/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sætningsskade
Fra : Jksvendsen
Vist : 820 gange
45 point
Dato : 15-10-08 17:56

Hvordan vil I mene, at en sætningsskade af læmur vil/skal være nævnt i tilstandsrapporten?

Sagen er den, at vores hus ser ud til at have en sætningsskade af læmuren. Det er i hvert fald nævnt i en 7 år gammel tilstandsrapport, men ikke nævnt i den der er udarbejdet ved handlen da vi købte huset. Desuden er der en vandret revne i indervæggen i kælderen der er udeladt af tilstandsrapporten, men som var med i den tilstandsrapport som blev udarbejdet 6 mdr. forinden. Huset var til salg 9 mdr, derfor blev der udarbejdet 2 tilstandsrapporten mens huset var til salg.

Det der er nævnt i tilstandsrapporten , revne i kælder gulv k1, mindre revner i fundament øst, vest, syd, nord.

Sælger svarede "Nej til at der er udbedret sætningsskader" - så er det lige hvordan man fortolker udbedring - som f.eks. tilpudsning - for han har tilpudset en sætningsrevne af læmuren.

Burde man selv have opdaget dette ? og eventuelle erfaringer med lignende sager søger.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 18:10

Tilstandsrapporter kan du ikke bruge til alverdens.....

Betragt dem som et extra plus for husets tilstand at du "trods alt" for nogen af fejlene oplyst....

De er der langt fra alle.....

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 15-10-08 18:15

Det er meget at det ikke er nævnt i den sidste tilstandsrapport da de foregående raporter er (bør være) indhentet af den der laver den sidste.
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-10-08 18:36

Hvis muren er væltet skal det stå i tilstandsrapporten som en K3.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-10-08 05:49

Ud fra din beskrivelse er det slet ikke muligt at komme med mulige bud på et svar.
En revne kan dække over alt fra svind til svigtende bæreevne.

Der er noget med at mere end 90% af rapporterne er mangelfulde eller ligefrem misvisende.

At nummer to rapport mangler oplysninger der var i nummer et, kan meget vel være et udtryk for at man har fundet en der dels bedømmer mildere, eller dels har mere styr på kategoriseringen.

Som køber skal rapporten gerne være mangelfuld, så har man noget at komme efter i ejerskifteforsikringen hvis noget går galt. Man køber huset med de fejl der er oplyst.

Bortset fra det kan man ikke forvente at kunne købe hus uden selv at få foretaget en gennemgang af fagmand.