/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Er du monogam eller :-)
Fra : Klumme
Vist : 748 gange
10 point
Dato : 15-10-08 15:09

Hold da op. Så skal der måles og vejes

Citat
Hvad siger størrelsen om vores lyst og evne til at være monogame? Abeforskningen har nogle svar. Og kærligheden er trumf.

Inden vi får set os om, er det atter sæson for julefrokoster, og igen kan vi gruble over og diskutere, om mennesket er skabt til at leve monogamt eller ej. Videnskaberne, religionerne og ikke mindst folk i almindelighed har debatteret det i evigheder uden at nå frem til et klokkeklart, sammenhængende svar, men nu er der måske hjælp at hente fra abeforskningen. Måske, altså.

Den danske abeforsker Jill Byrnit, som er ph. d. i evolutionær psykologi, har talt med Videnskab.dk, og hun har et godt overblik over de seneste års forskning i penislængder hos aber.

Hos gorillaerne betyder penislængden ikke noget. Det vigtige er, hvor stor resten af aben er - det viser nemlig, at han kan true alle de andre hanner væk, og at han dermed er bedst i stand til at passe på hunnerne.

- Når man er harems-han som gorillaen - det vil sige én og kun én voksen han til flokkens hunner - så er det fuldstændig ligegyldigt, om man er udstyret med de mest ynkelige små testikler og en cocktailpølse af en penis. Man kommer til 'fadet' lige meget hvad, forklarer abeforskeren til Videnskab.dk.

Vi minder om chimpanser

Hos chimpanserne forholder det sig imidlertid helt anderledes. I modsætning til hun-gorillaerne lever chimpanse-hunnerne nemlig et temmelig udsvævende liv. De gør det ifølge abeforskeren 'med snart som hvem som helst, hvor som helst'. Chimpanse-hannerne er altså i hård konkurrence med hinanden for at nedlægge hunnerne og producere noget afkom.

- Chimpanser har derfor brug for et par store, saftige testikler, der kan producere oceaner af supersæd. Og ikke mindst en lang penis, der kan række langt og forhåbentlig 'overhale' de tyve andre hanner, som var der før dig', siger Jill Byrnit. Til gengæld er det underordnet, hvor stor og muskuløs han er.

Men hvilken slags aber skal vi så sammenligne mennesket med?Ifølge Jill Byrnit ligner manden mest chimpanse-hannen i forhold til det fysiske - han er udstyret med en pænt stor penis og testikelstørrelse set i forhold til, hvor stor han i øvrigt er. Og når mænd teknisk set er udstyret på den måde, i det målestoksforhold, så er det fordi, at mænd er i hård konkurrence med andre mænd. Denne konklusion medfører ifølge forskeren også, at menneske-hunner minder mest om chimpanse-hunner. Det ser altså ud til, at vi ikke er skabt til at være monogame fra naturens hånd i og med, at manden er relativt veludrustet.

Som udgangspunkt, altså.

Kærlighed er afgørende

Abeforskeren peger nemlig også på, at at manden i gennemsnit har en væsentligt større krop end kvinden.

- Det kan tyde på, at manden - lige som gorillaen - er skabt til at styre kvinder med hård hånd over for fremmede hanner, forklarer abeforskeren.

Sagt med andre ord, så kan det være tegn på, at mænd og kvinder som race og helhed betragtet har tendens til at holde sig til hinanden. Og her betyder størrelsen som før nævnt ikke noget. Det gør kærligheden til gengæld.

-Vi mennesker er nemlig sådan indrettet, at vi forbinder sex med følelser og dermed kærlighed, siger Jill Byrnit.

Dertil kommer, at kvinden har brug for en mand, som kan passe på hende, mens menneskebarnet er lille. Igen har manden interesse i, at hans afkom overlever længe nok til at kunne klare sig selv, hvis han skal sikre sine gener.

Og hvad stiller vi så op med disse to konklusioner? Jill Byrnet har et bud:

- Den smarte kvinde vil gøre, som mange kvinder i vesten gør - finde sig en supertrofast og kærlig mand til at hjælpe med opvæksten for så i det skjulte at snige sig til sex med den store og stærke mand, lyder abeforskerens ikke helt ukontroversielle opfordring.

