/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
modersvilje, meget mangler
Fra : dr_dem
Vist : 1848 gange
500 point
Dato : 13-10-08 17:33

2 brødre fra Søborg, Holbo, Friedriksborg. Blev til fire, måske er der også nogle piger.
Og så er der Niels peter, han er svær men han er konfirmeret i Søborg.
Men kik ind på din egen side
http://www.kandu.dk/spg125250.aspx

dr.dem

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-10-08 09:22

Hej dr.dem
Det jeg søgte (og for en anden slægtsforsker)
var forældrene til:
Hans Vilhelm Ditlev Madsen, født 17/12 1883 i Søborg, Holbo, Frederiksborg.
Hans forældre er Niels Peter Madsen og hustru Elise Kathrine Dorthea Butenschøn.

Ved Hans' konfirmation 17/4 1898 i Gilleleje står anført, at han bor i Strand Bjørstrup og
forældrene bor i København.

Disse forældre er kun at finde i forbindelse med Hans Vilhelm Ditlev Madsen fødsel/konfirmation i kirkebogen

Disse forældre er som sunket i jorden (og i jorden er de nok nu)
Ingen vielse, ej heller nogen dåb af disse forældre!!!!
Niels Peter Madsen er der nok mange af ,
men Elise Kathrine Dorthea Butenschøn, er der vel ikke så mange af

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-08 10:19

Hun er vist ikke født i Danmark?
men med det tyske navn måske i Hertugdømmerne??

Her er der tydeligt navne slægtskab, måske en lillesøster???

"CATHARINA SOPHIE MARIA BUTENSCHOEN
Birth: 25 JUL 1867 Schierensee Bordesholm, Schleswig-Holstein, Preussen
Parents:
Father: CHRISTIAN FRIEDRICH BUTENSCHOEN Family
Mother: DOROTHEA ANNA REBECCA NEHLSEN
"

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 14-10-08 10:34

PS: Elise Kathrine Dorthea Butenschøner 22 år ved sønnens dåb i 1883

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 17:44

Niels Peter Madsen bliver konfirmeret i 1864 har kopieret kirkebøger udskrifter
Hans Vilhelm Ditlev Madsen, født 17/12 1883 fandt jeg så også men det var fordi jer var inde på DIS
Kan bare ikke lige få det hele til at hænge sammen lige nu da der mangler et bryllup

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 18:04

Citat
9. Niel Peter MADSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 05 Oct 1860 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

Det er en forkert person da han er født i 1860 den anden er født i 1850 og i Søborg

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 18:07

Hrr lige hentet det fra DIS

Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: Vibeke Thillemann (IP Logget)
Dato: 07/08-08 12:46

Hej

Hans Vilhelm Ditlev Madsen, født 17/12 1883 i Søborg, Holbo, Frederiksborg. Hans forældre er Niels Peter Madsen og hustru Elise Kathrine Dorthea Butenschøn. Hendes alder er 22 år ved dåben.

Ved Hans' konfirmation 17/4 1898 i Gilleleje står anført, at han bor i Strand Bjørstrup og forældrene bor i København.

Men hvor kommer forældrene fra - og hvor bliver de af?

Hilsen Vibeke

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 07/08/08 18:48 af Vibeke Thillemann.

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: kirsten nielsen (IP Logget)
Dato: 12/08-08 21:26

Hej alle dygtige slægtsforskere

Denne efterlysning kan jeg ikke "løse" trods mange ihærdige forsøg

Jeg har fundet hans dåb Søborg kirkebog 1816 1891 opslag 116
jeg har fundet samtlige faddere i FT 1880

