/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hjælp til motorolielæk
Fra : scootergrisen
Vist : 1685 gange
116 point
Dato : 21-10-08 20:35

Jeg har et problem som jeg håber i vil hjælpe mig med...

Lige siden jeg købte min ny scooter fra ny af har den langsomt dryppet motorolie ud fra under variatordækslet.

Motorolien kommer ud ved simmeringen og krumtapsakslen som på billedet: http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/billeder/cvt005.jpg

Den dryppet stille og roligt olie mens jeg køre men ikke når motoren er slukket.
hver gang jeg parker scootere kommer der nogle dråber olie ud fra under variatordækslet.

Problemet er så at den butik jeg har købt den hos ikke er istand til at lave den. For det første har de haft samme problem med andre scootere og nu har jeg haft den på værkstedet 2 gange og det eneste jeg har fået ud af det er en masse spild tid og ved sidste besøg glemte de og sætte pakningen på ved variatorskjoldet og nogle gevind var ødelagt fordi skruerne var skruet for hårdt i.
Desuden havde de forsøgt en lappeløsning med flydende pakning og der er intet af det som de har gjort som har hjulpet en skid.
Så jeg har ligesom mistet tilliden til at værksteder overhovedet kan lave det.

Så hvis her er nogle der kan give råd til hvordan jeg kan lave dette olielæk så skriv endelig.
Simmeringen: http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/billeder/motor024.jpg ser ud til at sidde rigtigt i motorblokken: http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/billeder/cvt005.jpg og det ser ganske fint ud alt sammen så længe motoren ikke køre så drypper der ikke noget olie ud.

Jeg har nogle gæt til hvad der kan være skyld i olielækagen...
Enten sidder simmeringen ikke rigtigt.
Krumtapakslen kan være skæv så nå motoren kommer op i omdrejningen vil det lave åbning i simmeringen.
Når scooteren kommer op i fart kommer der nogle vibrationer.... jeg er ikke 100% sikker på hvad der er skyld i disse vibrationer men det føles som om kileremmen hopper op og ned.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 20:38

Citat
Lige siden jeg købte min ny scooter fra ny af

Send den da retur.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 10:43

Ja den simmerring ser ud til at sidde rigtigt.
Tja - måske kan uballance skabe en åbning...........men jeg tror ikke rigtigt på det.

Er der måske for meget olie så det trykkes ud.
Eller skabes der kompression i krumtaphuset som presser olien ud.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-10-08 15:35

Tja nogle gange har der været en smule for meget olie men andre gange har det være olie på til mellem MIN og MAX mærkerne på oliepinden og andre gange har den været tæt på MIN mærket... og altid har den dryppet olie.
Jeg læste om at hvis slangen der går ud fra ventildækslet var stoppet ville systemet ikke kunne "ånde" også ville det nok komme tryk på så olien ville kunne blive presset ud... men jeg har blæst igennem slangen og ventildækslet og der var hul igennem.

Men er det ikke meningen at der skal være olie tryk inden ved motorolien ?
På en bil er der jo olietryksmåler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-10-08 16:45

En bil suger olie fra bundkarret op gennem et filter (den klump der sidder på siden af motoren)
Og så presses olien ud gennem en masse kanler ud til lejerne og skvatter til sidst ned i bundkarret og bliver suget op................

På din scooter ligger olien vist bare i bunden og skvulper.
Og ja, der skal være åbent i din udlufterslange

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 23-10-08 18:43

Simmeringen ser ud til at sidder en del højere end oliebadet.
Hvis man ser på dette billed:
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/billeder/motor022.gif
og olieniveauet ellers er rigtigt så rør olien slet ikke simmeringen når motoren er slukket.
Når motoren så køre så må olien åbentbart blive pisket rundt over det hele og også ramme simmeringen hvor olien så kommer ud af en eller anden grund.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 116 point
Dato : 23-10-08 18:46

Så er der kun en utæt simmerring eller overtryk i krumtaphuset.

Det kan jo også være en simmerring der ikke passer stramt nok på akslen.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 23-10-08 20:07

Jamen hvordan skulle det kunne komme overtryk ?
Hvordan checker jeg det ?

Nu er det ikke mig selv som har sat simmeringen i men der sad en i fra ny som så blev skiftet ud med en anden og problemet er præcist det samme og de så begge ud til at sidde rigtigt.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 28-10-08 20:03

Så har jeg endnu engang afleveret scootere til værkstedet... for 3.gang.
Nu bliver det spændende og se om de ringer imorgen og siger den er færdig.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-10-08 20:13

Efter billedet at se så sidder den rigtigt, med "læberne" vendt ind mod olien.
Der er så kun to muligheder for utæthed, nemlig ved akslen eller ved dækslet.

Er målene ikke korrekte vil der kunne sive olie ud.
Ukorrekte mål kan være for lille en aksel eller læbehullet er for stort.
Det skal passe ganske nøje.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 29-10-08 18:26

Har hentet min scooter fra værksted idag.
Den dryppede jo motorolie og den er købt fra ny så butikken skulle så lave fejlen for 3. gang.
Nu er den venstre del af motorblokken blevet skifter... nok den mest besværlige del og skifte på hele scooteren...

