/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Afsyring af vandrør
Fra : Jkaas
Vist : 10195 gange
100 point
Dato : 17-10-08 13:59

Jeg har for lidt tryk på min bruser.

Hvordan afsyer eller renser man drikkevands rør i et hus.
hvad bruger man syer og i hvad blandingsforhold og hvorlænge skal det stå
eventuelt andre foreslag.

på forhånd tak

John

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 17-10-08 14:06

Man afsyrer kun sjældent rør. De har det med at blive utætte af det. Til gengæld sker tilkalkningen ofte i beholder og kedel. Er det et oliefyr er det oftest smart at skifte stigrøret i denne (det er næsten altid der). Lidt af hængig af hvordan og hvorledes kan du anvende fosforsyre, citronsyre eller eddikesyre. Men overlad det nu til en håndværker! Det er dumt at ødelægge sin VVS installation, og så ikke have en at klage til!

Hvis du har et termostatblandingsbatteri, kan det være snavssamleren deri. Det sidder en si i begge tilgange. Pil batteriet af og rens.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-10-08 14:15

Og det er vel ikke kun bruserhovedet der er kalket til?

Læg det i en skål med eddikesyre et døgns tid...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-10-08 18:21

man afsyrer ikke rør. når de bliverså gamle at den slags problemer opstår, skifter man rørene i stedet for.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-10-08 18:49

Citat
Man afsyrer kun sjældent rør. De har det med at blive utætte af det. Til gengæld sker tilkalkningen ofte i beholder og kedel. Er det et oliefyr er det oftest smart at skifte stigrøret i denne (det er næsten altid der). Lidt af hængig af hvordan og hvorledes kan du anvende fosforsyre, citronsyre eller eddikesyre. Men overlad det nu til en håndværker! Det er dumt at ødelægge sin VVS installation, og så ikke have en at klage til!

Hvis du har et termostatblandingsbatteri, kan det være snavssamleren deri. Det sidder en si i begge tilgange. Pil batteriet af og rens.

Kedel er ikke noget man syrer af da det er dødt vand (alså kører rundt i systemet hele året rundt og det er meget sort.) skal ikke afkalkes.

Kalk er noget væer noget, hvis du holder tempereturen i din varmtvandsbeholder mellem 52 og 58 grader bliver kalken i beholderen. Drikkevandsrør som også bruges til torilettet skaber ikke kalk men rust, og varmtvandsrør kalk og rust. Det eneste der er at gøre er at skifte det ud til nyt. Beholderen skal naturligvis renses for kalk, du kan gøre det selv, men du har ikke de rette remedier og tilbehør til at udfører dette. der er så osse om du ha anodestang i din beholder, hvis den ikke er skiftet i mange år er det klart at dine rør bliver æt op.

Det der kan syres af er er som skrev oppe for oven rense for kalk måske afsyre, men det kommer an på hvormeget kalk der er.

Du har nu fået noget og tænke over og tænk nu rigtig ikke, den billig måde.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 17-10-08 22:16

Afsyr ikke rørene...... Er der lavt tryk før blandingsbatteriet, eller hanen er der et at gøre.
Skift rørene da de sandsynligvis stoppet med kalk/rust.

Mvh
joeson

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 18:07

Ingen kan drømme om at afsyre kedelrør, men har man en ældre pladejernskedel med brugsvandsbeholder SAMMENBYGGET, er det ikke sjældent at selve brugsvandsbeholderen er plaget af kalksætninger. Men heller ikke sjældent tåler disse sårligt at blive syret. Oftest "dør" stigrøret - men dette kan skiftes (hvis man vedholdendene gider at vedligeholde utidssvarende kedler).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-08 18:13

Derfor.......Lokaliser......Vurder....og lav så en plan. Er din tank plaget af kalk???? Eller er rørene lukket??? Hvilken type materiale? Er de til at komme til? Det er ikke bare batterier og brusere?

Forkert brugt syre kan koste dyrt. I sin tid var Bornfrost rigtig "dygtig" til at afsyre små brugsvandsvarmepumper, hvilket medførte en enorm udskiftning af kondensatorbeholdere. Ligeledes kan erindres afsyring af Genvex VGU (de gamle) oftest kostede hele varmepumpen, idet en lækage på svøbsiden kostede hele anlægget.

Godkendelse af svar
Fra : Jkaas

Dato : 20-10-08 07:24

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : Jkaas

Dato : 20-10-08 07:25

Det var blandingsbatteriet som er udskiftet