- Den smarte han sørger for at finde en supertrofast hun, der ikke har lyst til eller evner at have sex med nogen, som hun ikke er stormende forelsket i, siger Jill Byrnit også.

Noget tyder på, at diskussionen om mennesket og monogamien kan fortsætte lidt endnu.

Af Kirstine Krefeld
Sidst opdateret Tirsdag den 14. oktober 2008, 15:21
http://www.berlingske.dk/article/20081014/viden/81014105/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 15:25

Klumme...

Du læser for mange aviser

Og endnu værre - du TROR på dem...

Citat
Hos gorillaerne betyder penislængden ikke noget. Det vigtige er, hvor stor resten af aben er - det viser nemlig, at han kan true alle de andre hanner væk, og at han dermed er bedst i stand til at passe på hunnerne.

Dette er der vel ikke noget nyt i - bortset fra de "små" hanner der søger "beskyttelse" hos STORE kvinder - dem er der en del af

Citat
Det kan tyde på, at manden - lige som gorillaen - er skabt til at styre kvinder med hård hånd over for fremmede hanner

Det MÅ være en muslimsk forsker

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-08 15:45

Citat
Og når mænd teknisk set er udstyret på den måde, i det målestoksforhold, så er det fordi, at mænd er i hård konkurrence med andre mænd. Denne konklusion medfører ifølge forskeren også, at menneske-hunner minder mest om chimpanse-hunner.

Groft nok, at kvinder skal beskyldes for at have et udsvævende sexliv, på grund af størrelsen på chimpansers boller

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 16:19

Det er da fair nok Dova, hvem skulle ellers ha' skylden LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 16:20

Citat
Og endnu værre - du TROR på dem
Ja da...de lyver vel ikke for os

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-10-08 16:34

Citat
Igen har manden interesse i, at hans afkom overlever længe nok til at kunne klare sig selv, hvis han skal sikre sine gener.

Måske....men så det er da godt at Peter Lundin ikke har nogen børn

Citat
de lyver vel ikke for os

Man kan aldrig vide

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-10-08 16:37

Så "Klovn" i aftes.Jeg må desværre indrømme,at jeg kan identificere mig med Frank.
Her kniber det også med de 25 cm.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 16:40

Citat
men så det er da godt at Peter Lundin ikke har nogen børn
Tror du ikke? Der kan da sagtens rende nogle stykker rundt, uden at han ved noget om det. Jeg f.eks. er altid sød og hilser pænt på børn. Man kan jo aldrig vide...det kunne jo være ens egne

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-10-08 16:40

Ja der er nogle der kan nøjes . Hvad med 24½ ??
Citat
Her kniber det også med de 25 cm.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 16:42

Klovn he he tjaeee. Jeg har det lidt ambivalent med den serie. De er meget sjove, men de overskrider for ofte mine nedre grænser for plathed. Men hwa fa... det er jo det folket vil ha', så må jeg jo bide min snerpethed i mig, eller slukke

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-10-08 16:44

Det skyldes manglende "træning".......

De unge af idag er IKKE i god FYSISK form..... (noget er gået tabt i de nuværende kloninger)

Det sagde de selv i TV - så det er vel rigtigt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 16:44

Mosebaek.
Citat
Her kniber det også med de 25 cm
Så må du på 2 gange. 2 x 13 cm. = 26 cm.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 16:51
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-10-08 16:53

Der mangler sq meget til 25 cm

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-10-08 17:00

Citat
Klovn he he tjaeee. Jeg har det lidt ambivalent med den serie. De er meget sjove, men de overskrider for ofte mine nedre grænser for plathed.

Ja,de er godtnok klamme (ikke klumme) ind i mellem.

Citat
Så må du på 2 gange. 2 x 13 cm. = 26 cm.

