/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Firma vil ikke udbetale penge
Fra : atpleth
Vist : 573 gange
131 point
Dato : 14-10-08 15:13

Jeg købte i april i år rejsebøger for 555kr af et firma på nettet.
De skrev på deres hjemmeside at leveringen ville tage mellem 2-4 dage. Fint tænkte jeg, jeg skal først bruge dem 10 dage efter.

Der går 5 dage og bøgerne er ikke leveret, jeg kontakter firmaet, der fortæller at bøgerne er afsendt. og at post danmark har dem.
Der går 3 dage mere. Bøgerne er endnu ikke dukket op. Jeg vælger at annulere ordren, da ingen kan fortælle mig hvornår, bøgerne kommer. Jeg skal have dem med på min rejse.
Jeg tar ud i en bogbutik, og må give 700 kr for de samme bøger.
Dagen inden jeg tar afsted, beder jeg firmaet udbetale mine penge.

6 måneder efter.
Jeger nu kommet hjem, og har ikke fået udbetalt nogle penge. Jeg har kontaktet firmaet flere gange, men intet hørt fra dem.

Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 14-10-08 15:20

Du kan kontakte din bank og meddele at du ikke har fået bøgerne. Så vil de kreditere dig pengene.

Det kræver at du har købt med kort, og at du ikke har fået varen.

Har du fået bøgerne har du altid 14 dages returret.

Kommentar
Fra : atpleth

Dato : 14-10-08 15:23

Er det så op til banken at, rykke for de 555 kr?

Banken kan jo ikke vide om jeg har modtaget bøgerne. Jeg formoder at de ikke kommer hjem og roder min bogreol igennem, for at tjekke om jeg virkelig ikke har modtaget dem.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-10-08 15:27

Sikke noget vrøvl, banken udbetaler jo ikek umiddelbart penge på det grundlag.

Det er desværre din egen opgave aqt kræve pengene ind.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 14-10-08 15:33

Du er sikkert blevet snydt som så mange andre der handler via internettet.
Er du sikker på at firmaet eksisterer?
Måske er det bare en såkaldt fuskerfirma som får penge, men sender ingen varer.
Kan du ikke få fat i firmaet er dine penge spildt, men det skal du ikke være ked af, for det sker for så mange andre.

hawaii7

Kommentar
Fra : atpleth

Dato : 14-10-08 15:39

Det er et ret velkendt firma, (må man fortælle navnet)?
Findes både i SVerige England og DK.

Det holder ikke at man bare må finde sig i det. Skal jeg politianmelde det? Det er trodsalt, ulovlig tilbageholdelse af mit tilgodehavende.

Jeg truede med at gå til medierne, og så kom der ligepludselig en svinet mail, hvor der blev skrevet: hvorfor man altid skulle true med medier. Jo det er jo nok for at få en dialog igang. De skev ikke om at jeg kunne få mine penge tilbage.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-10-08 15:48

Efter ½ år....

Snup en sodavand og glem det - der er ikke noget at gøre så længe efter.....

Du skulle have henvendt dig i banken for LÆNGE siden....

Har de hævet pengene UDEN at sende varen kan du melde det til politiet...

Påstår de at de HAR sendt varen er det DEM der skal bevise det og efterlyse hor posten eller hvem de nu har sendt det med....

Men at du har ventet så længe med at reagere gør det hele meget umuligt...

Kommentar
Fra : atpleth

Dato : 14-10-08 15:57

Jeg annulerede købet for et halvt år siden. det er klart hvis jeg ikke havde ageret før nu så var der ikke noget at gøre.
Derudover har jeg været frataget muligheden for at kontrolere min bankkonto, pga rejse.
Det er forhold der alt ialt må siges, at have betydning.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-10-08 16:11

Citat
Derudover har jeg været frataget muligheden for at kontrolere min bankkonto, pga rejse.

En sådan undskyldning er INTET VÆRD....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 14-10-08 18:42

Så du har ikke haft adgang til din konto i 6 måneder?

Alligevel mange kontanter at rejse rundt med vil jeg mene

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-10-08 20:59

Hvis PostDanmark har bøgerne har firmaet en afsendelseskvittering, men Du skulle have stillet krav langt tidligere.
Uddrag af postens regler vedr. bortkomst:

Øvrige krav, herunder i anledning af bortkomst af
hele pakken, manglende opkrævning eller udbetaling
af postopkrævningsbeløb m.v., skal fremsættes uden
ugrundet ophold og senest 6 måneder efter forsendelsens
indlevering til befordring.

