/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Forklaring til quad processor
Fra : Mylleerh
Vist : 1690 gange
100 point
Dato : 14-10-08 23:33

Kan en eller anden bøje i neon for mig hvor stor en forskel (hastighedsmæssigt) der er på en alm. 1-kernes 2,5 GHz processor og en Core2Quad Q9300 2,5 GHz processor, er den 4 gange så hurtig? og hvordan ved programmer, spil m.m. at der er 4 kerner og ikke kun 1 kerne ???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-10-08 23:54

De kører begge med med 2,5 GHz så de er nøjagtig lige hurtige.

At de har forskellig kerne betyder bare at de arbejder på forskellig måde, ikke at de har forskellig hastighed. Den ene kan være bedre og hurtigere til billedbehanhling og den anden er så bedre til nye PC spil.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-08 00:36

Det afhænger helt af styresystem og programmet , om man kan udnytte frere og antallet af samtidige processer om det vil give nogen forskel.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-08 01:41

En processor (CPU) med fire kerner er i princippet fire gange så hurtige som en kerne, selv om de begge 2.5GHz, regnekraften kommer ud af fire kerner i stedet for en, hvis du åbner for fire vandhaner, så får du også hurtigere fyldt en spand end hvis du kun åbner for en hane, men meget andet på computeren afhænger af om den ekstra hurtighed med fire kerner kan udnyttes, RAM klodserne skal også være hurtige og store, RAM er et midlertidig lager og de skal kunne håndtere den fire gange så hurtige data strøm, harddisken skal også kunne følge med, altså køre med stor hastighed og have en rimelig stor buffer, bufferen opsamler data hvis harddisken ikke kan følge med når det går stærkt, styresystem (Windows) og programmer skal også være bygget til at få data fra en fire kernet CPU, hvordan det virker ved jeg ikke helt, men når du installerer et program (spil) så skrives der i styresystemets registreringer, og det er dette register som styresystemet bruger til at dirregere data mellem program og CPU, med RAM og harddisk som mellemled, du får altså intet ud af at sætte en prosessor med fire kerne ind i en gammel computer, computeren skal være bygget til det så det kan spille sammen
Jeg håber det gav dig lidt forståelse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-10-08 01:47

Du kan hurtig finde ud af hvor mange kerner der er i din computer, højre klik på nederste blå linje på skærmen, og klik på Jobliste, under fanen Ydeevne er der et sort/grønt felt for hver kerne under Oversigt over CPU forbrug, i samme vindue kan du også se forbrug af Sidefil, Sidefilen er en ekstra midlertidig data lager, som hjælper RAM når det går stærkt, men er ikke nær så hurtig fordi den er på harddisken

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-10-08 08:12

ovn har delvis ret i sin forklaring.
Det er sådan, at jo hurtigere en processorkerne skal arbejde, jo mere varme udvikler den.
Varmen har altid været en hemsko for hvor hurtig man kan køre, uden at blive hemmet af varmeudviklingen.
Det er derfor man udviklede en processor med flere kerner, der hver især køre med en lavere hastighed, og hvor hver kerne er udviklet til et bestemt formål, således at hver kerne har et bestemt arbejdsområde.
De deler altså arbejdet imellem sig, og gør det med en lavere hastighed; men sammenlagt har de den hastighed som er angivet, altså en slags gennemsnitshastighed.
Processorer er udviklet i forskellige retninger, alt efter hvad de skal bruges til. - Nogle typer er bedst til at regne andre er bedst til det grafiske.
Processorens hastighed er også blevet øget med højere bit transport, hvor de ældste kørte 8 bit og i dag bruger mange en 64 bit; altså en motorvej der er 8 gange så bred.
Om få år vil vi se processorer der køre med 128 bit, i almindelige husmands PC'er.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-10-08 08:32

Sagt kort kan en flerkernet cpu multitaske=udføre flere ting på samme tid, uden tab af ydeevne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-10-08 09:43

Og er du alm. officebruger vil du aldrig nogensinde opdage forskellen.

Kommentar
Fra : Mylleerh

Dato : 15-10-08 10:00

nu er jeg i hvert fald blevet en del klogere for det er sådan at jeg skal have mit en ny pc og her har jeg bl.a. kigget på en maskine med Q9300 processor men da jeg i forvejen har en alm. Celeron 2,5 GHz processor men én kerne havde jeg lidt svært ved at se en opgradering i hastigheden udover at jeg får 4 kerner i en Q9300 og om det så gav/giver nogen bemærkelsesværdig hastigheds forøgelse men det ved jeg så nu.

men hvordan forholder det hvis et nyt spil som minimum kræver en 2,6 GHz processor, er en Q9300 så tilstrækkeligt???

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-10-08 10:40

Der er vist ikke noget særligt i spil endnu, der kan multitaske, så det henseende er det ikke interessant med en flerkernet cpu.

Kommentar
Fra : Mylleerh

Dato : 15-10-08 10:51

peet49-> kan du uddybe det svar?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-10-08 10:54

Det er såmen ikke så meget, at uddybe, der findes næsten ikke noget i spil, der understøtter multitaskning, så spillene kan ikke udnytte en flerkernet cpu.

Kommentar
Fra : Mylleerh

Dato : 15-10-08 11:04

ville du vælge en eks. E8400 3,0 GHz (2 kerner) eller Q9300 2,5 GHz (4 kerner) ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 15-10-08 11:30

Personligt ville jeg vælge E8400, hvis jeg ville spille.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-10-08 11:42

Hvis du har et lille program, der viser din processors aktivitet, så vil du oftest se, at den bruger meget tid på tomgangskørsel.
Reelt er det meget kort tid, hvor den arbejder en hel arbejdsdag med 100% effektivitet.
Når mange køber en PC med høj hastighed, så er der faktisk mere blær end reelt behov.
Fabrikanterne laver PC'er med høj hastighed, fordi det er en konkurrence fabrikanterne imellem, om hvem der ligger forrest i kapløbet. Men det afspejler ikke det reelle behov hos brugeren.
De skaber med andre ord, et kunstigt behov, for at fiske penge op ad lommerne hos os almindelige brugere.
Citat
Køb den sidste nye PC før din nabo og venner!

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 15-10-08 11:57

Lærerigt...

Godkendelse af svar
Fra : Mylleerh

Dato : 15-10-08 14:30

Tak for svarene til alle, desværre er det endnu ikke lavet sådan her på kandu.dk at man kan fordele point til én eller flere besvarelser så point tildeles hermed >ovn< for den første besvarelse som jeg sad og skulle bruge.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-10-08 14:41

Selv tak, de andre indlæg kom med mere god forklaring, jeg håber du kunne bruge det