/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
HD/DVD optager
Fra : ejgild01
Vist : 533 gange
500 point
Dato : 15-10-08 14:34

Er der en måde man kan tilslutte HD optager til Tv så det skarpe billed som digital tuner giver kan optages . Jeg har tilsluttet det på den måde (efter manualen)
antennestik i digital tuner : kabel (OUt) til HD optager (In) Kabel (Out) fra optager til TV
De to scart stik fra Hd AV1 til TV AV2 til tuner
Den tilslutning gør at jeg skal slukke for tuneren for at HD virker og kan optage med en dårligere billed kvalitet

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 15-10-08 16:54

Bruger du sådan et stik ?: http://www.tweaknews.net/reviews/z5300/img/l4.JPG
Eller sådan et: http://www.shoxx.com/catalog/images.products/k/KAB039_pic1.jpg

Hvis du gør så det klart det bliver dårligt signal.

Du skal bruge scart stik med RGB signal eller de nye HDMI hvis du har det stik.
Hvis du bruger et scart stik så skal du bare sørge for at det er er RGB signaler som bliver brugt men det kan du nok selv se på billed kvaliteten.

Scart stik: http://home.cbkn.dk/LOWNOISE/United/158-5894_IMG.JPG

På nogle tv med 2 scart stik er det kun det ene som understøtter RGB signalet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-08 19:04

Nuskriver du ikke hvilken tuner ,hd optager eller tv du har, så det følgende er lkun udfra hvad der er almindeligt, men det kan jo sagtens være anderledes med dit greg.

Der er to ssart på hd optageren, så du skal sikre dig at den til tuneren, kan fungere som indgang.
Måske skal du bytte i forhold til som du har gjort i dag.

Dernæst skal du i menyen eller ved gentagen tryk på fjernbetjenervælger , vælge scartstikket som indgang på hd-optageren.
Så burde det virke . Med nogle hdoptagere sløjfes tuneren endda igennem til fjernsynet, selv når hdoptageren er slukket, men i standby.

Kommentar
Fra : ejgild01

Dato : 16-10-08 09:53

Til scootergrisen ja det er scartstik som vist på det nederste link og kort fortalt med de foreløbige råd kan jeg ikke finde det gode billed der er prøvet at bytte rundt som du transor foreslår men men det er ikke rigtig blevet bedre mit TV er Philips og det er tuneren også HD optageren er Samsung

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 500 point
Dato : 16-10-08 11:03

Jeg går ud fra at dvd -en giver et flot billede på tv-et. I så fald er den forbindelse i orden.
scart er betegnelsen for en standardiseret stik til video og lyd overføring. Der er 21 poler og det kan bruges til flere forskellige slags videosignaler hvis alle polerne er forbundne. Desværre er der scart ledninger på markedet, hvor alle poler ikke er forbundne, og som ikke virker på alle måder.

Bedst kvalitet (af dem der kan være i scart) får du med rgb , som nogen fejlagtigt bare kalder scart.
Der er der en separat leder til hver af de tre grundfarver rød gul og blå , deraf navnet.

du skal sikre dig at hd optageren er indstillet til at give PAL rgb signal ud. Det foregår inormalt i en menu. Nogle fjernsyn indstiller sig selv andre skal ien menu indstilles til at modtage rgb fra det pågældende scartstik.

Endelig skal du i en menu for tuneren sikre dig at den giver rgb signal ud.

Tilbage er så at vælge den rigtige optagelseskilde i hd optageren , det skal være scart rgb, og ikke en tvkanal.

Der er altså mange steder det hele skal være indstillet rigtigt på en gang før det virker.

Du skal ikke lade dig forvirre af at et billede forsvinder undervejs. Det kommer igen når både "sender og modtagers" indstillinger er til den samme slags signal.

Men som sagt det forudsætter fuldgode scartkabler . Guldkontakter og sjovt udseende eller høj pris giver derimod ikke bedre billede. Fine kabler skulle være til at få for omkring 50 kr.

Godkendelse af svar
Fra : ejgild01

Dato : 17-10-08 13:35

Tak for svaret transor. Det var mange gode svar så nu er det op til mig at få det gjordt rigtig