Frederiksborg, Holbo, Søborg, Dragstrup By, Et Hus, 11, FT-1880, C6984
Hans Andersen 32 Gift Husfader, Arbejdsmand Græsted Sogn
Oline Olsen 28 Gift Hans Kone Her i Sognet
---------------------------------------------------------------------------
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Sudergade, Bagbygning 1. Etage Matr. 350, 15, FT-1880, C4988
Ane Kirstine Jørgensen F. Andersen 40 Gift Husmoder Alume (Græsted)
--------------------------------------------------------------------------------
Frederiksborg, Holbo, Søborg, Bregnerød By, Et Hus, 1, FT-1880, C6984
Anders Jensen 37 Gift Husmand, Lever af sin Jordlod Søborg Sogn Frederiksborg Amt
------------------------------------------------------------------------------
Alt dette fører mig ikke nærmere "målet"
-----------------------------------------------------------------------------
Hans konfirmation: Gilleleje kirkebog 1892 - 1907 opslag 84
der står at han bor Strand Bjørstrup som må være = Sogn: Søborg Stednavn: Strand Børstrup By
------------------------------------------------------------------------------
Jeg har været på AO 1890, og gennem-set både Gilleleje og Søborg uden at finde bare et lille spor af forældrene eller deres søn
............................................................................
Jeg er vist slet ikke dygtig nok til at løse dette mysterium

Med Venlig Hilsen
Kirsten 3230

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: kirsten nielsen (IP Logget)
Dato: 13/08-08 07:54

Denne sag irriterer mig
Så nu er jeg kommer lidt videre!

--------------------------------------------------------------------------------

Results for: Father: Mads Andersen, Mother: Sidse Nielsdatter

1. Oline MADSDR - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 14 Dec 1846 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

2. Ane Kirstine MADSDR - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 23 Jul 1848 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

3. Karen Marie MADSEN - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 03 Jul 1850 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

4. Magrethe MADSEN - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 12 Nov 1853 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

5. Kristiane MADSEN - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 15 May 1855 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

6. Karoline MADSEN - Vital Records Index
Gender: F Birth/Christening: 15 May 1855 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

7. Anders MADSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 06 Mar 1852 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

8. Kristian MADSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 21 Nov 1857 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

9. Niel Peter MADSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 05 Oct 1860 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

10. MADSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 05 Oct 1860 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

11. Lars MADSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 11 Oct 1864 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

12. Lauritz MADSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 11 Jul 1869 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Holbo, Gilleleje, Gilleleje, Fjellenstrup, 4, FT-1850, C6737
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Mads Andersen 24 Gift Husfader Græsted Sogn
Sidse Nielsdatter 24 Gift Hans Hustru Søborg Sogn, Frb. Amt
Line Madsdatter 4 Ugift Deres barn Søborg Sogn, Frb. Amt
Kirstine Madsdatter 2 Ugift Deres barn Søborg Sogn, Frb. Amt

--------------------------------------------------------------------------------

Navn: Mads Andersen Køn: M Alder: 16 Civilstand: Ugift
Erhverv: Dreng Fødested: Græsted Sogn Frederiksborg Amt
Kilde: FT-1890 Amt: Frederiksborg Herred: Holbo Sogn: Gilleleje Stednavn: Strandbjørstrup By
Matr.nr/adresse: Gillebjerggaard Mat. No. 1 Husstands-/familienr: 4 Indtastningsnr: C5792 Løbenr.: 993

Med Venlig Hilsen
Kirsten 3230

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: alice oppenheim (IP Logget)
Dato: 13/08-08 09:06

Det her kunne lugte lidt af moderen, ELISE KATHRINE DORTHEA BUTENSCHØN — selvom nedenstående pige er for gammel til at være identisk med eftersøgte ... (døbt 1850, modsat det ønskede "ca 1860")

Aalborg, Hindsted, Astrup, Lillearden Mark, en gaard, 15, FT-1855, C6662
Carl Henrik Christian Butenschøn 39 Gift grdmd., skovrider, hsfdr. Glüchsburg
Louise Cathrine Butenschøn 34 Gift hans kone Flensburg
Sophie Louise Butenschøn 13 Ugift deres børn Her i sognet
Carl Johan Butenschøn 8 Ugift deres børn Her i sognet
Dorthea Elisa Butenschøn 6 Ugift deres børn Her i sognet
Hermann Peter Jansen Butenschøn 2 Ugift deres børn Her i sognet
Laurine Jacobine Kjølby 17 Ugift lærerinde Hobro
Jens Jensen 24 Ugift tjenestefolk Mou Sogn Aalborg Amt
Ane Jensen 35 Ugift tjenestefolk Skjørping Sogn Aalborg Amt
Ane Christensen 18 Ugift tjenestefolk Store Brøndum Sogn Aalborg Amt

