/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
Microsoft Office Outlook 2003
Fra : k_m_s
Vist : 669 gange
100 point
Dato : 19-10-08 18:33

Hej

Et par spørgsmål om ovennævnte program.

Mapperne der ligger under "private mapper" f.eks. Indbakke, Slettet post og mapper jeg selv har oprettet. Er det konkrete mapper på pcen som kan findes i "Denne computer"

Hvis ikke (som jeg tror ) Kan jeg oprette konkrete mapper som jeg kan ligge mails over i og hvordan?

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 19-10-08 18:35

Og kan jeg kopiere hele mapper jeg har oprettet under Private mapper over i andre konkrete mapper?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-08 18:43

hej
Ja, de nævnte mapper ligger i systemet.
Du kan selv organisere dine mapper og oprette nye mapper ved at gå i Funktioner/ organiser.
Her kan du oprette mapperne således at de straks lægger sig i de mapper, hvor du ønsker de skal lande.
Man kan lave et mappesystem - endda med undermapper.
Eks.
Indbakke

Famile
Gemmekram
QXL

Det fungerer fint, når man lige har fundet ud af det. Det var nemmere i de ældre versioner.

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : drpjotr

Dato : 19-10-08 23:30

Hej!
Det nemmeste er da at højreklikke på den mappe du vil have at din nye mappe skal ligge under og så vælge "ny mappe" på menuen!
Det er fuldstændigt som i stifinderen!
Efterfølgende kan du trække og slippe dine mails i de relevante mapper - fuldstændigt som var det filer.

Outlook gemmer alle mails (incl mappestrukturen) i nogle .pst filer, som normalt ligger under
C:\Documents and Settings\{DitNavn}\Lokale indstillinger\Application Data\Microsoft\Outlook\Outlook1.pst
Bemærk, disse filer er skjulte, og kan normalt ikke ses i stifinder, med mindre du sætter den til at vise skjulte filer.
Du kan også lægge dem et andet sted, som du kan definere under filer/datafilstyring.
Men pas på her...det kan gå rigtig galt, hvis du laver fejl her!!!
pst-filerne kan krypteres og vil ikke være til at læse igen, såfremt du glemmer dit password!

Kommentar
Fra : drpjotr

Dato : 19-10-08 23:44

ups! .pst-filer er ikke skjulte!
Jeg kontrollerede det lige for en sikkerheds skyld!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-08 23:50

Hej
Jeg vil lige bemærke at e-mails automatisk lander i de mapper man oprettede under organiser', hvis man gør som der står . Man har bare slået to fluer med eet smæk ved samtidig at oprette mapperne der.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 20-10-08 09:01

Du kan måske bruge dette tiå

http://www.kandu.dk/Tip18665.aspx

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-08 17:51

Hej Kim

Som du allerede kan se af besvarelserne, så ligger der fysisk en mappe der hedder Outlook.pst. (Når drpjortr skriver Outlook1.pst er det fordi han selv har haft mappen flyttet på et tidspunkt)

Jeg forstår at ønsker at oprette en mappe for en speciel type mails. F.eks. mails vedr. Kandu.

Jeg gør selv sådan:

Går i filer - vælg Ny - Outlook_datafil og klik ok til første billede. I næste vindue vælger du hvor datafilen skal gemmes på harddisken og hvilket navn den skal have. Standard foreslås "private mapper1.pst (du har allerede en der hedder private mapper.pst), det skal du overskrive til et mere sigende navn f. eks. Kandu i dette tilfælde, men lad være med, at ændre på filtypen. Det vil så være kandu.pst du kan finde i stifinder.
I det næste vindue giver du mappen det navn, som skal være synligt i Outlook og det vil da være rimeligt også at navngive mappen Kandu.
Når du har klikket ok, så dukker den nye (Kandu) mappe op i dit venstre vindue, men bemærk at den ikke ligger under dine øvrige "private mapper", men ligger for sig selv helt ud mod venstre side.
Nu kan du trække dine kandu mails over denne mappe, men du kan også gøre det lidt mere avanceret.
Du kan stille curseren på mappen Kandu og højre-klikke og vælg "ny mappe" og kald den IND og klik engang mere på Kandu og lav en undermappe der hedder UD (nu bliver der ikke lige udgående mails til Kandu, men for eksemplets skyld har jeg taget det med). Så laver du en regel der checker indgående mails og angiver, at hvis navnet "Kandu" er i emnefeltet, så skal mailen lægges over i mappen IND under hovedmappen Kandu. (Hvis der var behov for det så kunne du gøre det samme for udgående post og lægge dem i undermappen UD. Så er din mail sorteret allerede ved ankomsten/afsendelse.

Med hensyn til placering af PST-filer, så har jeg af (dårlig) erfaring lært, at lægge dem på et helt andet sted end standardplaceringen. Der kan nemlig ske det ved en geninstallering af Outlook, at mappen Outlook.pst bliver overskrevet under reinstalleringen og så er det blevet til "luftpost" - pist væk!!
Jeg har valgt at lægge mine PST-filer på min externe hardisk, så mails ikke bliver berørt af en formatering af C:drevet. Hvis jeg f.eks. reinstallerer Outlook, så skal jeg blot fortælle Outlook, hvor datafilerne ligger og så kører det derudaf.

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 21-10-08 07:36

Tak for svaret Jorgen_ros.
Det var lige det jeg mente. Det er også godt at ha de mails jeg har gemt liggende et andet sted og for sig selv (ikke blandet sammen med indbakke og andet)

Også tak til jer andre.

Hilsen
Kim