/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
rådighedbeløbet
Fra : Hvidtiger01
Vist : 1529 gange
374 point
Dato : 19-10-08 12:35

Hejsa..

Min kæreste og jeg var forleden nede i Danske bank og få en kreditvurdering til køb af en andelsbolig til kr.480.000.

Vi har ikke Danske bank, men ville også gerne skifte bank, så derfor tog vi derned. Vi har ingen lån i vores bank da vi har samlet vores gæd et andet sted.

Vi kom frem til, at vi ikke kunne låne de penge til andelsboligen da vores rådighedsbeløb med det nye lån ville være lidt over kr.7000 pr. måned for to voksne. Alt andet var betalt, dvs benzin, buskort osv... Så der var til kost, tøj, gaver osv. Nu bruger vi ca 2000kr i kost pr måned da jeg selv arbejder i et cateringfirma og får kød osv billiger. Dvs ca 5000kr til tøj, gaver osv.

Han ville have. at vi skulle have ca 9000-10000kr til rådighed for 2 voksne og syntes at det var lidt vildt for 2 voksne. Den gæld vi har er vi færdige med om ca 6 år og er derefter gældsfri.

Vi syntes at det er lidt mærkeligt, når det kun er 480.000kr vi skulle låne og, at de jo vil få pant i boligen. Er det normalt eller var ham her lidt striks?

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 12:39

Der har nok ikke været indregnet betalingen på lånet.....

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 19-10-08 12:40

jo det er hvad der er tilbage hvis vi sad i den nye bolig med alt og det nye lån..

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 19-10-08 12:43

Nogle banker er forskellige. Tror ikke han er mærkelig, men de har forskellige normer de skal bruge til hvor meget i har til rådighed.
Danske bank er nogle af de mere strikse.

Så nej det er ikke mærkelig.
Mvh
Mulleni

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 12:43

Der MÅ være andre ting du har glemt at fortælle....

Det der lyder usandsynligt....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 12:45

7.000 til fest og fornøjelser lyder som om I kunne blive millionærer på kort tid

Det er vist de færreste der kan præstere det når ALT fast er betalt....

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 384 point
Dato : 19-10-08 12:54

Hej med dig.
Vores søn har haft det samme problem med Danske Bank.
Han fik en tid hos en bankrådgiver i Arbejdernes Landsbank og der var der andre boller på suppen .
Alt gik glat igennem.
Prøv og snak med dem.
Og det er virkelig en af de mest strikse banker i har valgt at tale med.
Held og lykke.
V.H. Pia

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 19-10-08 12:55

Nej der er ikke noget jeg har glemt. Sidder med de papir vi fik af ham. Alt er med i den udregning. Lånet til andelen og huslejen i andelen, varme, vand, befordring, ydelse på gæld osv osv....

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 19-10-08 12:56

Mon ikke også at det spiller ind ar der er krise i bankverden i øjeblikket,vi havde oså et problem med at låne(godt nok ikke så mange),den ene uge var der ingen problemer,men så da vi skulle låne,kunne det ikke lade sig gøre og som bankrådgiverne sagde at det fordi at de ikke vidste om der kom en hjælpe pakke fra regeringen endnu,men hvis den gik igemmen var der ingen problemer

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 19-10-08 12:58

Som jeg svarede dig, alle banker osv har forskellige beløb de siger man skal have til rådighed, det er samtidig forskellig hvad der er indregnet i et budget. Det i skal kigge på er om i har tillid til den bank/bankrådgiver for ikke så er der andre.
Andet svar syndes der ikke at være, og så er det ligemeget hvad andre siger og mener.
De har hver deres regler at skulle følge
MVH
Mulleni

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-08 12:59

Prøv en anden bank, bankerne beskytter sig selv i disse tider så de passer på deres penge, og når man så ved at Mærsk er medejer af Danske Bank, så lyder det da logisk at de er strikse.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 19-10-08 13:01

Han sagde at vores indtægter efter skat var skam positivt. Vi har en fælles indtægt efter skat eller udbetalt på ca kr.31000. Så kommer alt det overarbejde jeg har som ikke er medregnet i det. Men det skal man jo heller ikke.

Men han var ikke så glad for vores gæld som var kr.500.000kr med bil. Men er også regnet med ind i budgettet, dvs ydelserne på den gæld vi har i forvejen..

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-10-08 13:03

I har anden gæld som i først er færdige med om 6 år. Hvorfor forsøger i ikke at hæve lånet hos den lån giver i allerede har.

Prøv at gå ind på mybanker.dk og prøv at få en samlet pris på det nye andelsbolig lån og jeres gamle.

vh

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 13:04

Som andre siger - prøv en anden bank....

Det lyder usandsynligt at det skulle være så svært....

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 19-10-08 13:11

Piaskov:
Ja de holder på deres penge må man sige. Men vi kan da lige prøve arbejdernes landsbank. hvor meget havde han i rådighedsbeløb?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-10-08 13:17

Hej igen.
Han havde 4000 til kost og gaver. Og han er enlig skal dertil tilføjes .
Ingen problemer.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 19-10-08 13:30

Piaskov

Oki, så ville man da mene, at vi da har en lille chance.

Vi har også lige skrevet til dem ang bankskifte og et møde mht andelsboliglån..

mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-10-08 13:47

Hmm, hvis I begge bar designertøj på ved samtalen for at se pæne ud har rådgiveren nok vurderet at I bruger minimum 3000 om måneden på tøj

Og selv om I er til en fødselsdag hver weekend og bruger en hund på gaver hænger det også sammen.

