/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Gammel omstillingsanlæg
Fra : rapand89
Vist : 894 gange
100 point
Dato : 14-10-08 21:53

Hej Kandu

Jeg har fundet et gammelt omstillingsanlæg i vores værksted. Jeg kunne godt tænke mig at finde nogle informationer, alder osv på det. Derfor håber jeg at der er nogen der kan kende det, der står ikke umiddelbart noget navn el. lign. på.

Udover det, er det vel ikke noget der er noget værd?

http://good-times.webshots.com/photo/2205244130048979510yERrbd
http://good-times.webshots.com/photo/2974444920048979510BzhQOK

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-10-08 22:05

Hej med dig.
Det er de gamle omstillingscentraler.
Det var meget almindeligt at den hjemmegående husmor på landet passede dem i privaten.
Har netop set dem i Holbæk. andelslandsbyen nyvang har dem stående i deres udstilling i et af de gamle husmandssteder.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-08 22:08

Tror ikke det er så fans`gammelt, navneordene på manualen begynder med små bogstaver, noget man indførte i 50`rne.

Men det kunne være det eneste tilbageværende eksemplar.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-10-08 22:14

Hej Luffe.
Nej jeg tror heller det er tussegammelt. De blev brugt i ca. 1940 . Jeg ved at min fhv. svigermor havde et stående hun passede fra privaten. Ikke at jeg har set det men hun har fortalt om det.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-10-08 22:29

Hey . Prøv lige og kig her.
Citat
www.black-petersen.com/soren/telefonmuseet/htm/historie.htm - 22k

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-10-08 07:12

Da der står K T A S = Københavns Telefon Aktie Selskab, kan du prøve at kontakte TDC i København. Der findes nok én der kan oplyse lidt mere om det.

Det kunne tyde på - ud fra foto, at det er af "nyrere dato". De ældre centraler, havde ledninger i bordet til at trække op og sætte i kontakterne/hullerne i centralen. Dit foto viser trykknapper i stedet for, så det er formentligt brugt helt op til omkring 1970'erne.

I 1966 blev en central (med ledninger) brugt på den lokale telefoncventral i Bøstrup (mellem Randers og Hammel i Jylland). Det var under JTAS = Jysk Telefon Aktie Selskab.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-10-08 08:26

Prøv at kontakte Post & Tele Museum

http://www.ptt-museum.dk/default.asp

de kan helt sikkert hjælpe dig.

Kommentar
Fra : rapand89

Dato : 16-10-08 12:36

Jeg tror faktisk også at det er en model med ledninger osv. Der ligger en masse forskellige ledninger og stik nede i, og det men kan se er ikke umiddelbart trykknapper.