— Måske et spor at gå efter?
Hilsen Alice Oppenheim

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: Vibeke Thillemann (IP Logget)
Dato: 13/08-08 09:56

Tak for de mange oplysninger, gode forslag og det fine foto.
Jeg kigger dem igennem i løbet af dagen.

Måske er sidstnævnte Mads Andersen søn af Niels Peter Madsens bror Anders Madsen?

Hilsen Vibeke

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: Vibeke Thillemann (IP Logget)
Dato: 13/08-08 10:08

Det kan ikke være Niels Peter Madsen f. 5 okt 1860, for han døde 14 nov 1874 iflg. kirkebogen 1852-1891 Gilleleje opslag 10 nr 7. (14 år gl).

Hilsen Vibeke

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: alice oppenheim (IP Logget)
Dato: 13/08-08 10:27

For moderens vedkommende kunne man også gå denne familie efter i sømmene:

Carl Frederik Heinrich BUTENSCHON
Birth: 19 Jul 1879 Place: <Horsholm, Frederiksborg, Denmark>
Christening: 24 Aug 1879 Place: Horsholm, Frederiksborg, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
Father: Johannes Heinrick Christian BUTENSCHON
Mother: Caroline Sophie Dorothea WACHHOLTZ
--------------------------------------------------------------------------------
Source Information: Batch Number: C221073
Source Dates: 1839 - 1892 / Film or Fiche Number: 48677
Collection Details: Horsholm; Den Danske Folkekirke

— omtalte CARL JOHANNES kunne have en søster ved navn ELISE???
Hvad siger du til det???
Alice Oppenheim

Redigeret 1 gang(e). Sidst ændret 13/08/08 17:39 af alice oppenheim.

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: kirsten nielsen (IP Logget)
Dato: 13/08-08 11:04

Elise er næppe en søster til Carl, men måske til faderen Johannes

Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Hørsholm By, Et Hus, 17, FT-1880, C6203
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johannes Hermand Christian Butenschou 38 Gift Husfader, Klædefabrikant Holsten
Caroline Sophie Dorothea Butenschou 34 Gift Hans Kone Holsten
Minna Chatarine Butensvhou 3 Ugift Deres Barn Her i Byen
Carl Frederik Heinrik Butenschou under et aar Ugift Deres Barn Her i Byen
Johanne Hansen 22 Ugift Tjenestepige Her i Sognet

--------------------------------------------------------------------------------

Med Venlig Hilsen
Kirsten 3230

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: alice oppenheim (IP Logget)
Dato: 13/08-08 17:40

Ja, undskyld! Det var nøjagtigt, hvad jeg ville have sagt

Alice

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: kirsten nielsen (IP Logget)
Dato: 13/08-08 18:55

Hej Alice

Rart at se dig på "banen" igen
Hvis nogen kan løse dette mysterium må det være dig!!!

Med Venlig Hilsen
Kirsten 3230

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: alice oppenheim (IP Logget)
Dato: 13/08-08 21:33

Ville meget gerne

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: kirsten nielsen (IP Logget)
Dato: 18/08-08 09:32

Hos [www.fogsgaard.org]

Niels Peter Madsen
arbejdsmand
Født: 01-01-1851 Fødested: Søborg
Død: 20-09-1897 Adresse ved død: Sofiegade 23 st.
NB!! Fødselsdatoen er en beregnet circaalder
Ingen ægtefælle registreret.