Det var jo den ideelle løsning.Det må jeg lige tænke på.Hva`så,hvis det kniber med anden gang.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 15-10-08 17:02

....Bare man har en go´ røv at banke den i med

Nej fyyyyyyyyyyyy

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 17:10

Klovn......kan du se hvad jeg mener yearhouse. Ingen finesse, ingen elegance. bare pik og patter....plat

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 17:11

Jamen lille Pia.. Så må han da gå flere gange

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 17:12

Mosebaek

Citat
Hva`så,hvis det kniber med anden gang
Så får du bare en tilgodeseddel

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 15-10-08 17:17

Klumme-dumme

Klovn?? Så er vi to

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 17:21

Nååå det var nu ikke et nick til dig, men en henvisning til serien Klovn, som der lige har været skrevet om og jeg beklagede deres plathed. Og der kommer du så ind i billedet. Din kommentar:
Citat
Bare man har en go´ røv at banke den i med
er hverken sjov eller vittig....bare plat, dum og vulgær.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 17:21

Men lidt morsomt du følte dig truffet

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-10-08 17:28

Ja Klumme, hvis du tager en tur rundt på de afsides liggende P-pladser i Vestskoven, så kan du daglig se bil på bil med 2 personer og duggede ruder. Hvor der er en kvinde utro er der som regel også en mand. Hvorfor bruger de ellers bilerne?

Og jeg kommer der fordi jeg lufter hund og dyrker motion.

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 15-10-08 17:30

Take it or leave it......

Der er jo andre end dig hér, Klumse.

Nogle trækker på smilebåndet...
Nogle kvæles af væmmelse...
Nogle griner....
Nogen griber til tasterne og kaster op....Og er sikker på, at ALLE holder med dem...

Hurra

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-10-08 17:55

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-10-08 18:03

Citat
Jamen lille Pia.. Så må han da gå flere gange

Neeej klumme
Han skal bare komme ved åbningstid og blive til lukketid

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-10-08 18:06

Citat
Take it or leave it......

Der er jo andre end dig hér, Klumse.

Nogle trækker på smilebåndet...
Nogle kvæles af væmmelse...
Nogle griner....
Nogen griber til tasterne og kaster op....Og er sikker på, at ALLE holder med dem...

Jeg synes ikke li`e det passer til karakteristiken,af dig selv:
Citat
Gammel musiker hér....pianist og organist....
Mangeårligt medlem af Den Danske Frimurer-Orden..(spejderklub for voksne drenge) ;)

100% optimist:

Motto: "hvorfor dø af kedsomhed, når du kan dø af grin?"
" " : " hvorfor ikke tænde et lys i mørket, i stedet for at sidde og brokke sig i dét?"

Den korteste afstand mellem to mennesker, er smilet
sagde Victor Borge.

Meeeeeeeeeeeeen: Jeg KAN da være utroligt seriøs, NÅR det er nødvendigt. :)

KANDU er et lærerigt sted til mit Amatør-nørde-PC--legeri...
Og så er der såååååååååå mange hyggelige mennesker *SS*

Men,måske er jeg for tumpet,til at forstå det.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 18:29

Jeg er ikke i tvivl om, at du har din fanklub, hvad vulgære vitser angår yearhouse...jeg kunne endda navngive dem, men kunne du ikke bare ind i mellem højne niveauet. Du behøver ikke gengive alt hvad du høre ucensureret. Smid lige et filter ind og pluk det bedste, og er der ikke noget der dur, så drop det, eller hit selv på noget.

En vits kan næsten være så sjofel det skal være, hvis den serveres på rette tid og sted med finesse og elegance. Enhver kan tumpe rundt og sige røv, pik og patter, men ærlig talt, hvor morsomt er det lige?? Det er bare plat og vulgært, sån' lidt førpubertetsagtigt.

Accepteret svar
Fra : yearhouse

Modtaget 5 point
Dato : 15-10-08 20:09

Hvor KAN du være nedladende, Klumme

....men pyt. Det er jo set før....Så jeg smutter

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 22:00

Fino, så er jeg fri for at sætte dig "uden for døren", mens denne tråd kører.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 15-10-08 23:04

Citat
Fino, så er jeg fri for at sætte dig "uden for døren",

Er vi nu kommet i skole igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 23:20

Ja med et præpubertetsagtigt vittighedsniveau, er det for forståelsens skyld passende at bruge den terminologi

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 17-10-08 20:17

Tak for svaret yearhouse. Det satte dig lissom rigtig i perspektiv, så man kan se hvad du er for en lummergut. Klassens "sjove" dreng øhhhhh eller.... kan nu hygge sig alene med sine lumre og platte vulgariteter

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 17-10-08 20:56

Klummergut har talt fra sognemødet..
Tak for point