/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ekstern HDD fra XP til Vista
Fra : elkongen
Vist : 846 gange
100 point
Dato : 20-10-08 19:04

hej rødder!

Jeg har i længe brugt min eksterne hdd med indmad fra western digital på 500Gb. sammen med min IBM thinkpad R40 uden problemer. jeg så for nylig begyndt at bruge en HP pavillion dv9000 med vista installeret.

Nu er problemet bare at når jeg forsøger at sætte min hdd til HP´en bliver den genkendt helt fint og jeg kan se alle oplysninger i disk management osv. jeg kan bare ikke få adgang til filsystemet!!

når jeg dobbeltklikker kommer der blot en meddelelse om at adgang nægtet til drev H: !!??

Jeg går udfra at det er et problem med rettigheder eller lign. så jeg har forsøgt at sætte hdd tilbage i min ibm (XP) men der opstår nu det samme problem som før nævnt!!!

Hvordan kan jeg løse problemet? evt. overtage rettighederne med vista? Jeg har lidt over 400Gb. data liggende på disken og ville derfor være temmelig trist hvis jeg skulle være nødsaget til at formattere!??

Håber en af jer, gerne flere har en løsning til mig... Da jeg efterhånden er ved at udvikle grå hår i hovedbunden...

mvh
søren
elsap.dk

Kommentar
Fra : umarsuper

Dato : 20-10-08 20:29

Du bliver nød til at download filsystemet, hvis du ikke gøre det kan du ALDRIG NOGEN SINDE KOMME IND PÅ DET. Hvis du gerne vil have filsystemet skal du bare gøre det, ved at gå ind på www.download.com... og gå så ind på Digital camera og så download filsystemer ind på dit digital...Og når der så står ``ÅBEN`` MÅ DU IKKE KLIKKE PÅ ÅBEN. du skal nemlige klikke på gem, og gennemse, og gemme filsystemer ind på din digital ......

Der er noget andet jeg gerne vil fortælle dig, Når der ikke er sådan en filsystem på digital.
Kan der OVERHOVEDET IKKE være gemte filer på digitalen. Det kan være at alt er slette på dit digital.........................

Held og lykke..

Kommentar
Fra : elkongen

Dato : 21-10-08 06:58

Jeg tror du har misforstået noget?
Der er ikke tale om et digital camera og der har ikke været problemer med filsystemet før hen. Det skal dog lige nævnes at jeg fik adgang til harddisken igår igennem XP!! Så nu er mit eneste problem, hvordan jeg får adgang til harddisken igennem vista??

Nogen der er frisk på den udfordring?

mvh
S.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 21-10-08 08:11

Har du prøvet at åbne som administrator?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-10-08 12:18

Det er en beskadigelse af sikkerhedsindstillingerne / System volume information.
Har du haft disken på et helt tredie system i mellemtiden... en MAC måske?

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 21-10-08 12:20

Skaden kan også være sket hvis du ikke anvender "Sikker fjernelse af hardware"

Har du en ny disk med plads til de 400GB ?

Kommentar
Fra : elkongen

Dato : 21-10-08 16:19

Der er kun én brugerkonto på pcen og den har administrator-rettigheder!

Disken har kun været tilsluttet de to pcer jeg nævnte i spørgsmålet, altså hhv. XP og vista.

Jeg har desværre kun den samme hdd i den størrelsesorden, jeg skal selvfølgelig have udvidet inden længe, men det var ikke en del af mine planer lige nu, så hvis jeg kun undgå det ville det være rart!?

Er det ikke muligt at redde/reparere sikkerhedsindstillingerne / System volume information??

håber på hurtigt svar...

mvh.
S.

Kommentar
Fra : elkongen

Dato : 21-10-08 16:24

Dog skal det tilføjes at jeg nok var lidt for ivrig med USB-stikket i forhold til at sætte i/hive ud den første dag jeg forsøgte at sætte hdd til vista.

Det var der problemerne med at genkende disken i starten opstod. Men disse er ikke længere aktuelle når jeg benytter XP, så på mange måder er jeg tilbage ved status quo...

Men vil stadig gerne ha muligheden for at benytte de ekstra 500Gb data/plads med over på vista pcen!

mvh
S.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 21-10-08 19:12

det er atter en gang VISTA bøvl Du er nok nødt til at køre en filrecovery har haft samme type fejl hvor vista mere eller mindre ødelægger filsystemet på usb disken når man flytter den fra XP til Vista.
Følger ellers meget med hvis der skulle komme andre løsninger

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 22-10-08 07:29

Redning koster omkring 1800,- incl ny disk hos www.diskhelp.dk
Så har du backuppen samtidigt

Kommentar
Fra : elkongen

Dato : 25-10-08 20:10

Mine data er jo ikke gået tabt! jeg har stadig fuld adgang til dem via XP!

Jeg søger blot at kunne anvende min hdd på min nye pc med vista installeret!

Kommentar
Fra : sym

Dato : 27-10-08 17:54

kunne det være en løsning at du i Vista skal højreklikke på drevet og så åbne med administrator rettigheder

Kommentar
Fra : elkongen

Dato : 27-10-08 19:23

jeg har lige forsøgt men synes ikke den mulighed fremkommer når jeg højreklikker?
til gengæld fik jeg løst problemet ved at ændre sikkerheds indstillingerne fra administrator til "alle" og wupti! kunne jeg pludselig få adgang!

tak for alle de kreative forslag gutter.

mvh.

søren