/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stikdåser
Fra : refi
Vist : 1406 gange
100 point
Dato : 21-10-08 16:30

Hvorfor faen skal det være så svært....

Jeg skal bruge nogle stikdåser til 5-6 stik
Det SKAL være dem til skrå indstik....

Hvor findes det ?????

Og inden der kommer for mange forklaringer med byggemarkeder osv....

Jeg er udmærket klar over at de kan købes overalt MEN KUN MED MONTERET STIK OG LEDNING og nittet sammen så ledning ikke kan skiftes

Har endnu ikke kunnet finde dem i "løs vægt"

Alle der sælges seperat er tilsyneladende med LIGE indstik og det dur ikke til småtrafoer

Findes de virkelig ikke uden ledning og stik og i så fald hvorfor ikke... ?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-10-08 16:43

ER det bare almindelige dåser uden ledning, lige som disse:

http://www.roline.dk/RolFront/Varekat2.aspx?Exp=11258&Art=3401&Par=11601

hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 16:56

Yep....

Den ser ud til at være med skrå stik......

Så er det bare om den også kan købes

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-08 16:57

Fik lige EL-Marked i ALDI ind ad døren:
Fra på onsdag fås både 5 og 6 stks skrå stik til kun 9,95 kr...

Så betyder det vel mindre at de nok ikke kan skilles ad og repareres.
Til den pris, bare køb et par nye...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 17:02

Citat
Så betyder det vel mindre at de nok ikke kan skilles ad og repareres.
Til den pris, bare køb et par nye...

Selvfølgelig betyder det noget - ellers var der ingen grund til at spørge.....

Problemet er at ledningerne skal have GANSKE BESTEMTE længder.....

Jeg kunne selvfølgelig klippe dem over og samle dem igen - men det er sguette særlig kønt.....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-10-08 17:04

Jeg fandt dette på deres startside:

Ud over Roline`s omfattende program indeholder kataloget andre produkter der retter henvendelse til det danske marked

For varebestilling,
kontakt din lokale forhandler.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 17:12

Citat
kontakt din lokale forhandler.

Jeg har ikke en sådan - og ham jeg har har ikke kendskab til dem i skrå udførelse - det er skam forsøgt selvom de nok ville være dyrere af de kanaler....

Men de laves jo tilsyneladende - så er det måske fordi de ikke er godkendt....

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-10-08 17:21

refi,

Ja, det s.....irriterende, at man er tvangsindlagt til at købe med ledning og stik, som er lige til affaldskurven, når man har forsynet stikdåsen med den længde ledning, man vil have.

Jeg har været i samme situation, kan du nok se, og måtte bide i den sure pengepung til min løsning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 17:25

Og HVAD var så din løsning

Jeg kunne jo bore nitterne ud og skille den ad - spørgsmålet er jo så hvor "lovligt" det er....

Det er egentlig problemet - skide være med at smide ledningerne væk, men da der er ansatte skulle det gerne være lovligt....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-10-08 17:31

Her er et firma du kan bestille hos.

http://www.e-pages.dk/greenline/1/53

hawaii7

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 21-10-08 17:37

De stikdåser (med ledning) jeg købte i Harald Nyborg var forsynet med alm skruer og kunne altså skilles ad, som man plejer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 17:51

Citat
jeg købte i Harald Nyborg var forsynet med alm skruer

Se det lyder spændende - det var så et sted jeg IKKE havde prøvet...

Citat
Her er et firma du kan bestille hos.

Det var dæleme også en pris der ville noget - men ok en mulighed.....

Starter lie hos HN - det er nok det billigeste...

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-10-08 18:22

Der står jo netop i Roline´s dåse at den fås med afbryder uden ledning så selvfølgelig kan den skilles ad.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 21-10-08 18:42

http://dk.rs-online.com/web/

Har en del af sli ting. Men de plejer ikke at være de prisbilligste.
vh Ben

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-08 18:43

Ja vort hjemlige udbud er begrænset, men der er jo EU alternativer tæt på:
http://shop.ebay.de/?_from=R40&_trksid=m38.l1313&_nkw=steckdosen&_sacat=See-All-Categories

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-08 18:50

De hedder EDB stikdåser, og passer til de færdigmonterede stik som følger med EDB udstyr.
Alle El-grosister har de stikdåser.

