/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spørgsmål til 3773
Fra : hjulmand81
Vist : 1351 gange
200 point
Dato : 20-10-08 14:18

Hejsa 3773,

Jeg har en oldsag af en VP 18, som stadig kører, men er begyndt at blive utæt - enten i tanken eller fra kondensafløb...
Men pga alder står den for udskiftning da jeg også måtte lave en nødløsning på bundproppen sidste år som var ved at falde af og dermed utæt.

Jeg gider ikke en ny VP 18 da jeg alligevel skal have ekstra opvarmning og synes den er for dyr i forhold til præstation. Havde i stedet kigget på Vanvex R, men jeg kan vel godt bare koble udsugningsrøret fra de forskellige rum på den så jeg stadig for ventilation eller hvordan?

Til opvarmning lurer jeg lidt på en danmarkspumpe luft/luft - men pt står den mest på brændeovn. Det er bare fandens lidt fleksibelt.

Håber at høre din mening.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-08 14:36

Vanvex'en kan kun producere bruggsvand. Du får ingen indblæsning af forvarmet friskluft. Største og bedste ydelse vil du opnå med den nye Genvex Combi. Skriv eventuel til brugeren Futze og se om han vil give sit besyv med. Han skiftede for et par år siden til en ny Combi. Desværre er den temmelig dyr, men det er en farlig fin maskine.

Eller kan vi være enig om at til at hjælpe med varmen, er en Danmarkspumpe slet ikke nogen dårlig ide. I særdeleshed HE9'eren omend den er temmelig dyr. Den gyldne middelvej hedder NE9 og lidt mere billig og med rotationskompressor har du e9GKE.

Ellers skal du jo vende den helt på hovedet og få lavet radiatorer. Dertil kunne man så anbefale en HT+C7 jordvarmepumpe eller OPTIMA 900 luft/vand. Men begge er temmelig kostbare. Og stadigvæk skulle du så have genetablere ventilationen. Og der vil du så være nødt til at interessere dig for Genvex Energy I eller II'eren.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-08 14:43
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-10-08 23:16

Hvor faen ved du alt det fra 3773..... Der kan da ikke være plads til meget andet i bolden på dig. Kan se/høre det for mig når du kurtiserer fruen....
Citat
Ellers skal du jo vende den helt på hovedet og få lavet radiatorer. Dertil kunne man så anbefale en HT+C7 jordvarmepumpe eller OPTIMA 900 luft/vand. Men begge er temmelig kostbare. Og stadigvæk skulle du så have genetablere ventilationen. Og der vil du så være nødt til at interessere dig for Genvex Energy I eller II'eren.
Tænder hun på det LOOOOOL

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 21-10-08 07:36

Ja men radiatorer er ikke en mulighed, da fruen ikke vil have dem - og så er det jo også lidt af et projekt at skulle til at lægge alle de rør - For ikke at tale om samlet pris.

Ved godt at Vanvex R kun giver mig varmt brugsvand - MEN med vores nuværende oldsag af en VP18 har jeg med vilje sidste vinter slukket for indblæsningen, da indblæsningsluften efter en tur i mine isolerede rør på loftet lå 4-5 grader under rumtemperatur.
VP'en varmer dog vandet fint og jo noget billigere end en el-vandvarmer.

Man kan sige at fordelen er at alle rørene ligger jo allerede på loftet - jeg kunne isolere dem lidt mere selvfølgelig, det er mere hvad jeg får ekstra ved at smide 20000-25000 mere efter en ny VP18? ved ikke hvad combi'en koster.

Derfor gik mit bud på at give de 20000 for Vanvex - da jeg så stadig ville have udsug fra badeværelse og de andre rum.

Lækkert at du også er "lun" på danmarkspumpen - den ser fin ud efter min mening. Skal nok have to indedele, men regner ikke med at det er noget større problem.

Ved du hvor langt rør til danmarkspumpen må trækkes før der skal ekstra kølemiddel?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 21-10-08 08:53

Det ved kølemontører. Montage af en Danmarkspumpe er IKKE gør det selv (det er kun kineserpumper fra trælasten).

2 stk e9GKE er billigere end en dual-split anlæg

Godkendelse af svar
Fra : hjulmand81

Dato : 21-10-08 09:28

Tak for sludderen - rart med nogle i baghånden

Kommentar
Fra : futze

Dato : 01-02-09 13:23

Hej
Som 3773 siger kan jeg anbefale en ny Genvex Combi til både vand og varme.
Med den virkningsgrad er der faktisk kun lidt varmebehov via brændeovnen under de 10 grader.
Hvid du har spørgsmål til denne type er du velkommen.
Hilsen
Futze