Jeg har fundet en Niels Peter Madsen f 25/8 1850
Frederiksborg Holbo - Søborg kirkebog opslag 61

Forældre DDA 1850 Søborg C6742
Mads Olsen & Sidse Christensdatter
Og på AO FT 1855 Søborg opslag 4
alt i Frederiksborg amt

Hans død giver ikke meget, kun at han er enkemand (46 år)
Vor Frelser 1894-1899 opslag 64

--------------------------------------------------------------------------------

Er det den rette Niels Peter Madsen?
og kunne dette mon hjælpe Vibeke til at komme videre?

Med Venlig Hilsen
Kirsten 3230

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: Vibeke Thillemann (IP Logget)
Dato: 19/08-08 19:12

Det ser umiddelbart lovende ud, men ved Hans' konfirmation 17/4 1898 står der, at forældrene bor i Kbh. og den mulige far (Niels Peter Madsen) du har fundet, har på daværende tidspunkt været død i 7 mdr. og han var enkemand, dvs begge forældre skulle så være døde. Kan Hans og præsten have været uvidende om det?

Venlig hilsen Vibeke

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-08 18:57

Nu kniber det med overblikket...

>>Hans Vilhelm Ditlev Madsen, født 17/12 1883 i Søborg, Holbo, Frederiksborg.

>>Hans forældre er Niels Peter Madsen
ifølge ovenstående født 1850...

>>og hustru Elise Kathrine Dorthea Butenschøn.
>PS: Elise Kathrine Dorthea Butenschøner 22 år ved sønnens dåb i 1883
hun er så født ca 1861, men hedder hun Butenschøn? eller Butenschøner??

Det sidste er ikke Tysk men (jødisk?) Norsk...

De noget forvirrede damer fra DIS: Vibeke, Kirsten og Alice,
ser ud til at bekræfte min formodning om, at Elise er født i Slesvig Holsten...

Ingen af dem angiver dog Elise som storesøsteren til:
"
"CATHARINA SOPHIE MARIA BUTENSCHOEN
Birth: 25 JUL 1867 Schierensee Bordesholm, Schleswig-Holstein, Preussen
Parents:
Father: CHRISTIAN FRIEDRICH BUTENSCHOEN Family
Mother: DOROTHEA ANNA REBECCA NEHLSEN
"
Hvem kan resumere?

Jeg vil påstå at efterhånden kan kun "moderen" og "doktoren" følge med i dette spørgsmål...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 19:09

>>Hans forældre er Niels Peter Madsen
ifølge ovenstående født 1850... Tror jeg ikke er far til >>Hans Vilhelm Ditlev Madsen, født 17/12 1883 i Søborg, Holbo, Frederiksborg. Det er en anden person født 10 år senere og >>og hustru Elise Kathrine Dorthea Butenschøn. skulle så komme fra Bregnerød 22 år gammel og hun er også for ung

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 19:12

--------------------------------------------------------------------------------
Citat
>>Hans forældre er Niels Peter Madsen
ifølge ovenstående født 1850... Tror jeg ikke er far til >>Hans Vilhelm Ditlev Madsen, født 17/12 1883 i Søborg, Holbo, Frederiksborg. Det er en anden person født 10 år senere og >>og hustru Elise Kathrine Dorthea Butenschøn. skulle så komme fra Bregnerød 22 år gammel og hun er også for ung

dr.dem

Til dem der søges efter

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 19:25

Citat
Jeg vil påstå at efterhånden kan kun "moderen" og "doktoren" følge med i dette spørgsmål...

