/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
hente data fra gl. HD
Fra : PeterTais
Vist : 871 gange
100 point
Dato : 13-10-08 21:43

Problem:

Min gamle pc brød sammen (bundkort) og jeg ønsker at få data fra den gamle HD (= HD1) kopieret til den nye HD (HD-Ny).

HD1 er nu koblet op som sekundær drev og computeren starter normalt. Jeg kan også se HD1 under "denne computer", samt dokumenter og "ejer". MEn derefter kan jeg ikke komme længere ("adgang nægtet"), formentlig fordi min gamle PC var forsynet med et Windows password.

Er der nogen som har nogle ideer til at komme forbi dette PW? Mit eget forslag er at starte PC'en op på HD-Ny og Windows på HD1. Nogle forslag til hvordan dette gøres?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-10-08 21:47

Kan du ikke koble den nye fra, sætte den gamle som master, starte op og så brænde en CD/DVD med de data du vil have.

Kommentar
Fra : PeterTais

Dato : 13-10-08 22:18

ER det muligt når intet i de 2 pc'ere er ens (bundkort, drivere, processor etc)?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-10-08 23:26

Det er en harddisk ligeglad med. Bare prøv.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-08 02:36

Det er mulig at harddisken er ligeglad, men det er bundkortet ikke, du vil ikke kunne starte din gamle Windows på den nye computer
Har du set i Diskhåndtering ? Vises disken som I orden ? Har du sat den gamle harddisk som slave ? Det skal den være, når den er nummer to. Er de to diske sat på samme kabel ? Det skal de være, den med styresystemet skal være yderst og den gamle sættes til stikket midtpå kablet, mine forslag gælder IDE diske, de nyere S ATA diske kender jeg ikke ret meget til, ved bare at der ikke er noget med slave/master med dem, en ide kunne også være at sætte den gamle disk i en ekstern usb harddisk boks, hvis du har mulighed for det ?
En helt anden mulighed for at hente data ud fra disken, er en Linux live CD, den kan du prøve gratis hvis det er Windows kodeordet som spærrer, Linux er komplet ligeglad med kodeord i Windows, den kan åbne og læse/skrive i alle mapper, her et link til en "brugs anvisning" og download link, Linux Ubuntu er et komplet styresystem som kører live fra CD skuffen, den skal ikke installeres for at hente data fra en Windows computer: http://www.kandu.dk/Tip16034.aspx

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-10-08 08:18

Du installeret windows på den nye disk(master) derefter monterer du den gamle disk som slave, går i dokument and settings/dit brugernavn og trækker data til den nye disk.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-10-08 08:59

Jeg vil gøre som Peet 49 skriver. At sætte den gamle som master på det nye bundkort vil ikke virke.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-10-08 09:18

Du skal bare overtage rettighederne til den gamle HD....

Så den SKAL være slave...
Kan du ikke sætte den til det må du sætte den i et HDbox og tilslutte den via USB...

Årsagen til du ikke har adgang skyldes at du er NY (anden) bruger - også selvom du måske bruger samme navn....

Primært skal du være admin på styresystemet på den nye HD - derefter overtager du brugerrettighederne på den gamle HD...

Har du problemer med dette (pga. login på den gamle) kan du "ødelægge den gamle Win ved at slette så meget af den som muligt - råt og brutalt...

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 14-10-08 09:44

Når du sætter en disk i som slave på en maskine med en ny hd med styresystem der funker er det den nye der bestemmer og ikke din gamle disk hvor windows ikke kører og som derfor ikke kan kræve rettigheder! så du skal kunne se den og kopiere dine filer ellers er der noget andet galt (disk kaput)

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 14-10-08 09:51

Bare Lige
Jeg har en disk (SATE 120) med XP der starter på et hvilken som helst bundkort om det er intel eller amd er bedøvende lige meget, får 3 dage til aktivering hver gang selv om den installation er 2 år gammel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-10-08 09:57

Citat
er det den nye der bestemmer og ikke din gamle disk hvor windows ikke kører og som derfor ikke kan kræve rettigheder!

Jeg kan love dig for den gamle kan kræve rettigheder

Flere mapper osv. er jo oprettet under en bestemt bruger.....