Accepteret svar
Fra : Luke2000

Modtaget 65 point
Dato : 15-10-08 00:53

Det jeg ville gøre er at skrive en mail til firmaet, hvis du ikke har modtaget dem vil de sikkert enten sende dem eller give dig dine penge retur. Hvis du kan få dem til at indse at du slet ikke har modtaget varen, står du unægtelig bedre.

Hvis det ikke virker ville jeg henvende mig til nogen gamle venner måske fra et gammel uddannelse-sted i Århus, helst nogen der hedder Thomas, Peter, Steffan og Rene.
Jeg er sikkert på at de sammen ville kunne ud af det.

Velkommen hjem.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 02:02

Citat
Så du har ikke haft adgang til din konto i 6 måneder?
Alligevel mange kontanter at rejse rundt med vil jeg mene
Guud jeg troede du vidste så meget LOOL Ved du ikke, at man sagtens kan have flere konti, endda i forskellige pengeinstitutter. Det er oven i købet ikke ualmindeligt at have en konto, som KUN bruges til internethandel. Det er jo ikke sikkert, at man lige slæber det kontonr. eller kort med på rejsen, hvis man ved, at man ikke har noget at bruge det til.

Godkendelse af svar
Fra : atpleth

Dato : 15-10-08 08:48

Helt fantastisk besvarelse..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-10-08 09:09

ØhhhVar det muligt at du lige ville forklare din godkendelse lidt nærmere. Du tar gas på Luke ik?? Ellers fatter jeg ikke dit valg, med mindre der er noget kodesprog i det

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 16-10-08 09:38

Citat
Er det så op til banken at, rykke for de 555 kr?

Banken kan jo ikke vide om jeg har modtaget bøgerne. Jeg formoder at de ikke kommer hjem og roder min bogreol igennem, for at tjekke om jeg virkelig ikke har modtaget dem.

Ja, det er op til banken. Du skal kontakte dem, så vil de simpelthen tilbageføre beløbet på baggrund af at du ikke har modtaget bøgerne. I forbindelse med dit spørgsmål om at banken skal vide om du har modtaget bøgerne så er det ikke dig, men sælger som har bevisbyrden. Se nedenfor: "Kan indsigelsen ikke umiddelbart tilbagevises som uberettiget". Den kan han f.eks. løfte i forbindelse med at du har underskrevet en kvittering hos posthuset på at du har modtaget dem. Det er de der grå sedler der ligger i postkassen om at man kan hente en pakke. Men hvis han ikke kan det så må han op med pengene.

Jeg sakser lige noget fra forbrugerombudsmandens hjemmeside:

Pkt. 5
Gør kortindehaveren gældende,
...
c) at den bestilte ydelse ikke er leveret, eller
...
skal kortudstederen stille opkrævningen i bero, mens indsigelsens rigtighed undersøges. Kan indsigelsen ikke umiddelbart tilbagevises som uberettiget, må kortudstederen alene opkræve det beløb, som kortindehaveren kan vedkende sig. Er kortindehaveren allerede blevet debiteret for transaktionen, skal det omtvistede beløb straks tilbageføres til kortindehaveren.

Men nu er der altså også en bestemmelse vedrørende forældelsesfrister. De følger normal dansk retspraksis:

Pkt. 6
...
Bestemmelsen hindrer ikke, at kortudstederen eller betalingsmodtageren påberåber sig dansk rets almindelige retsgrundsætninger/retsregler om fortabelse af indsigelser som følge af passivitet eller forældelse
...

Linket er her: http://www.forbrug.dk/klage/love/forbrugerlove/betalingsmiddellov/retningslinier/fjernsalg-og-brug-af-betalingskort/

Jeg forstår det sådan at du _har_ gjort indsigelse i god tid. Du siger at du har annulleret ordren inden din rejse. Det hjælper jo at det er på skrift, hvis du kan så send hele baduljen til din bank så skal du bare se - du får dine penge tilbage.

Og så lige til sidst: Hvordan fand du frem til at Luke2000 skulle have points'ene? Lige bortset fra at det ser ud som om at du kender ham.