/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lambda værdier-Airflex
Fra : thulin
Vist : 2874 gange
200 point
Dato : 18-10-08 19:54

Har hørt at det "nye" Airflex produkt på 10mm skulle have en isoleringsevne svarende til 200mm Rockwool. Kan det nu også passe ???

Har ikke kunne finde noget info omkring det, derfor tvivler jeg noget på isoleringsegenskaberne, når de ikke reklamere mere for det.

100mm Rockwool har en Lambdaværdi på "37 mW/mK"

Fandt at Airflex har følgende værdier:
C.S.T.B.: 0.0414 W/m2 K - Fransk standard X 10.025 - (E=0.1)
C.S.T.C.: 0,0369 W/m2K - European standard EN 12667

Hvad er det sammenligned med Rockwool´s værdier.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-10-08 20:04

http://www.airflexdanmark.dk/isoleringsevne.htm

Ikke dokumenteret
Selv om Airflex tilsyneladende har fordele, som er nyttige i et byggeri, der skal leve op til skrappere energikrav, men hvor der ønskes slanke bygningsdimensioner, er der dog et stort problem for dets videre udbredelse.

- Vi kan simpelthen ikke leve op til de danske krav om isolering som angivelse af f.eks. U-værdier. Ikke fordi Airflex ikke isolerer godt nok, men fordi de danske testmetoder er udformet, så de kun måler på det varmetab, som sker gennem konvektion og varmeledning, men ikke for varmestrålingen, forklarer Finn Rasmussen om dokumentationsproblemerne for Airflex.

- Hele 60-75 % af bygningens varmetab sker gennem varmestrålingen. Hvis varmestrålingen reflekteres, tilbageholdes varmen i huset, og Airflex reflekterer 97 % af strålingsenergien tilbage. Den effekt kan du bare ikke vise i den klassiske hotbox, som er en gammel test designet til at vise effekten i en masseisolering, siger Finn Rasmussen.

Er det det som du søger ?
Ovenstående er taget herfra: http://www.ue.dk/nyhedsarkiv/15895.aspx

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-10-08 21:15

Bilka har det i uge 43 til 139,00 kr./m2.
Du kan downloade kataloget på: www.bilka.dk
De skriver det brugbart som efterisolering.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 18-10-08 21:27

Havde selv fundet airflex´s hjemmeside, men det siger jo ikke rigtig så meget.

Airflex skriver jo ikke rigtig noget. Tænkte at hvis man virkelig skal prøve kræfter med Rockwool o.lign. må man jo også kunne dokumentere det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-08 23:49

Der dukker fra tid til anden påstande op om at noget skulle isolere flere gange så godt som almindelir mineraluld.
Det skal man være meget skeptisk overfor, idet isorering med diverse porøse materialer stort set svarer til stillestående luft, og bedre bliver det ikke uanset hvad man bruger til at holde luften i ro.
Det er kun marginaler de forskellige isoleringsmaterialer kan kæmpe om.

Bedre isolering kan opnås med vacuum eller andre gasser, men så er man ude i systemer uegnet til almindelig bygningsisolering.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-10-08 08:06

Efter som jeg forstår det, så ligger varmetabsværdien i de to sider med alufolie, -og der findes ingen danske målhedsmetoder, og der nævnes ejheller at der findes udenlandske metoder, ---såååå!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 19-10-08 08:07

Jeg så på et tidspunkt på et tilsvarende produkt der lignede bobleplast. Heller ikke dette kunne jeg finde ordentlig materiale om.
Men helt ærligt, at de ikke reklamerer er da et kvalitetstegn - ikke et tegn på det er uvirksomt.

Bortset fra det, så ville jeg bruge de nye materialer hvor der ikke er plads til uld.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-10-08 11:50

Hvis du havde mod på at selv måle værdien kan du sammenligne med et kendt produkt. Brug en varmepistol og et thermometer, og mål henholdsvis på den ene og den anden side, mens varmepåvirkningen står på. --- Således måler de brandsikkerhedssystemer med en åben flamme, (gasbrænder) men der måler de tiden for gennembrænding, eller selvantændelse af et materiale på modsatte side.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 19-10-08 12:25

Det skulle jo ikke være nødvendigt selv at udføre forsøg for at få værdierne på en isolering.

Jeg har bare lidt på fornemmelsen at firmaet skjuler noget siden, de ikke selv oplyser deres lambda værdier.

Det ville jo være spild af tid at isolere med produktet, hvis det viser sig at 10mm rockwool ville gøre det samme.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 200 point
Dato : 19-10-08 14:55

Efter som jeg forstår på det, så er Airflex produktet imellem to lag alufolie et polystyrenprodukt, og det i sig selv isolerer mere end Rockwool, men merprisen er ikke sikkert du får forrentet så godt som hvis du selv monterede alm. polystyrenplader, -
Det er deres alufolie, som de slår på, der vil tilbagekaste "varme", og det må så lande på et tro-spørgsmål.
Man kunne jo tænke sig at man monterede alukraft på begge sider af sin isolering, med alusiden udad, og virkningen ville være den samme, - men desværre tror jeg ikke heller der findes nogen værdier for den konstruktion.

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 22-10-08 14:19

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-10-08 14:59

Jeg ber, `-og det var da sjovt at deltage i debatten.
Har du ligeledes tænkt på, at i mange campingvogne er netop rullegardinerne aluminiseret, (hvis man kan kalde det det); På siden der vender udad, det har den virkning at det tilbagekaster solens varmestråler.