/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Revision af regnskab
Fra : piaskov
Vist : 725 gange
200 point
Dato : 20-10-08 21:37

Hej med jer derinde.
NU har jeg virkelig brug for jeres hjælp !!!!!
Sagen er den at jeg er revisor i en ret stor og kendt klub. Derfor ikke navnet her !!!
Der skal være generalforsamling i næste md. og regnskabet skal naturligvis revideres.
Jeg er 1. revisor. 2. revisor stod af ved en ekstraordinær generalforsamling som jeg ikke kunne deltage i.
1.supl. er min mand....2 supl. er syg og kan ikke deltage i revisionen.

Spørgsmålet er som følger:1. må jeg og min mand revidere regnskab sammen . Læs vi er gift.
2. må noget af bestyrelsen bare indsætte en af dem udvalgt person til at revidere regnskabet sammen med mig .Vedkommende der er på tale er pot og pande med det meste af bestyrelsen !!!
Han er IKKE valgt på en generalforsamling .

Kan det være rigtigt at Leif og jeg ikke må reviderer det regnskab ???

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 20-10-08 21:47

1'ste suppleant er jo netop valgt for at kunne træde ind hvis fravær af den ene eller anden grund, bestyrelsen har da ikke behov for at sætte andre ind - hvis din mand ikke skulle kunne revidere sammen med dig er det da helt forkert han har den post ..... vil jeg mene :)

pøj pøj med det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 22:19

Regnskab og samtlige bilag, skal vel godkendes af andre en jer??

Hvis det er tilfældet, ser jeg ikke noget problem i det

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-10-08 22:26

Hej norsted.
Problemet ligger i at leif og jeg er gift. Dele af bestyrelsen siger derfor at vi ikke sammen må reviderer regnskabet.
Men den person som de ,stadig kun dele af bestyrelsen , har valgt til at reviderer med mig ikke er valgt til at gøre det.
Der er internt MEGET ballade i bestyrelsen .
Og det er kun os revisorer der skal påtegne regnskabet med event. kommentarer til det.
Vi snakker pt om at vi herfra vil anbefale at få et revisionsfirma til at gennemgå det. Det mener jeg vi kan forlange.
Jeg VIL ikke reviderer det regnskab med en der ikke er valgt til det . Det mener jeg mig i min gode ret til at forlange ??

Accepteret svar
Fra : tezt

Modtaget 210 point
Dato : 20-10-08 22:34

bestyrelsen har godkendt din mand er første suppleant - tanken om at I kunne komme til at revidere regnskabet sammen må da ha' strejfet dem på et tidspunkt :)

håber I finder en løsning

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-10-08 22:34

Du er valgt som første revisot din mand er valgt som 1. supleant. Derfor HAR generalforsamlingen allerede godkendt den situation. Jeg ville måske ikke have valgt sådan, men det er generalforsamlingen der bestemmer, ikke mig. Det kunne måske være på sin plads at en af jer / I begge skrev en revisionsbemærkning "Jeg er gift med den anden revisor, men det har ikke påvirket min revision og vi har udført arbejdet uafhængigt af hinanden".

Vælger bestyrelsen at lave om på det bør du ikke acceptere. Hvis de tilbageholder regnskabsmateriale, så er det din pligt (og førstesupleantens) at meddele generalforsamlingen at du ikke har kunnet revidere.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-10-08 22:35

Da du og din mand blev valgt som revisor og supp. var I formodentlig allerede gift, og derved har generalforsamlingen godkendt valget.

En ny person, som ikke er valgt på en generalforsamling - kan ikke komme på tale, så længe der er valgte revisorer og supp.

Hvis bestyrelsen eller en del af den, fastholder den mærkelige fremgangsmåde ville jeg anbefale, at en ekstern revisor overtager revisionen, og du fremkommer med en revisor påtegning som fremlægges på generalforsamlingen.

Mvh
IBM760

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 22:39

Når der er meget ballade i bestyrelsen, kan jeg godt forstå at i ønsker en uvildig revisor til at gennemgå og accepterer regnskaberne, men det er jo ikke sikkert bestyrelsen vil gå med til den udgift??

I er lovligt godtkendt, så i kan godt reviderer sammen, men jeg ville selv have det bedst med, at en uvildig gennemgik det

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-10-08 22:40

Citat
Hvis de tilbageholder regnskabsmateriale, så er det din pligt (og førstesupleantens) at meddele generalforsamlingen at du ikke har kunnet revidere.

Det et netop der problemet ligger begravet . Det er jeg sikker på. Der er lavet en del aftaler , noget af bestyrelsen indbyrdes ,og derfor nægter vores kasserer også at fortsætte.
Det er regnskab i mill. klassen der er tale om nu .

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-10-08 22:42

Citat
men jeg ville selv have det bedst med, at en uvildig gennemgik det

Lige nøjagtigt. Også mig
Men har nogen af jer link jeg kan henvise til ?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-10-08 22:59

Hej piaskov, den klub det drejer sig om - får den tilskud fra det offentlige.

Hvis det er tilfældet, skal man tænke på det store ansvar der ligger på revisionen skuldre.
Se f.eks. revisionsinstruks for folkeoplysende voksenundervisning fra Ballerup:
http://www.ballerup.dk/data/470229/15863/Revisionsindstruks.DOC

Se især §4:
Citat
Revisionsprotokol:
Revisor fører en revisionsprotokol, hvori indføres beretning om, hvilke revisionsarbejder der er udført, og om alle væsentlige forhold, der har givet anledning til bemærkninger.

