/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Overvågning medier.
Fra : Luke2000
Vist : 555 gange
100 point
Dato : 17-10-08 20:49

Hvorfor må medier vise fotos af overvågning/Video som eks. bt der viser vagter mishandle en ung gut.

Ved godt det ikke er overvågning men fra en mobil-tlf men det er er vel nogenlunde det samme (Det er da ligemeget hvad videoen er optaget med) , og derud over har jeg da flere gange set overvågningsvideoer som led i underholding i shows.

Er det lovlig når vidoeen ikke er fra Danmark?

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 17-10-08 21:15

Det MÅ DE HELLER IKKE, men

Media-nævnet mener at STORE TV/ ? BT har ret/ KRAV - til at briNge disse
da de ER HÆVET OVER ALLE ANDRE Danskere.

DE MÅ IKKE _ MEN GØR DET ALLIGEVEL---

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 17-10-08 21:39

Citat
og derud over har jeg da flere gange set overvågningsvideoer som led i underholding i shows.

I de underholdningsprogrammer, hvor der har været brugt skjult kamera, skal de spørge personerne på videoen, om de må offentliggøre dem

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 18-10-08 12:56

Det da heller ikke sikkert de må, men man kan da sagtens gøre noget som man ikke må.
Hvorfor skulle det være ulovligt at vide udenlandske videoer ?

Der jo ingen der kender alle lovgivninger og hvis man graver i de gamle love så kan man sikkert finde en lov som modsiger de nye love så jeg ser ikke nogen mening i at gå så meget op i om det er lovligt eller ej.

Men hvis du har noget at brokke dig over så skal du da skrive til BT og sige din mening eller til pressenævnet.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-10-08 15:42

Det er fuldt ud lovligt at fotografere og filme på offentligt område.

Det er også lovligt at offentliggøre disse billeder/film. Det ville i modsat fald være noget vanskeligt at bedrive foto/film journalistik fra virkeligheden.

Det man skal have tilladelse til er at benytte optagelserne i kommercielt øjemed.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-10-08 17:59

Jeg kan forstå, at det du sigter til LUKE, er de overvågningsoptagelser fra guldsmeden i Århus.

Vores retsystem er efterhånden ret utroværdig, og det er som om, at man har blåstemplet den form for kriminalitet. - Det er da nok også derfor, at man har skåret ned på styrkerne på gaden, eller er det???

Min personlige holdning er, at sådanne overvågningsoptagelser, bør være lovligt at offentliggøre, for hvem vil invitere sådanne kriminelle ind for at tilegne sig andres egendom.

Godkendelse af svar
Fra : Luke2000

Dato : 26-11-08 13:23

Tak for svaret Nordsted1.