/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Grød
Fra : takker
Vist : 3724 gange
100 point
Dato : 20-10-08 13:39

Hej!

Vi er begyndt at spise grød om mandagen og er løbet tør for gode opskrifter på grød vi har.

Risengrød
Vandrisgrød (men måske en ny opskrift op den, da den vi har ikke er særlig god)
Øllebrød
Havregrød
Managrød

Jordbærgrød, æblegrød og ting i den dur er fyldt med sukker og er deserter og ikke noget vi vil bruge til aftensmad

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 13:47
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-10-08 13:48

Prøv at se denne side - mange gamle grødopskrifter
http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page1000.html

Endnu flere her
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifter/retter-2.php?id=65

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-10-08 13:50

Sidder lige i sommerhus, så har ikke denne bog ved hånden, KRUSTRUP, IRENE.
Grød. 50 nemme grødretter og anden sund sparemad.

Du kan sikkert låne den på biblioteket eller købe den her for 50 kr+porto

http://www.antikvariat.net/dk/CLE52334.cgi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-08 13:50
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 20-10-08 14:52

Hej
Der er da også
Boghvedegrød - som har en hel fan-klub på fyn
Vandrisgrød med æbler er ikke at foragte, ej heller
Vandrisgrød med rosiner
Endelig kunne I jo tage hul på sødsupperne - som ikke behøver at være søde
Kærnemælkssuppe med rosiner og polerede hvedekorn ...... bliver helt sulten
Sagovælling

Man kan også variere havregrøden ret meget ved at bruge forskellige former for gryn
Speltgryn
Grovvalsede
Og flækkede gryn - skal udblødes

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-10-08 18:55

Fra min barndom, noget af det ren og skær kulhydrater, men det var billigt og vi fik fyldte maver.

Varm mælk med tvebakker og kanelsukker.
Fløjlsgrød.
Maizenagrød.
Rismelsgrød.
Tomatsuppe med fiskeboller.

Sagosuppe har det med at klumpe, det er ikke særligt lækket at få sådan et "øje" i munden.

Og så så så jeg en opskrift fra krigens tid........kartoffelmelsgrød, skulle det være det rene luksus ofrede man en klat smør.

Kommentar
Fra : bowlingnæ

Dato : 20-10-08 18:56

Der er også pærer vælling. Her er en opskrift fra Frøken Jensens kogebog som jeg bruger, med lidt ændringer.

Til 4 pers.

saften fra en dåse pærer, supleret med mælk til der er 1,5 l væske.
2,5 dl fine byg gryn.
koge tid i 30 min.
Pære skæres i tern og koges med i de sidste 10 minutter.
det må ikke bulder koge, for så koges pæren ud.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 27-11-08 12:35

Sikke en mængde rigtig gode forslag - mon ikke der var et enkelt der kunne bruges?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-11-08 12:58

Hej vil.du
medlemmet takker har enten forspist sig ---- eller også takker takker ikke
Hilsen Ingelein