Jeg har fat i det hele, men søger stadigvæk efter hvor Neils er blevet gift, og på det tidspunkt 1850-1897 er der ikke mange der hedder Madsen. Faderen hed Mads Olsen som nok er Ole søn ligesom Mads søn, så der er kirkebøger der skal kikkekes igennen og det tager lang tid

dr.dem

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-08 19:52

Følgende Niels Peter Madsen'er er ikke de rigtige:

1. født 5/10 1860 Gilleleje - død 14/11 1874 (14 år gammel)

2. født 25/8 1850 Søborg - død 20/9 1897 Sofiegade, enkemand. Ved Hans V.D.Madsens konfirmation 17/4 1898 Gilleleje er ingen af forældrene opført som "afdøde", men som boende i Kbh.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 19:59

Citat
Følgende Niels Peter Madsen'er er ikke de rigtige:

1. født 5/10 1860 Gilleleje - død 14/11 1874 (14 år gammel)

2. født 25/8 1850 Søborg - død 20/9 1897 Sofiegade, enkemand. Ved Hans V.D.Madsens konfirmation 17/4 1898 Gilleleje er ingen af forældrene opført som "afdøde", men som boende i Kbh.

Citat
>>Hans forældre er Niels Peter Madsen
ifølge ovenstående født 1850... Tror jeg ikke er far til >>Hans Vilhelm Ditlev Madsen, født 17/12 1883 i Søborg, Holbo, Frederiksborg. Det er en anden person født 10 år senere og >>og hustru Elise Kathrine Dorthea Butenschøn. skulle så komme fra Bregnerød 22 år gammel og hun er også for ung

dr.dem

Til dem der søges efter

Ja du læser ikke hvad der står oppe for oven.

dr.dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-08 20:33

En alternativ Niels Peter?
"
MADSEN, Niels Peter   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   24 Feb 1857
   Christening Date:   9 Aug 1857   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Vor Frelser; Den Danske Folkekirke
   Father:   Frederik MADSEN
   Mother:   Adolphine Jensine JENSEN
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-08 20:37

Et andet alternativ??
"
MADSEN, Niels Peter   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   22 Mar 1854
   Christening Date:   5 Jun 1854      Graested, Frederiksborg, Denmark
         Collection:   Graested; Den Danske Folkekirke
   Father:   Mads OLSEN
   Mother:   Pernille HANSDR
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-08 20:40

Et tredie, ungt alternativ???
"
MADSEN, Niels Peter   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   21 May 1863
   Christening Date:   19 Jul 1863   Ganlose, Frederiksborg, Denmark
         Collection:   Ganlose; Den Danske Folkekirke
   Father:   Peder MADSEN
   Mother:   Lisbeth JENSDR
"
Bemærk, efter navneskiftets ophør...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 20:43

Naaajjj Svend Niels Peter Madsen er født 25-8-1850 og det er ham der skal søges oplysninger om.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-08 20:57

Der er ingen kilder der siger hvornår Niels Peter Madsen er født.

For at komme videre - og finde den rigtige Niels Peter - er det nødvendigt at finde vielsen med elise K.D.Butenschøn.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 21:02

Valg: Svar på dette indlæg•Citér dette indlæg
Re: Forældre til Hans Madsen født 1883 i Søborg, Fr.borg Amt
Indsendt af: kirsten nielsen (IP Logget)
Dato: 18/08-08 09:32

Citat
Der er ingen kilder der siger hvornår Niels Peter Madsen er født.

Citat
Hos [www.fogsgaard.org]

Niels Peter Madsen
arbejdsmand
Født: 01-01-1851 Fødested: Søborg
Død: 20-09-1897 Adresse ved død: Sofiegade 23 st.
NB!! Fødselsdatoen er en beregnet circaalder
Ingen ægtefælle registreret.

Jeg har fundet en Niels Peter Madsen f 25/8 1850
Frederiksborg Holbo - Søborg kirkebog opslag 61

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 21:04
Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-08 21:10

men - dr_dem - han er jo død 20/9 1897 (som enkemand) og ved Hans V.D.Madsens konfirmation 17/4 1898 (7 mdr senere), står der at begge forældre bor i Kbh. Det ville der vel ikke stå hvis de begge var døde.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 21:13

Citat
Hej dr.dem
Det jeg søgte (og for en anden slægtsforsker)
var forældrene til:
Hans Vilhelm Ditlev Madsen, født 17/12 1883 i Søborg, Holbo, Frederiksborg.
Hans forældre er Niels Peter Madsen og hustru Elise Kathrine Dorthea Butenschøn.

