/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
standby dioder
Fra : kj
Vist : 470 gange
100 point
Dato : 20-10-08 09:39

Hvor meget bruger disse små strømtyve i døgnet, de er jo overalt, fjersyn,stereo,DVD og computere, eksterne HD, skærme- og meget mere.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-10-08 09:58

Det er meget forskelligt alt efter hvilket udstyr det er.

Der findes en masse hjemmesider som beskriver og beregner dit årlige strømforbrug til "strømtyvene"

Prøve evt. denne side:
www.stroemtyv.dk

På denne side kan du se nogle eksempler på hvad forskellige ting koster at have kørende:
http://fpn.dk/bolig/article1323872.ece

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-10-08 09:59

Generelt er essensen i budskabet fra forskellige kilder at det er dyrt at have apparater stående på standby.

Personligt har jeg de sådan at man skal slukke for det man kan og vil. En del at min hverdags luksus er at jeg har 1000,- kr ekstra om året til at have nogle ting stående på standby.
Men det skal gøres med omtanke, er væk flere dage i streg, kan jeg sagtens overkomme og slukke for standby tingene

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-10-08 10:05

Denne side er også rigtig god:
http://www.sek.dk/Sydvestjysk/Stroemtyv/Stroemtyvsfolder6s.pdf

I følge Elsparefonden går ca 10% af danskerne strømforbrug til strømtyv.
Koster 300-700 kr. om året

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 20-10-08 13:31

Hvis du er ude på at spare på strømmen så er de små standby dioder dit mindste problem.
At ha 100 standby dioder tændt i 100dage svare vel til at have en 60 watt glædepære tændt i 1 minut eller mindre.

Det er ikke selve led lyset der bruger særlig meget strøm... Hvis du f.eks har dit tv på standby så er det jo diverse elektronik inden i tv'et som på standby bruger strøm, det er ikke led lyset som bruger så meget strøm.

Fra elsparefonden.dk:

Citat
Nyere apparater bør højest have et standbyforbrug på 1 watt. Nogle af de nyeste computere har et standbyforbrug på kun 0,1 watt. Printer, modem, fjernsyn og lignende bruger 3-15 watt i standby.

1 stort fladskærmsfjernsyn med tilsluttet dvd, spillekonsol og digital modtager kan f.eks. bruge 40-50 watt i standby. Det svarer til 600-750 kr. om året i standbyforbrug (1 watt koster ca. 15 kr. pr. år).