I særdeleshed dokumentbibliotek er følsomt....

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-10-08 10:18

Jeg har lige haft en HD hvor styresystemet(Win2000Proff) var brud totalt ned, Satte ny i og installerede system og programmer på den nye, satte den gamle som slave, og tappede den for alt jeg skulle bruge. Overhovedet igen problemer.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 14-10-08 10:34

Du må undskylde Refi men jeg har aldrig været ude for at ikke kunne læse en sekundær/usb monteret disk!. Det er jo hans egen gamle disk og som følge deraf rettigheder/ejer han den og der er ikke nogen hemmeligheder der.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 14-10-08 10:37

Det giver kun problemer med rettigheder, når der har været adgangskode på windows.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-10-08 10:58

Der måske noget jeg har misforstået, den skal jo ikke Boote fra den gl. disk, han skal bare hente data fra den. Hvis der er et problem med adgang, så fjern dog windows, og hent de filer der skal bruges.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-10-08 11:11

Citat
så fjern dog windows, og hent de filer der skal bruges

Nemlig - men på den GAMLE

Hvis alle diske gav adgang blot vet at bruge et andet styresystem var der jo ikke noget nemmere end at have linux på en "pind".....

Så burde det jo give adgang til SAMTLIGE diske på ENHVER komputer....

Det gør det så i mange tilfælde, men absolut IKKE alle....

Citat
Det er jo hans egen gamle disk og som følge deraf rettigheder/ejer han den og der er ikke nogen hemmeligheder der.

JO

Du kan ikke oprette samme bruger EEN gang til - heller ikke selvom det ER den samme (tingene er ikke krypteret ens) - men en ADMIN kan altid, da admin kan få samtlige rettigheder....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-10-08 11:13

Citat
men jeg har aldrig været ude for at ikke kunne læse en sekundær/usb monteret disk!.

Det er så fordi den ikke tidligere har været monteret som master og indeholdt et styresystem

Kommentar
Fra : PeterTais

Dato : 14-10-08 22:38

Kære alle

Det er med stor interesse at jeg følger jeres diskussion og løsningsforslag. I morgen vil jeg prøve forslaget med at sætte den nye HD som master og den gamle som slave. Er spændt på om det virker!

Til information troede jeg mig sikker med nogle gode backup'er af HDen. Restore på den gamle HD virkede perfekt (mens denne stadig kørte), men restore på den nye HD også er blokeret af Windows passwordet - shit! Det gør jo alle backups værdiløse, givet at data skal reinstalleres på en ny pc.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 14-10-08 23:35

nu skal der ikke gå 4 år i det Refi. Selvfølgelig har der været system på. Vi forsøger jo at hjælpe en med prob.

Kommentar
Fra : elkongen

Dato : 17-10-08 13:07

hej gutter!

Jeg har selv præcis det samme problem, dog er min harddisk i en ekstern kasse!
Jeg får også at vide hver gang jeg forsøger at åbne hdd, adgang nægtet!
Det er en Western Digital HD på 500Gb. og den har før fungeret upåklageligt på windows XP, nu skal jeg så ha den til at fungere på vista istedet. problemet er bare at jeg nu har haft hevet USB stikket ud i "utide" og nu har disken intet navn længere og når jeg tjekker den, kan den ikke se hvilken system der ligger på? (NTFS/FAT32)!? Kan man få lidt hjælp? Jeg har over 400Gb data derpå som jeg meget gerne så igen, engang ved lejliged?

På forhånd tak!
S.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-10-08 13:09

elkongen->> Du opretter et nyt spørgsmål.

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 17-10-08 13:12

Ja så blev der også problemer med rettighederne til spørgsmålet!! ka i ha en god weekend allesammen

Kommentar
Fra : elkongen

Dato : 17-10-08 13:30

beklager hvis jeg har gjort noget forkert? er forholdsvis "grøn" herinde... sorry!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-10-08 13:35

Alt forladt.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTais

Dato : 21-10-08 05:47

Tak for svaret o.v.n..

Det lykkes at redde indholdet ved opsætning som beskrevet og derefter accesse disken som administrator. Som admin kunne alle PW elimineres uden problemer.