/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
fugleflugtsline/afstand
Fra : Nyx-x
Vist : 2593 gange
50 point
Dato : 21-10-08 00:17

Kan man måle afstanden mellem to adresser i fulgeflugtslinie? Når man kan finde kordinater på kortetene, tænkte jeg på om dette også er muligt?
Altså den lige linje mellem to adresser.
Det er to adresser i DK. Men jeg har ikke lige held med lineal og kort. Kortet er ikke nøjagtigt nok.

Kommentar
Fra : KanduSvar

Dato : 21-10-08 00:26

Kortet er nøjagtig nok, det er dine instumenter som er for klodsede, find et 1:100 kort så skal du se løjer

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 21-10-08 00:39

Jeg har noget softvare der kan - men ved ikke om man kan på nettet... Men bl.a. Autoroute kan gøre det.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-10-08 06:58

Google earth kan også

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-08 11:14

Citat
Mål en afstand
Du kan måle afstand mellem to eller flere punkter på kortet.

Zoom ud eller ind, så du kan se det område, som du vil måle afstanden indenfor.
Vælg værktøjet for "Mål afstand" ved at klikke på ikonet.
Klik med musen det sted på kortet, hvor din afstandsmåling skal starte. Du kan ikke se det første punkt, du sætter, men når du sætter næste punkt, bliver der tegnet en streg, og afstanden mellem punkterne bliver vist i en lille boks.
Du kan sætte flere punkter, hvis du f.eks. gerne vil måle en afstand, hvor vejen drejer.

http://www.rudersdal.dk/Rudersdal_rundt/Kort/Digitale_kort_vejledning.aspx

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-08 11:15

Ups.....det dækkede vist kun den kommune...sorry

Accepteret svar
Fra : muldvarp1

Modtaget 50 point
Dato : 21-10-08 18:33

Sådan kan man på Google Earth.
Lav en rute mellem de 2 adr.
Gå så i værktøjslinien foroven tryk på linealen.
Forstør så kortet på adr 1 -marker adr.
flyt så kortudsnittet til adr 2 og sæt markøren over og du kan se afstanden med10 meters nøjagtighed.
Du kan godt zoome ud og ind mens du flytter kort.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 21-10-08 18:35

man behøver selvfølgelig ikke at lave rute men gør man det er man fri for at lede efter adr. på kortet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-10-08 21:26

Ja det kan lade sig gøre, at udregne afstanden mellem to kendte koordinater.
Det bruges inde ved militæret, hvor man har opdelt kortet i kvadrater, og med disse kendte punkter og kortets opløsning, kan man beregne afstanden.
Hvis du vil bruge de geografiske koordinater vil der over større afstande opstå en unøjagtighed, da længdegraderne krummer mere ved polerne.
Beregningsformlen er som at beregne diagonalen i en firkant, hvor endepunkterne i diagonalen, svarer til de to kendte koordinater. Så skal det bare beregnes med afstanden i måleenheden, som kan være UTM eller grad/minut/sekund, eller hvad man nu vælger.

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 24-10-08 18:58

severino Du er vist i hopla humør i dag- LOL
Havde jeg den måling i baghoved havde jeg nok også en hel anden uddannelse. Sikkert til det bedre. Tak for et fint indspark der. Jeg forstod hvad du skrev men fra teori til at gøre det er der nok lidt for langt.

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 24-10-08 18:59

Tak for svaret muldvarp1.
Den napper jeg.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-08 19:05

Beregningen af diagonalen i en firkant, gør du ved at sige:
Kvadratroden af ((længde x længde)+(bredde x bredde))

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 24-10-08 19:15

Velbekomme,godt du kan bruge den.