Følgende 5 oplysninger skal fremgå af foreningens revisionsprotokol:

1.   Hvorvidt revisor opfylder habilitetsbetingelserne i lovgivningen.
2.   Hvorvidt revisor under sin revision har modtaget alle de oplysninger, der er anmodet om.
3.   Hvorvidt revisor anser tilskudsregnskabet for aflagt efter lovgivningens og eventuel-le vedtægters krav til regnskabsaflæggelsen.
4.   Hvorvidt de modtagne tilskud er anvendt i overensstemmelse med givne vilkår og tilskudsgrundlaget er opgjort i overensstemmelse med gældende regler.
5.   I revisionsprotokollen anføres endvidere oplysning om særlige kontrolarbejder, afgi-velse af særlige beretninger, rådgivning eller assistance.

Så hvis I modtager offentlige tilskud, vil jeg evt. anbefale at kontakte bidrag-yderne, så I som revisorer ikke kommer i klemme.

Det kunne f.eks. gælde pkt. 1 - habilitetsbetingelserne.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 22:59

Jeg tror ikke du vil kunne finde et link, i er jo godkendt af revisorer begge to... så skal den ene af jer gå af i utide, for at der kan blive valgt en ny ind - som i ikke er gift med -

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-10-08 23:01

Du skal ikke bekymre dig om at revidere 'sammen med' hvis du ikke føler dig tryg ved det. Klar du det bare alene. Kom med dine revisionsbemærkninger.

Hvis din mand ikke kan få lov at deltage - kan du evt. skrive det i revisionsbemærkningerne. Men det er din mands pligt at gøre generalforsamlingen opmærksom på problemet.

Jeg mener ikke du kan forlange noget som helst om uvildig ller extern bistand. Men du kan jo skrive i revisionsbemærkningerne i retning af (sagligt formuleret og begrundet) at 'dette lugter af humbuk og extern revision anbefales'. Hvis GENERALFORSAMLINGEN ignorerer det, så har den ikke fortjent bedre.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-10-08 23:07

Citat
som i ikke er gift med

Alternativt kunne vi blive skilt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-10-08 23:09

Citat
Hej piaskov, den klub det drejer sig om - får den tilskud fra det offentlige.

Nej det gør den ikke. Så havde jeg vidst hvordan jeg skulle kringle den

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 20-10-08 23:21

Citat
Kan det være rigtigt at Leif og jeg ikke må reviderer det regnskab ???

Hvis ikke det strider imod vedtægterne og det gør det formodentlig ikke.

I er jo begge valgt på en generalforsamling.

Revider det regnskab og blæs modstanderne et langt stykke, og tag slagsmålet på den kommende generalforsamling.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 23:40

Citat
Alternativt kunne vi blive skilt

hø hø, ja det er da en løsning, meen vist ikke at foretrække, for at hjælpe i fritiden

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-10-08 23:47

Citat
meen vist ikke at foretrække,

NEJ for jeg kan skutte slå forteltet op til campingvognen selv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 23:55

Så må du jo finde nogle hjælpere

alternativt så behold manden, og gå af som revisor

Nej, udfør i blot arbejdet, og lav div. notater--- i er jo godkendt

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-10-08 00:08

Tak for gode råd i aften.
Jeg lukker ned nu , men lader tråden være åben til i morgen aften hvor jeg skal gi besked på hvad jeg vil eller rettere ikke vil. Sov godt alle sammen.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-10-08 05:21

Sikke dog en masse skriveri. For at svare kort og godt på dine spørgsmål er svarende følgende:

1. JA selvfølgelig må dig og din mand reviderer regnskabet. Havde der stået noget om det i klubbens vedtægter, var han jo ikke blevet valgt som suppleant.

2. Nej det må bestyrelsen ikke.

Jeg er selv formand i en forening og konen er kasserer. Ingen problemer i det, da det ikke står omtalt i vedtægterne. Der er nogle klubber der ikke tillader sådanne ting, men så står det i vedtægterne.

hawaii7

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-10-08 07:05

Det er ALENE vedtægterne som har givet "opskriften" til valghandlinger der er gældende! Så hvis de valgte revisorer er dig og din mand - er det sådan!

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-10-08 16:07

Men hvis du mener, at bestyrelsen tilæbageholder dele af regnskabet, så er den jo nem nok, du lader være med at godkende, og så skal der under alle omstændigheder ekstern revision på, og pludselig handler det ikke længere om vedtægter, men om straffeloven

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-10-08 20:59

Citat
alternativt så behold manden, og gå af som revisor

Det er lige hvad jeg har tænkt mig at gøre.

Jeg har i dag meddelt bestyrelsen at regnskabet bliver revideret af min mand og jeg
Og sådan bliver det.
Det er nok ikke velset af alle der , men det er jeg bedøvende ligeglad med.
De ligger som de har redt/valgt .
Tak for jeres indlæg og opbakning.
Point må gå til tezt da han/hun var den første med løsningsforslaget

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 21-10-08 21:01

Tak for svaret tezt.
Ja som du kan læse i mit sidste indlæg bliver det sådan.
Tak for opbakning.
Venlig hilse Pia.

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 22-10-08 06:16

takker - tror du har valgt det rigtige - er der noget skjult fortjener det at komme frem

bestyrelsen er tydeligvis 'bange' for et eller andet

bare sæt igang

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-10-08 10:22

Citat
bare sæt igang

Det kan du også bande på vi gør

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 22-10-08 10:25

hvem der var en flue på væggen blandt den bestyrelse -g-

god fornøjelse

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 22-10-08 11:09

Citat
hvem der var en flue på væggen blandt den bestyrelse -g-

Jeg kan da sende dig et referat!!!