/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opsætning af brændefyr
Fra : Mougli_97
Vist : 2799 gange
165 point
Dato : 18-10-08 16:37

Ja så er jeg tilbage igen.

Det er i forhold til min tidligere tråd ang. opsætning af brændefyr. Jeg har endnu ikke fundet ud af hvorfor der skal sidde en termisk shuntventil ved fremløbet fra akkumuleringstank og over i radiatorsystemet. Jeg kan godt se at den er på diagrammerne, men hvorfor sidder den der, laddomaten virker jo som shuntventil, men er det kune mellem kedel og tank ?

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 18-10-08 16:57

Det er denne tråd jeg refererer til http://www.kandu.dk/Spg127062.aspx

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-10-08 00:05

Der er forskel på den optimale kedeltemperatur og den optimale fremløbstemperatur. Derfor!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 14:01

Ladomaten sidder der for at holde din kedeltemperatur oppe på i omegnen af 80 grader og føde tanken med dette. Det fremløb mod radiatorerne bør holdes langt lavere, f. eks omkring de 40 gr for ikke at nogen brænder sig på radiatorer, for at mindske varmetab (brugte du ikke også noget pex her og der ???? Det kan ikke holde til +80!). Derfor shunter man mod radiatorerne.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 19-10-08 16:10

Jo altså det præisolerede rør er jo 32 mm pex som kan tåle max 95 grader. Grunden til at jeg spørger er at jeg i manualen til Atmos fyret kunne se at de skrev at man enten skulle bruge en laddomat eller en termisk shuntventil. Jeg har købt begge dele, den termostatiske shuntventil er på 60 grader. og skal så bare sidde på fremløbet og kobles med returløbet ? Right ?

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 19-10-08 16:22

Ja og så har vi jo pex i badeværelses gulvet

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 19-10-08 16:33

fremløbet efter akkumuleringstanken.... skal shuntventilen sidde på.. Hvilken temperatur vil fremløbet få når den blander fremløb og retur når den åbner ved 60 grader ?

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 19-10-08 16:36

Men jeg er med, hvis pex slangen i gulvet kommer over de 80 grader, så krøller den sikkert...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 18:02

Njaaa. Men hvis du kører 80 - 90 gr fremløb i jorden får du et tab der er til at få øje på. Ligeledes er 80 gr varme radiatorer bestemt ikke rar at røre ved + det giver en sær "tør" varme. Altså diskomfort. Udnyt istedet hele radiatorens overfalde og kør koldest muligt på varmebærersiden. At du oplader tanken til fulde 90 - 90 gr giver bare mere bufferkapacitet. Men brug røggastermostaten til at slukke for ladomat-pumpen så du ikke laver falsk træk og unødig varmetab på selve kedlen.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 19-10-08 18:51

Men altså det du siger er at jeg installerer shunten således at den lukker op for det kolde returvand når fremløbsvandet når 60 grader, eller er det når returvandet når 60 grader den lukker op så det bliver blandet i det varme frem løb ? Jeg har købt en shuntventil uden mulighed for indstilling, den åbner bare ved 60 grader.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-10-08 18:57

du har vel cirkulationspumpe på. Shuntventilen blander returvandet fra radiatorerne med det varme kedelvand, men 60 grader lyder voldsomt. Radiatorerne kan give brandskader/skoldningsskader ved berøring (det kan alt over 45-50 gr.)

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 19-10-08 19:01

Rolig nu, mit nuværende oliefyr kører også ved 60 grader, vi har sgu ikke fået brandskader endnu. Nu er det sådan at den skal ikke sidde mellem fyr og akkumuleringstank, men mellem akkumuleringstanken og radiatorerne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 19:19

Netop...... Fremløbet skal holdes konstant, f.eks 40 - 45 gr. Varmes brugsvand op inde i huset, kan 55 - 60 være nødvendigt (men så ville jeg shunte igen = spild af pumper).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 19:21

På dit nuværende fyr sidder der en shunt ventil, stensikkert en manuel tingest. Netop med det formål IKKE at få 60 gr varmt vand ud i radiatoren.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 19-10-08 19:23

så skal den ligge inde i væggen.. for der sidder ikke noget i mit bryggers og heller ikke på loftet...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 19:34

Almindeligvis er den inde bag lågen i fyret......

Sig mig fandt du ikke noget sagkyndig hjælp????????????????????????????? Du begynder vel ikke på sådan et projekt med det videnniveau du besidder, omkring varmeanlæg ???? (undskyld jeg siger det så direkte)??

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 19-10-08 19:36

Det er jo ikke svært. Det er nemt nok at bygge op. Jeg mangler bare en komplet beskrivelse af hvilken funktion den termostatiske shuntventil 60 grader jeg har købt har. Hvis tanken er 80 grader vil det vand der løber fra tank til shunt jo også være 80, og hvis der så bliver blandet 20 grader koldt vand i, så sænkes temperaturen. Er det det den gør.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 19-10-08 19:38

Der er heller ikke nogen låge i mit oliefyr...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 19:39

Bagved bliklågen forstås. Normalt en ventil med sort håndtag og skalering. Enten 0-10 eller Cold ->Warm sådan lidt forskelligt.

Det projekt du påregner at udføre - få nu liiige lidt sagkyndig hjælp, så du ikke enten laver noget dybt ulovligt, ødelægger dit hus og skal til at slåsse med forsikringen om hjemmefusk. Eller værre endnu, får kokset i placeringen af ventiler og lignende og laver sådan en her http://www.youtube.com/watch?v=JmJoyuUJj2Q

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 19:43

I rest my case.............Det er pissenemt siger du og du stiller spørgsmål der er pisseindlysende (for dem der ved lidt om varmeanlæg). Vi gerne hjælpe dig, men det skal være "live", dvs ikke gratis. Faren for at du får noget skruet galt sammen føler jeg er overvældende.

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 19-10-08 19:46

Det kan jo ikke gå helt galt.. De diagrammer der er alle steder viser jo nøjagtigt hvordan det skal sættes sammen mht. sikkerhedsventil og laddomat og akkumuleringstank og cirkulationspumpe. Det skal jo slet ikke kunne cirkulere eller være monteret uden sikkerhedsventil hvis det skal ryge i luften... Desuden kører jeg åben ekspansion, der løber det hele jo op i og koger over hvis det skulle blive slemt.....

Kommentar
Fra : Mougli_97

Dato : 19-10-08 19:49

Jamen vi stopper da bare her..............

Kommentar
Fra : skaerm

Dato : 23-10-08 14:42

Hej mougli
har selv gang i noget brænedefyr, læs evt en tråd jeg har lavet på landogliv.dk under energidoktoren. mener den hedder noget med spiraler i akku tank.. er en ide til hvordan du på en simpel måde reducerer din fremløbs temperatur til dit hus.. og så skal du kun bruge ladomat mellem kedel og tank.

PS jeg er ikke proffesionel, taler bare af egen erfarring.