/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Hastighed til privat..
Fra : WarBitch
Vist : 556 gange
100 point
Dato : 22-10-08 00:33

Okay, ældgammelt spørgsmål som sikkert er pisse besværligt at svare på men.. Hvor stor en hastighed har jeg som privatperson brug for, for ikke at blive sindssyg af ventetiden??

Jeg bruger mit net til:
• Spille spil (eks. komogvind, hvor osse gerne multiplayer-spillene må køre fint)
• Se videoer på fx youtube
• Downloade musik, film og spil - Her er min tålmodighed dog helt iorden, det behøver ikke downloades på en enkelt dag, når filerne er store .. You get the picture..
• Se web-tv fx fra tv2 og tv3
• Alm surf på nettet..

Altså hvad en nogenlunde average bruger laver..

Er 2 Mbit/256 kbit helt ude at skide i den sammenhæng? Jeg er tålmodig når det kommer til download, men de fleste sider skal gerne loades PÆNT hurtigt, ikke flere minutters ventetid.. - Er selvfølgelig klar over at har jeg en masse downloads igang tager det effekt fra en almindelig browser..

Erfaringer/gode råd anyone?

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 22-10-08 00:36

jeg vil anbefale en 10/1mbit
har haft 25/25 på fiber men flyttede har "kun"16/1mbit lige nu.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-10-08 00:43

Det du selv foreslår synes jeg er helt fint, for jo hurtigere du skal køre, jo dyrere bliver det. Hvis pengene ikke betyder noget så ville jeg vælge en lidt hurtigere uploadtid, nok 512 kbit Men downloadtiden er hurtig nok til dit behov.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-08 01:16

Til den slags du nævner er dit forslag meget passende. Det går ikke meget hurtigre at surfe på nettet, selv om du avde større hastighed, fordi der er andre ting, som også sætter en grænse.

Hvis du af og til skal sende store filer (over 100Mbyte) kunne en højere upload hastighed være rar.
Jeg har dog ikke indsigt i hvad de pågældende spil kræver.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 22-10-08 01:18

Da jeg sidst opgraderede upload fra 256 til 512 kostede det 20 kr hos TDC.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 22-10-08 01:42

Jeg synes du skal fremtidssikre dig og få 100 Mbit med det samme!

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 22-10-08 07:18

Har selv 10Mbit/1Mbit.

Du kan klare dig med 4Mbit/515bit

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-10-08 07:54

JA ja ja og ja.
Alt den snak om hastighed.
Hvad hjælper det at have en jaguar med en topfart af 300 km/t, hvis man kun køre på de små biveje???

Da jeg fik bredbånd for over 10 år siden, da fik jeg 256/128, hvilket var langt bedre end med et almindeligt modem på 54 Kbit.
Med tiden blev hastigheden øget i takt med at priserne faldt på bredbånd. Vel sagtens fordi man ville have de samme penge ind, og da det reelt ikke koster særligt meget for selskabet at øge hastigheden, så gælder det om at få så mange penge ind. Der er jo stor konkurrence på dette marked.
Det eneste jeg har øget er up-load hastigheden, så jeg i dag har en 8192/512. Men virkeligheden er at jeg ikke opnår en større downloadhastighed end ca 5500 på det anløbet kobber som jeg har fra centralen.
De ville gerne opgradere min forbindelse, men kunne ikke garantere, at kablet kunne bære en øget hastighed; så de penge ville jeg gerne bruge til noget andet.

Men den hastighed som du/I har valgt, vil aldrig give fuld valuta med den måde vi forstår hastighed på. Den vil altid ligge noget lavere, ca 20% lavere, hvilket teknisk set er korrekt. Og så skal der også tages forbehold for den trafik der i forvejen er på nettet.
Citat
Man kan heller ikke altid holde de 120 på motorvejen, især ikke i myldertiden.

De sidste 20% af signalet er der også, men du ser dem normalt ikke, da det er kontrolbit der sendes med alle datapakkerne. De skal sikre at de data der sendes, kommer frem i hel tilstand. Hvis de bliver beskadiget eller forstyret under vejs, så vil disse kontrolbit sørge for, at den dårlige datapakke bliver gensendt, så vi skal være glade for disse kontrolbit.

Kommentar
Fra : WarBitch

Dato : 22-10-08 09:26

Citat
Alt den snak om hastighed.
Hvad hjælper det at have en jaguar med en topfart af 300 km/t, hvis man kun køre på de små biveje???

My thoughts exactly..
Jeg spiller hverken CS, WoW eller andet i den retning over internet, og jeg har ikke servere til at stå.. Jeg har kun denne computer, som skal bruges til at underholde mig.. :)
Og jeg gider nemlig ikke betale for noget som jeg reelt ikke har brug for..
Det eneste jeg sender uploader af filer, er ex. billeder til fjæsbogen, eller billeder som bliver sendt via e-mail til familie og venner..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-10-08 09:36

Men når du downloader tv og film som skal vises her og nu, så skal du trods alt have lidt go' på hastigheden, især hvis filerne streames, ellers hakker det i både lyd og billed.
Men din hastighed er OK, men måske ville en tand højere op give større stabilitet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 10:13

Jeg vil også mene at 4/512 er godt til dine forventninger.
Her køres der flere på denne forbindelse..................og det er kun opload som bremses lidt.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 22-10-08 15:49

Severino, jeg bruger ikke gl. kobberforbindelser, får ikke internet via telefonledningen.

Jeg betaler 199 dask om måneden for 10Mbit/1Mbit.

Det der efterlyses er en rimelig hurtig forbindelse, har nævnt som andre, 4/512.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 22-10-08 16:34

Jeg kører 2/2 med en fiberforbindelse, det er et beboerbredbånd og jeg kører ofte meget hurtigere når der ikke er meget trafik.

Men 2 er rigelig hurtig, jeg kan downloade med god hastighed. Så 2/512 er en god hastighed efter min mening. Man kan da altid ændre hastigheden hvis man har behov for det.