/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Klinker på træ - gulvgips ?
Fra : baksen
Vist : 5081 gange
100 point
Dato : 19-10-08 09:11

Har "hørt" at der findes et produkt kaldet "gulvgipsplader", som bruges som underlag for klinker .... ?

Skal lægge klinker i et 15 m2 rum (hall) hvor der nu ligger trægulv på strøer.

Da klinkkerne, for at undgå revner i fugerne, vel skal lægges på et "dødt" materiale er jeg i tvivl om hvilket materiale jeg skal bruge som underlag.

Gulvet ønskes IKKE støbt, men strøer bevaret.

Nogle der kender noget til "gulvgipsplader" : hvad er det proff.navn og hvor kan det købes ?

Andre gode råd og vejledninger modtages selvfølgelig med kyshånd - på forhånd tak

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-10-08 09:27

Jeg har aldrig hørt om gipsgulvplader, - men har selv været med til at ligge gipsgulve ovenpå betonunderlag. Er det ikke det som du forveksler?
Det er flydende gipsmasse som er selvnivelerende, men så skal du have fjernet dine strøer. Fordelen er b.la. at gulver i etageadskillelse er støjdæmpende.
http://puds.knaufdanogips.dk/

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-10-08 09:30

Der findes dette system, mendet er ikke på strøer. det er direkte på ekst. gulv:
http://www.gyproc.dk/gyproc/content.nsf/docLinks/DBF70E340D128116C1256DD5004A65A5?OpenDocument&m=mjmg

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-08 10:27

gulvgips kan du købe på alle tømmerhandeler. de skal lægges i 2 lag med samlingerne godt forskt. de skal limes sammen med en speciel lim og må IKKE skrues fast i underlaget. de skal ligge løse så de ikke optager de bevægelser der kommer, når trægulvet arbejder. pladerne er 60cm brede og kan fåes i flere længder. normalt er 240 eller 250 cm. de er 13 mm tykke og ret tunge, da det er en meget hård plade. den forarbejdes lettest med en fuchssvans, men brug en gammel en, da den er helt kaput når du er færdig med gulvet.
husk at lave nogle mm luft mod vægge og evt gennemgående rør.

tømreren

Kommentar
Fra : baksen

Dato : 19-10-08 17:27

Stilkene : tak for dine forslag - så lærte DU også noget i dag (se andet svar/forslag)

Tirmare 46 : Forstår dit svar således, at produktet rent faktisk hedder "gulvgipsplader" ? Tak for din beskrivelse af fremgangsmåde - det lyder logisk at lægge gipspladerne som "svømmende gulv" .... takker.

Godkendelse af svar
Fra : baksen

Dato : 23-10-08 22:36

Tak for svaret trimare46 - DET var svaret og løsningen

Også mange tak "de andre" for forslag og ideer ....