/ /
o

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 18:56

Grossister måske - men min installatør har dem ikke - kun dåser DE monterer.... (i væggen eller i paneler)

Men lad os nu lige se om HN er leveringsdygtig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-08 19:38
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-08 19:42
Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 19:49

Nej - det er da med flade ben - de passer jo ikke til et "normal" stik....

Det skal være som de "færdigkøbte" - blot UDEN ledning eller som minimum til at skille ad - og så skal "indstik" som sagt være på skrå så små trafoer kan sidde side om side....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-08 19:55

Her er den du skal bruge - uden ledning, til ca 60 kr.

http://www.e-pages.dk/greenline/1/53

oppe til højre - de er ikke dyre, jeg ved ikke om de kan skilles ad.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-10-08 20:04

Prøv kig på denne side:

www.greenline.dk

Her sælger de EDB stik - på en skinne -6 stk. (løs el/stikdåser)
De har alt inden for EL, sender uden gebyr, og leverer lynhurtigt.

Hvis du skal have en hel række skal du bygge dem ind installationskasse, så kan du sætte 1000 stik op ved siden af hinanden hvis det er det du vil.

Se under "Befæstigelse/ installations kanaler"

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 21-10-08 20:14

De har sågar en med 6 stik, uden ledning, så den skal du selv notere. koster kun 119,- + moms leveret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-10-08 20:33

Ja - det er så den samme som Hawaii7 henviste til og det er da en mulighed, men som sagt en MEGET hamper pris

Men ok - i sidste ende er prisen ikke det vigtigeste - det er at det bliver det rigtige....

Det er trods alt en enganginvestering og da alt skal trækkes i kabelkanaler skulle det også gerne se ordentlig ud - så må det jo koste

Det optimale ville trods akt være at sætte en række "rigtige" stikkontakter op de forskellige steder - men det "fylder" lige rigeligt syntes jeg.....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-10-08 21:21

Jeg spekulerer på at købe dem her:
http://viewer.zmags.com/showmag.php?linksid=1351#/page0/

Og så vil jeg også have denne her.
http://www.deltaco.dk/
IB-LAN104
ICY BOX, 4-ports USB 2.0 server til netværket (ca 550 kr.)

Så er jeg fri for alle de kabler og fri for at ha' noget tændt som ikke er i brug.
(server, scanner, printer, harddiske og ladere.)

Accepteret svar
Fra : Guild

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-08 15:16

Hej <refi>
Der var indtil ca. 10-15 år siden kun eet dansk firma, som fremstillide disse stik (Firma i Frederikshavn). Men efter et klasse "0" udgik over en fornuftig periode, indstilledes produktionen. Så idag har vi klasse "1", "2" og "3"
.. det er såmænd det enkle svar.
/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 09-11-08 15:19

Glemte lige:

Du skrev "Jeg er udmærket klar over at de kan købes overalt MEN KUN MED MONTERET STIK OG LEDNING og nittet sammen så ledning ikke kan skiftes"

Det du beskriver her er klasse "2" også kaldet "dobbelt isoleret"

/PG

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-08 15:38

Hejsa - takker for orienteringen....

Jeg havde egentlig "glemt" spørgsmålet, men har fået nogen (i en lille lokal trælast)...

De øvrige jeg havde fundet var IKKE til "skrå" indstik, men det er disse (og til en fornuftig pris - 30kr. stykket).....

Og de var sgu ikke nemme at finde - så jeg "snuppede" de 10 der var på lager

Ved så ikke hvilken klasse de hører til, men de er perfekte til formålet

Problemet var 5 arbejdsborde der flyttes rundt, derfor var det smartest med "kun" 1 stik der skulle tilsluttes - men med 4-5 til rådighed i bordet....

Jeg skal lige understrege at det kun er til småelektronisk udstyr (max 50-100 watt)...

Anyway - problem solved...

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 09-11-08 15:39

Tak for svaret Guild.

Nu blev jeg da lidt klogere

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 09-11-08 16:07

Hej <refi>
Du har "reddet" min dag, week-end, uge, måned .. ja måske dette år-
Havde aldrig troet jeg kunne svare på eet af dine spørgsmål. Nej jeg er ikke ironisk eller .., men jeg har flere gange "fulgt" dig og dine meget seriøse indlæg .. så derfor !

Selv om jeg skal "grave" tilbage i hjernen, er der alligevel noget som kan bruges idag.

Fortsat god week-end, selvom det har regnet (her) hele dagen.
/PG