/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling af teaktræsdøre
Fra : baksen
Vist : 8530 gange
100 point
Dato : 19-10-08 17:31

Er igang med at male nogle teaktrædøre (finerede).

Har problemer med at få malingen til at dække - som om der trænger en "gulbrunlig" farve igennem, som ikke er til at dække.

Jeg gætter på at det skyldes at teaktræ (selvom det her er finer) er en olieholdig trætype og at det er den naturlige olie der trænger igennem ?

Har grundrenset omhyggeligt før grundmaling og afsluttende (hvid) alkyd-maling .... ændrer det noget hvis jeg slutter af med OLIEmaling/lak ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-08 17:39

Jeg har haft problemer med mine sorte vinduer, som jeg for flere år siden malede hvide. Den sorte farve trængte igennem som skjolder.

Jeg har nu malet over med oliemaling (1 år siden) og det er perfekt, ingen skjolde fra det sorte.

Hvis dine døre "sveder olie" så er du nødt til at snakke med en maler, for så kan du også få et problem med oliemaling.

Men hvis dørene er tørre, så slib dem let og mal så med oliemaling. Det er et stort og lugtende arbejde, men det betaler sig.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-08 17:42

Hej
Emnet har været behandlet her - og der kræves en mega grundig forbehandling inden du kan male på teaktræsdøre.

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=125676

Nu besluttede vedkommende sig for at lade være, men da I er begyndt, må I fortsætte med oliemaling hele vejen igennem. Trip-Trap har udviklet en hvid maling til teaktræshavemøbler. Prøv at tage en snak med dem.

mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 19-10-08 17:55

Man kan snyde med shellak - et tip jeg fik af en maler engang.
Det er dyrt, men så dækker malingen første gang.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-08 18:02

Hej
Shellak er dyrere end nye hvide døre - og så er det ikke til at arbejde med på grund af sundhedsfaren. Man bruger det til at lukke knasthuller i træ med for at forhindre harpiks i at træde ud, - men i så store mængder som til døre - kan man ikke bruge det.

Jeg kan se at jeg har en lille bitte flaske shellak - nærmest som medicinflaske af de små, til ca. 35 kr. Og den er mange år gammel.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-08 18:07

Shellak forsegler fuldstændig, men har brugt det til knaster i træ, det blokerer for at harpiksen kan trænge ud. Jeg fik også det råd at male med shellak, men det ville blive alt for dyrt, og oliemaling ville forsegle på samme måde.

Problemet her er at baksen oplyser, at han døre ikke er helt tørre, de "sveder" Og det skal han snakke med en fagman om.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-08 18:22

Hej
Ja, hvis jeg havde stået med dørene ville jeg have skrabt hele l..... af igen. De tørrer aldrig helt igennem, så længe olien kan trænge ud. Jeg formoder at dørene har været vedligeholdt som teaktræsdøre - altså med teaktræsolie. Og så er de sikkert godt mættede.
Når man maler med oliemaling - altså billeder, tilsætter man en aktivator = sikkativ for at malingen skal tørre. Prøv at spørge efter det hos en farvehandler - men om det hjælper på det nu - tror jeg ikke.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 19-10-08 18:22

Sundhedsfaren består i at den er spritbaseret, derudover er det et naturprodukt.

Man kan få det billigere i større mængder - jeg har det selv i litervis, fordi det er smukt.

Teakdørerne gætter jeg er sårn ca. fra 60erne, så problemet med den manglende udtørring virker lidt useriøst...

Nu blev spørgsmålet stillet her og ikke til en fagmand - det er vel mig der bestemmer om jeg vil give et godt og gennemprøvet råd videre.
Men nu er jeg selvfølgelig også kun fagkvinde

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 19-10-08 18:24

Her kan du læse om shellak
Det er besvaret i et relevant spørgsmål, om man kan male møbler etc. med det.

http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=1104&a=6733

Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 19-10-08 18:32

Granner01 : Nej dørene "sveder" egentlig ikke, virker "tørre" - mit gæt m.h.t. naturlig olie fra træet er KUN et gæt. Det undrer mig egentlig, da dørene, som "Jomfruane" skriver, givetvis er fra midt-60erne, og burde være udtørrede.

Jeg afprøver Granner01's afprøvede forslag om oliemaling - og virker det ikke må jeg undersøge prisen på shellak ....

Lader spørgsmålet stå åbent indtil 1. test er afsluttet

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-10-08 18:37

Du skal nok skrabe af og male med rigtig linoliemaling med tilsat sikkativ, men egentlig vil jeg foreslå, at du fjerner mest muligt af teaktræsolien ved at tage et dørblad udenfor og vaske det af med benzin, acetone, cellulosefortynder elller oh skræk: Mineralsk terpentin. Det det, som stinker allerværst af de nævnte - og er længe om at dunste ordentligt af. Altså beskyttelseshandsker, vindretning væk fra dig selv og uskyldige naboer, og så i gang med en stor klud eller en stor tot twist fyldt med opløsningsmidlet. Når det hele så er fugtet, tørrer du af med tørre klude eller tørt twist.
En anden mulighed er at bruge grundrens eller malerens. Det er også beregnet til at fjerne bl. a. fedtstoffer (olier) men kræver så en neutraliserende afvaskning med stærkt fortyndet eddikesyre bagefter. Og så har du hele ventetiden, før dørbladet er tørt til maling. For det er vel bare bladetb og ikke hele døren, som er af teak.
Rigtig linoliemaling indeholder kun linolie, pigment (farven) og 1-5 % sikkativ (tørremiddel, en katalysator, som får olien til at oxidere = hærde meget hurtigere). Kig på dåsens deklaration, og hvis der er andet i end det nævnte, så handl et andet sted! Du slipper for at sniffe terpentindampe; til gengæld vil linolien under sin hærdning gennemløbe en række duftstadier igennem et døgns tid. Det er langt skånsommere end alkydmaling, som kan forpeste indeklimaet et par uger.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 19-10-08 18:47

pbp_et : Det var en andel "vinkel"

Der ER tale om hele dørplader (indvendige finerdøre) - og jeg HAR brugt grundrens (omhyggeligt), men ikke brugt neutraliserende væsker efterflg. ... anede jeg ikke man skulle

Dine forslag indgår i mine "forsøg" ....

Stærkt fortyndet eddikesyre - hvilke bland.forhold er det ca. ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-10-08 18:52

Jeg ville starte med et drikkeglas 32% eddikesyre til en spand vand. Det er for at neutralisere den base (lud), der er den aktive del af grundrensen

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-08 20:57

Jeg har haft samme problem med mine døre, men en god gang oliemaling dækker.Nu er du startet ellers starter man med det der hedder spææregrunder på oliebasis, så kan man male med vandbaseret ovenpå. Man må godt male vandbaseret på olie men ikke omvendt

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-08 21:20

stig54
Man kan sagtens male med olie på vandbaseret, man skal bare slibe først

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 19-10-08 21:34

Ikke i følge min lærebog, da den oliebaserede opløser den vandbaserede.
Noget helt andet er at der nu er kommet en olie emulsions maling altså på olie basis men penslerene kan renses i vand jojo der er hele tiden noget.

Men ok hvis du sliber længe nok på den vandbaserede så er den jo også væk

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 23-10-08 22:33

Tak for svaret stig54.

Jeg har gennemført en test og det virker fint - med oliebaseret maling direkte på den afrensede dørplade ....

Tak alle ideer og forslag til de øvrige