/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rust på Opel Astra
Fra : bite
Vist : 2037 gange
100 point
Dato : 15-10-08 13:10

Har tænkt på at købe en Opel Astra stationcar. Jeg ved at den er helgalvaniseret og blev derfor lidt overrasket da jeg fandt denne beskrivelse og kunne se at der var overflade rust på en 2002 version. hvordan kan det lade sig gøre ?

http://www.autocom.dk/dealer/bid.do?zz=1&aid=11726&eid=1173039

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-08 13:38

Har hidtil aldrig set en bil som var helgavaniseret.

I øvrigt er den galvanisering man kan komme på tynd karrosseriplade kun et meget tyndt lag .
Det kan være et fint grundlag for den rigtige type lakering, men tro ikke at det kan hindre rust, hvor lakken beskadiges.

Kommentar
Fra : andersit

Dato : 15-10-08 14:02

Transor
Du har nok set denne:

I 1976 indførte Porsche, som en af verdens første bilproducenter, helgalvanisering af deres biler, og derfor er biler fra denne årgang og fremefter særligt eftertragtede.

Standard 911'eren, hvis man kan sige det, var herefter på 2,7 liter og ydede 165 HK. Samtidig kom en 3,0 liters, 204 hestes Carrera. I 1978 udgik Carrera modellen og blev erstattet af Super Carrera eller slet og ret SC. SC havde 3,0 liters motor og en motorydelse, der varierede fra 180 til 204 HK.

Se link: http://www.porschecentrum.dk/46-rundt%20om%20911.htm

Kommentar
Fra : bite

Dato : 15-10-08 14:15

Ja ok det var så mig som skrev forkert. men troede at en galvanisering af en bil fra 2002 ikke allerede skulle ruste.
Har selv haft audi og aldrig oplevet dette

Kommentar
Fra : bite

Dato : 15-10-08 14:48

Der skulle selvfølgelig stå fuldgalvaniseret

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 15-10-08 16:26

Det kan jeg ikke se er bemærkelsesværdigt.En bil der er 6 år.Trods alt gået 124.000 km. Og:
Citat
Ikke undervognsbehandlet

Så skal det jo komme.Det er nok een af disse biler der har fået lov at passe sig selv.
Undtaget når der blev kørt i den.Du kan finde det samme på tusinder af andre biler.
Audi,aluminium.Ruster ikke.Men så betaler du jo også for to biler.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-10-08 16:30

Bilen er en engrosbil til den pris og i den stand.
Dvs. at besparelsen i forhold til listepris meget hurtigt forsvinder i klargøring og reparation for den private køber.

Det er helt normalt for biler på auktion at de er i noget "rå" tilstand.
Der er jo grundlæggende en årsag til at de forsøges solgt på auktion ...

Hvis ikke man selv har et godt hobbyværksted og et stort udvalg af værktøj, skal man holde sig fra auktionsbiler som privat køber.

Kommentar
Fra : bite

Dato : 15-10-08 20:34

Ok tak for det

Regner også med at købe en fra en Astra fra omkring 2004. Men ellers er det mit indtryk at det er en god type bil, også i forhold til rust

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-08 21:08

Har kørt Opel siden 1983.Ku`ikke drømme om andet. Opel havde problemer med nogle årgange sidst i halvfemserne.Bl.a. overgang til nogle nye lakker.Samt et par chefer,der hellere ville bekrige hinanden,end lave biler.(Groft sagt).Jeg har selv en af de "famøse",nemlig en Vectra fra 97.
Dejlig bil.Viser nu 317.000 km. Kører stadig fint.Fejler intet,borset fra enkelte stenslag.Men det er også meget,den har været på vejen.Ikke det mindste rust i bunden.Men den har også fået rustbeskyttelse.Det er dog 5 år siden nu.Men det virker stadig.
Men bortset fra det,kan alt ruste,hvis det ikke bliver beskyttet.Selv luksusbiler.Se bare hvilke problemer Mercedes Benz,har haft de senere år.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-10-08 03:11

De kan sagtens ruste selvom de er galvaniserede. Har set flere biler som er kommet tilbage til forhandleren indenfor de første 2 år for at få lavet overfladerust på garantien.

Godkendelse af svar
Fra : bite

Dato : 19-10-08 22:19

Tak for svaret Mosebaek, min næste bil bliver en Opel

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 20-10-08 08:02

Selvtak bite.Jeg tror du bliver glad for valget.Opel er jo også kommet flot igen på hitlisterne.
Det er gode solide biler.F.eks.hører man ikke om elektroniske problemer,som mange andre mærker døjer med.Selv har jeg haft 2 Kadetter,2 Asconaer og kører nu i Vectra`en på 6. år.

VH. Mosebaek.