Ved Hans' konfirmation 17/4 1898 i Gilleleje står anført, at han bor i Strand Bjørstrup og
forældrene bor i København.

Disse forældre er kun at finde i forbindelse med Hans Vilhelm Ditlev Madsen fødsel/konfirmation i kirkebogen

Disse forældre er som sunket i jorden (og i jorden er de nok nu)
Ingen vielse, ej heller nogen dåb af disse forældre!!!!
Niels Peter Madsen er der nok mange af ,
men Elise Kathrine Dorthea Butenschøn, er der vel ikke så mange af

MVH
Modersvilje

Nu har jeg lige læst dette ogskal til at starte forfra og dette har intet med Niels fra vor frelser at gøre som dødede på Øresundhospitalet.

Alså det er en ommer

dr.dem

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-08 21:19

Så er vi vist enige

Det er så ærgerligt at bruge tid på den forkerte

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 21:20

Det der skal søges efter er disse to født omkring 1860, Niels Peter Madsen og hustru Elise Kathrine Dorthea Butenschøn.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-10-08 21:21

Så er vi vist enige

Citat
Det er så ærgerligt at bruge tid på den forkerte

Næææ det er jo sjovt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-08 21:58

Kun fordi der blev skrevet at der ikke fandtes mange Madsen født på den tid,
fandt jeg tre alternativer til vore to forkerte...

Alle de Niels Peter Madsen jeg finder, der gifter sig omkring 1880,
gifter sig med pæne danske piger med gode danske navne...

Måske er de blevet gift i hendes hjemland: Tyskland, nok Holsten, Slesvig eller evt. Norge?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-08 22:20

Kan det være "fordansket" til Butenschou i stedet for Butenschön?

fra DIS:
"
Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Hørsholm By, Et Hus, 17, FT-1880, C6203
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johannes Hermand Christian Butenschou 38 Gift Husfader, Klædefabrikant Holsten
Caroline Sophie Dorothea Butenschou 34 Gift Hans Kone Holsten
"

Kommentar
Fra : vith

Dato : 14-10-08 22:40

Alt er da muligt, Svend - men kan du finde Elise Kathrine Dorthea Butenschou?

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-10-08 11:25

Hej alle
Jeg har for længe siden været inde over denne efterlysning på DIS
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,456657,458422#msg-458422

Da jeg gav fortabt prøvede jeg Kandu, som nogle gange kan noget som Dis ikke kan
Men denne opgave er for vanskelig både for Kandu & DIS

MVH
Modersvilje (Kirsten Nielsen 3230 Græsted)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-08 12:01

Jeg tror Elise er indvandret fra Holsten,
og jeg har muligvis fundet hendes lillesøster og forældre.

Dengang efter 1864 var det ikke så populært at være tysker? Og hun var måske oven i købet Jøde??
Derfor kan hun godt have ændret / pyntet på sit navn???

En anden muligherd er at hun stammer fra Norge, hvor der også er flere Butenschøn(er)...
Vistnok kendte modstandsfolk eller Jøder?

Niels Peter Madsen er et meget almindeligt navn; her fandt jeg jo alternativer 3, 4 og 5.
God fangst...
Svend fra Sønderborg

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 24-10-08 16:09

________________________________________

Hans Vilhelm Ditlev MADSEN

Sex: M

Event(s):

Birth: 17 Dec 1883
Place: <Soborg, Frederiksborg, Denmark>

Christening: 13 Jan 1884
Place: Soborg, Frederiksborg, Denmark

Parents:
   Father: Niels Peter MADSEN
   Mother: Elise Cathrine Dorthea BUTENSCHOU