Inden jeg afleverede den til reparation fik jeg afvide at der ville blive blive sat en ny motor i... fint tænkte jeg, endelig sker der noget... det blev hurtigt til at han kun ville skifte de nødvendige dele... jeg sagde så det måske kunne være krumtappen som var skæv så måske skulle den også skiftes...
Hvis det var nødvendigt ville den blive skiftet sagde han.

Nå men jeg får et telefon opkald om at jeg kan hente min scooter for den er klar med delene fra en ny renovertet motor som kun har kørt 600 km...

What ?

Jeg henter scooteren og spørger hvorfor de har sat brugte dele på min scooter.
Mekanikeren siger han sætter det på som der bliver sendt til ham.

Jeg er bare lidt chokeret over at få sat brugte dele på min scooter når det er en reklamation.
Det vigtigste er selvfølgelig at det virker det hele men jeg kunne også have købt en brugt scooter til halv pris som ikke havde samme fejl.

Jeg går jo ikke ind og køber en ny scooter som der så er fejl på og regner med fejlen bliver byttet med en brugt del når jeg lige har betalt for en ny.

Ej jeg må sige jeg er skuffet over det værksted/butik hvor jeg har købt min scooter.
Scooteren er sådan set fin nok, der er bare dem der skal lave den som ikke kan finde ud af det.

Nu venter jeg spændt på imorgen hvor jeg skal finde ud af om den er holdt op med at dryppe olie.
Hvis den stadig dypper olie så må jeg be om mine penge tilbage så jeg kan købe en scooter et andet sted.

Er det normal praksis ved reklamationer på en ny scooter skifter diverse dele ud med brugte dele ?

Har i andre haft sådanne oplevelser eller har i nogen kommentar ?

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 29-10-08 19:43

Først>> hvor lang tid har du haft den scooter??

Kommentar
Fra : ram10

Dato : 29-10-08 19:46

Men umidelbart kan jeg kun bakke refi op, retur og det kan ikke gå hurtigt nok

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-10-08 20:08

Alle motorer har stænksmøring. cylindervæggen og andre dele bliver smurt ved at olien af krumtappen bliver smidt rundt i hele krumtaphuset og cylinderen,under stemplet.

Dertil kommer at bilmotorer også har et tryksmøresystem. Men tro ikke at olien bare ligger stille i bundkarret.

Mange småmototer som dem til scooter-knallert og græsslåmaskiner har kun stænksmøringen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-10-08 20:58

Citat
Ej jeg må sige jeg er skuffet over det værksted/butik hvor jeg har købt min scooter.
Scooteren er sådan set fin nok, der er bare dem der skal lave den som ikke kan finde ud af det.

Lyder som om den er købt ved Thisted MC Shop.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 29-10-08 23:15

Jeg har haft den cirka 6 måneder.
Første gang jeg nævnte at den dryppede olie var en uge efter jeg købte den men han sagde i telefonen at det var normalt... så hvad skulle jeg gøre jeg ventede for at se om det holdt op men det gjorde det ikke....

Nu drypper den så godt nok ikke olie mere, hurra... kunne man sige hvis de så ikke lige havde fuckede alle mulige andre ting op.

transor> okay så du siger at den der kontravægt på krumtappen rammer olien i bunden af motoren og når den drejer bliver det så smidt op på stemplet osv ?

Ej den er ikke fra Thisted MC Shop. Nu vil jeg ikke hænge nogle ud andet end muslimerne de brune lorte aber ha... men jeg kan da godt sige den er købt i amager centeret i pp cykler.

Det jeg syns er ærgeligt er at jeg vil jo gerne have det går godt og jeg gider sku da ikke være uvenner med nogle (andre end muslimerne selvfølgelig...) men nu har de haft 3 chancer for at rette fejlen... det lykkedes så langt om længe men hvad nytter det når de så bare laver flere fejl.... de arbejde de har lavet så de jo alligevel lave om fordi jeg har ikke bedt dem om at tage min ny smurte ny justeret og pusser og slebet bagbremer af og erstatte den med noget gammelt lort fra en eller anden gammel motoren som der er en eller anden der har kørt på i jeg ved ikke hvor længe... det er ihvertfald ikke 600km for jeg har selv kørt 5000km på min og det lort de har sat ligner noget der er fire gange så gammel og brugt som mit mindst....

Fucking møg spader hvor svært kan det være og rette 1 fucking fejl unden at lave 10 ny fejl.
Jeg har ikke bedt om at få udskiftet min ny flotte scooter dele på min NYE scooter med noget gammel lort... og jeg er fucking lige glad om det virker jeg vil ikke ha lortet.

Fuck jeg er træt af folk der spilder min tid.
Jeg tror jeg har været oppe i den butik 15 gange for at få rette 2 fejl på min scooter... det tog dem så 6 måneder at få rettet det.... nu mangler de bare og rette de fejl de selv har lavet.

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-11-08 13:59

Tak for svaret Eyvind.