Jeg var selv til samtale i Danske Bank for et par år siden hvor vi fandt at mit rådighedsbeløb som enlig var 5.400 kr, her mente de også at det var for lidt, men jeg lever sgu da endnu i bedste velgående.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 13:54

Citat
mit rådighedsbeløb som enlig var 5.400 kr, her mente de også at det var for lidt

Dvs. en bistandsklient skal leve UDEN at spise og BO....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-10-08 13:57

Citat
Vi har også lige skrevet til dem ang bankskifte og et møde mht andelsboliglån..

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-08 14:00

Rådighedsbeløb
Det beløb De har til overs, når De har betalt bruttoudgiften til Deres bolig, benævnes som regel rådighedsbeløbet.

Rådighedsbeløbet bør på årsbasis som hovedregel udgøre:

85.000 kr. for en voksen

120.000 kr. for et par

20.000 kr. for det første barn og

10.000 kr. for de efterfølgende børn.

herfra, hvor der står rigtigt meget vedr. huskøb

http://www.boligassistancen.dk/Boligkoebets%20budget.htm

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 19-10-08 14:07

Rådighedsbeløbet bør på årsbasis som hovedregel udgøre:

85.000 kr. for en voksen

120.000 kr. for et par

20.000 kr. for det første barn og

10.000 kr. for de efterfølgende børn.

Det kan godt være det bør være sådan , det er bare ikke tilfældet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 14:20

Jo - det er nok ikke helt ved siden af når der KUN fratrækkes boligudgifter fra nettobeløbet....

Men det svarer så ikke helt til den måde man HER har udregnet rådighedsbeløbet...

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 19-10-08 14:47

Bankens afslag skyldes nok 2 ting:
- krisetider = forsigtighed
- du er ikke kunde i forvejen

Hvis du var kunde i forvejen, og over nogle år havde vist, at du/I sagtens kunne leve for det beregnede rådighedsbeløb, havde banken nok været mere tilbøjelig til at acceptere det.

Men som andre også har skrevet, er den eneste mulighed nok at forsøge i de andre banker.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-08 17:54

Rådighedsbeløbet er det beløb der er tilbage når ALLE udgifter er betalt, undtagen udgifter til tøj, mad, gaver o.s.v.

Og der er det korrekt, at pengeinstitutterne sætter betingelser om et rådighedsbeløb på ca 7000,- som minimum for et par, såfremt de skal låne penge ud, og det gælder både banker og realkreditinstitutter.

Og så er de for den sags skyld fuldstændig ligeglad med, om man v.h.a. et regnskab kan dokumentere, at man har klaret sig for mindre hidtil...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-08 17:55

Ups, ikke 7000, men som du skriver ca 9000,-

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 19-10-08 21:02

Vi har lige kigget på det ovenstående link. Nu forstår jeg slet ikke noget. For der skriver de som der står at et rådighedsbeløb er det man har tilbage når brutto boligudgiften er betalt!.... I vores tilfælde var det det hele der blev trukket før han kiggede på hvad vi havde tilbage og ikke kun bruttoudgiften på boilgen..

Sad og regnede det igennem igen, altså vores budget for den bolig vi har nu. Nu har jeg ikke regnet befordring med da jeg ikke havde det program banken havde. Så lod være med at trække benzin og buskort fra. Men kan huske, at han tastede 12000kr ind i budgettet til befordring som vi kunne trække fra. Så det går næsten lige op om jeg ligger det til eller lader være med at trække for benzin. Men lige nu har vi et rådighedsbeløb på 9500kr hvor vi bor nu. Huslejen er fuldstændig den samme i andelsboligen som den vi sidder i nu, så det er faktisk kun andelslånet der er til forskel og det var 2200 efter skat. Dvs omkring de 7000kr tilbage..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 21:11

Jeg kan godt forstå du er forvirret

Der er ikke andet at gøre end at prøve et andet sted....

For det er vel ikke sådan at jeres indtægter er sådan lidt et slag på tasken og ustabile ?????

Med 31.000 udbetalt pr. måned og ikke de store fradrag må I jo nærme jer millionen i bruttoindtægt....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-10-08 21:16

Du har ret i at det er uforståligt og det er også uretfærdigt. Men sådan er det, hvis banken kendte jer og vidste at i kan leve af en pølsepind, så var det nemmere. Men banken kendte jer jo ikke. Hvorfor henvendte i jer ikke i den bank i allerede havde? De kan da se at i er gode betalere.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 19-10-08 21:17

... Griner... Nej de er nu ikke ustabile!..

Jeg får minimum kr.13.500,- udbetalt og min kæreste får 17.500,- pr. måned..

Før skat har vi en årsindtægt på kr.580.000,-... Så kommer alt det overarbejde ved siden af, som sikkert er 30.000kr mere brutto om året. Så en million er det dog ikke.. Griner...

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 19-10-08 21:23

Kan godt forstå at du spørger om hvorfor vi ikke spørger den bank vi har. Men der er en grund til at vi har trukket vores gæld ud af den og samlet den et andet sted. Men det er en temmelig lang og indviklet historie. Vi fandt bare ud af, at vi ikke kunne regne med den og den ikke tidligere har hjulpet os da det var nødvendigt, tværdigmod gjorde de tingene mere surt for os.

Kommentar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 19-10-08 21:25

Men I skal have tak for den respons vi har fået. Det gav os da et lille skub fremad..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-08 21:26

Det er nu nok en gæld på ½ mille der ødelægger læsset......

Bedre bliver det ikke af at den halve mille IKKE er lånt i banken men "et andet sted" og er måske oven i købet ret ny.....

Godkendelse af svar
Fra : Hvidtiger01

Dato : 19-10-08 21:37

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-10-08 23:33

Takker selv. Håber i får held med det hele.