 09:31

Netværksdisken skal bare tilsluttes. Så skal du bare på begge PC'er oprette en forbindelse til disken.
For mit vedkommende, så køre mine diske med en DHCP adresse, så routeren selv styre det hele.
Din netværksdisk skal sikkert oprettes med en navn, så du har noget at søge efter, når du skal oprette forbindelsen til netværksdisken.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 22-10-08 09:37

Hvordan giver man disken en DHCP adresse?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 09:56

Det meste styres "inde" fra routeren.
Tilladelser styres fra din netværksharddisk, hvis der følger program med eller ved at sætte password på mapperne.

Skal der være adgang fra internettet til den harddisk med ftp så skal routeren sættes til at lave direkte adgang.

Er det kun bestemte der må komme ind så skal der stilles på routerens filter.

Her kan du se min router:
http://peecee.dk/upload/view/132566
Det er en Hawking router men de fleste andre kan det samme.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-10-08 10:07

Generelt så er en firewall et stykke forholdvist dyrt hardware, og ikke et stykke software som ligger på en computer.

Der er meget stor forskel på hvor gode de forskellige firewalls i routere er.

Har tidligere haft en trådløs Linksys router, som egentlig fugerede ret godt, men kunne se at den lod en del slippe igennem mine porte.
Efter jeg fik en D-link router, så skal jeg da lige love for at den lukker rigtig godt af.

Har på 3 mdr. ikke haft én enste inde på min eksterne harddisk. Sammenlignet med Linksys så var der forsøg på at logge ind på harddisken flere gange om dagen.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-08 09:20

Citat
Hvordan giver man disken en DHCP adresse?

De to almindligste tilstande i et netværk er STATISK og DYNAMISK
Ved statisk skal du selv indstille GATWAY ip, SUPNETMASK ip og lokal ip på enheden.
Ved dynamisk (DHCP) er det routeren der selv tildeler de forskellige adresser, hvilket gør det meget nemmere at have med at gøre.
Der kan dog være visse situationer, hvor der kan være fordel med en statisk ip.

Husk din router består af to dele, en WAN del og en LAN del. Disse to halvdele, køre uafhængig af hinanden med hensyn til statisk og dynamisk opsætning. - Jeg skriver dette for at der ikke skal opstå nogen tvivl.

Så når du tilslutter din netværksdisk, så skulle du gerne kunne se det i routerens LOG, at den er tilsluttet og hvilken IP den har fået tildelt. Du vil sikkert også kunne se dens MAC adresse.

Kommentar
Fra : helpmeifyoucan

Dato : 24-10-08 11:11

Nu har jeg sat routeren til. En Dlink dir 100. Samtidig er internetforbindelsen blevet meget ustabil. Jeg har valgt den automatiske opsætning inde i routeren. Med dynamisk ip-adresse. Men jeg kan ikke se netværksharddisken, en MyBook. Og internetforbindelsen forsvinder hele tiden.