/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
batteriet til uret
Fra : craca
Vist : 638 gange
50 point
Dato : 18-03-03 11:40

jeg har samme problem som det 'grethes' stillede i går, nemlig at mit ur går for langsomt.
Det er sandsynligt at det er batteriet, for det har jeg haft siden jeg købte min pc for 5 år siden.
jeg ville så bare lige spørge dumt, hvordan finder jeg det batteri?
Er der nogen der lige kan beskrive hvor stort det er og ser ud osv, hvad for et kort er bundkortet?

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 11:49

er det ikke at batteri til dit ur du efterlyser..? bundkort..?

Nå men hvis du går ned til en urmager eller guldsmed så ved de hvilket batteri der skal i dit ur..!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-03-03 11:50

Batteriet kan være noget der ligner et forstørret batteri til et ur. Det kan også være noget der ligner en kondensator. Hvis ikke du ved hvad bundkortet er, tror jeg du skal smutte ind til en fagmand, eller en elektronikmekaniker.

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 18-03-03 11:52

Bundkortet = Motherboard er det der "i gamle dage" sad i bunden af komputeren. I dag sidder det typisk enten i bunden eller på en af siderne (afhængig af hvilket kabinet der er benyttet). Da din er 5 år gammel, sidder det nok i bunden. Det er den største "plade", hvor bla. processoren, holderne til ram-blokke, grafikkort, lydkort o.s.v. er tilsluttet.
Prøv at se i din manual.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 18-03-03 11:58

ok misforstod spørgsmålet...

på min gamle 486 fra 1996 sad bundkortet på siden

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-03-03 12:13

Hej
Batteriet sidder i bundkortet som sagt og er som reglen på størelse med en fem
krone,det er helt blankt med type ingraveriger på den side der vender ud af.
(Bundkortet det er det som al elktronikken sidder på).

Manse9933

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 18-03-03 13:03

Hej Craca m.fl.!

I stedet for at have problemer med at skifte batteri så kan man hente et gratis program der justerer uret korrekt!

Man kan hente og læse mere via: http://www.worldtimeserver.com/ og programmet heddder "Atomic Clock Sync v.2.6".

Man kan sætte programmet til at starte automatisk op med Windows og justere uret hvis der er behov for dette.

For dem der har Windows XP er denne funktion til justering af uret indbygget (højreklik på uret derefter juster dato og tid og vælg Internettid)

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-03-03 13:30

Det lidt ligesom Lego Bundkortet er der hvor byggesættet starter, hvis du f.eks. skal bygge et hus Batteriet er normalt let at se. Det har ca. størrelsen som en en-krone, er blankt og sidder fast med en fjeder belastning, så det er som regel let at tage ud (medmindre det sidder nede mellem indstikskortene og man har tykke fingre. Husk at tage strømstikket ud af computeren, og aflad dig selv ved at røre strømforsyningen eller en radiator før du begynder at rode ved de ædlere dele. Batteriet (husk at medbring dette) købes hos f.eks. radio og tv forhandlere, bilka og lignende.

Kommentar
Fra : ehawk

Dato : 18-03-03 16:26

5 år gammel PC...... Batteriet har samme diameter som en 1-krone og er dobbelt så tykt, og er sandsynligvis et 3 volt Maxell CR 2032 eller Panasonic CR 2032.

Hilsen Ehawk

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 19-03-03 02:13

Hej Craca,

det er lidt forskelligt hvilke batterier der bliver brugt... og prisen variere også... -->
http://optidk.optiuse.se/_/product/default.asp?lProductId=341
http://www.multimediaworld.dk/varelist.asp?valg=700&Info=Ja

du ka' se et billede her af et batteri... -->
http://www.compumail.dk/products/vare-oversigt.php?varenummer=75060

ellers har Tedd nu beskrevet det godt, og jeg vil foreslå dig at gøre det han siger, med at pille batteriet ud og ta' det med ned i forretningen, så er du sikker på at komme hjem med et batteri der passer... ellers hvis det er muligt uden at pille batteriet ud, og du ka' se hva' der står på det, så skriv det ned, og ta' det med...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bobbels

Dato : 20-03-03 16:32

Hvordan kan man skrive att man ska gå till en links med world time om ddet er batteriet som er slut.Her i malmö kan man köbe de batterier for 10 kr stk sansynlig ett 2032 batteri

Kommentar
Fra : craca

Dato : 20-03-03 17:29

hej allesammen, tak for de meget brugbare svar, jeg mangler bare at finde skruetrækkeren frem og skille skidtet ad, jeg vender tilbage når jeg har kigget på det (hvis jeg ikke gør, så er det fordi det ikke lykkedes...)

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 50 point
Dato : 20-03-03 23:09

-->bobbels - fordi via det link kan man downloade et program, der automatisk stiller uret korrekt - jeg bruger det selv - selv om mit batteri er OK - og endvidere benytter jeg Windows XP med automatisk opdatering af tiden en gang om ugen; men med det link jeg opgav og hentning af Atomic Clock Sync justerer / kontrollerer jeg nu uret min. 1 gang om dagen.

Hvilket jeg også beskrev - men kun på dansk

Jeg beskrev endvidere denne løsning - fordi det er jo ikke alle der lige har mod på at skille en PC ad og det er da altid rart med en gratis program der kan stille tiden korrekt - ikke?

Mvh
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : craca

Dato : 21-03-03 13:40

det var jo nemt nok at finde med alle de beskrivelser, især tak til strarup for det fine billede af batteriet, så var der ikke noget at tage fejl af!
Bjarne får point selvom I burde have allesammen, for han kom med et svar 2 gange og så brugte jeg linket til at stille mit ur efter.