Source Information:
   Batch Number: C220943

   Source Dates: 1881 - 1892
   Film or Fiche Number: 300923

   Collection Details: Soborg; Den Danske Folkekirke

Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Holbo, Søborg, Dragstrup By, Et Hus, 2, FT-1890, C5796
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Hans Andersen   42    Gift   Husfader   Slagter   Tikøb Sogn Frederiksborg Amt
Karen Oline Olsen   37    Gift   Husmoder      Søborg Sogn Frederiksborg Amt
Mand og kone er fadder til Hans
Laure Amalie Peternelle Andersen   9    Ugift   Barn      Søborg Sogn Frederiksborg Amt
Peder Sevitsen?   68    Gift   Husfader   Arbejdsmand ved Landbruget   Sverige
Ane Kirstine Andreasen   69    Gift   Husmoder      Helsingør
Er fadder til Hans Og gift med en svensker
Frederiksborg Amt________________________________________

Samtlige personer i husstanden
Frederiksborg, Holbo, Søborg, Bregnerød By, Et Hus, 1, FT-1880, C6984
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Anders Jensen   37    Gift   Husmand, Lever af sin Jordlod      Søborg Sogn Frederiksborg Amt
Er fadder til Hans og gift med en svensker
Anna Bretta Jensen F. Anthonsen   28    Gift   Hans Hustru      Sverige
Anthonia Bendikte Johanne Petrea   2    Ugift   Deres Barn      Græsted Sogn Frederiksborg Amt________________________________________

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Hørsholm, Hirschholm, Gaard, 7, FT-1840, C3813
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Friderich Christian Selmer 78 Gift Justitsraad
Helene Jakobine Buttenschön 64 Gift Hustrue
Johanne Cathrine 38 Ugift Døttre
Helene Jacobine 34 Ugift Døttre
Pauline 32 Ugift Døttre
Marie Bartholdine 30 Ugift Døttre
Ane Cathrine 28 Ugift Døttre
Eunlid Barthold. Buttenschön 29 Ugift Hustru Søsterdatter
Sophie Andersdatter 29 Ugift Tjenestefolk
Juliane Hansdatter 23 Ugift Tjenestefolk
Christian Friderichsen 21 Ugift Tjenestefolk

Samtlige personer i husstanden

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, , St. Annagaden, Kongensgade, og Allée, 202, FT-1855, B7603
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Stephen Daniel Winther 42 Gift Huusfader og Tømmersvend Holbæk amt
Inger Kirstine Johansen 40 Gift Hans kone Helsingør
Emile Cathrine [ Winther ] 12 Ugift Deres barn Helsingør
Jens Iver Frederik [ Winther ] 10 Ugift Deres barn Helsingør
Peter Emanuel Buttenschön 8 Ugift Deres barn Helsingør
Emma Jensine Elisabeth [ Winther ] 6 Ugift Deres barn Helsingør

Tror så lige at Elise Kathrine Dorthea Butenschön er datter af nogle af disse ovenover måske søster, og er blevet sendt på landet og føde og herefter er Hans Vilhelm Ditlev Madsen kommet i pleje måske adopteret.

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 24-10-08 18:05

Kathrine Dorthea Buttenschön bor ikke i Bregnerød i 1880

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-08 21:34

>>>Kan det være "fordansket" til Butenschou i stedet for Butenschön?

>>Alt er da muligt, Svend - men kan du finde Elise Kathrine Dorthea Butenschou?

>Mother: Elise Cathrine Dorthea BUTENSCHOU

Godt fundet dr_dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 25-10-08 14:35

Butenschön er så nok det rigtige efternavn

12 poster fundet.

Navn: Andreas Christian Friedrich Butenschön Køn: M Alder: 1 Civilstand: Unverheir.

Kilde: FT-1803 Amt: Hütten Herred: Sogn: Bünsdorf Stednavn: Lehmbeck, Dorf im Amt Rendsburg, Kirchspielvogtei Raumort
Husstands-/familienr: 6 Indtastningsnr: C0195 Løbenr.: 1288

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Anna Butenschön Køn: F Alder: 39 Civilstand: Unverheir.

Kilde: FT-1803 Amt: Flensburg Herred: Sogn: Flensburg Købstad Stednavn: Sankt Nicolai sogn 6ten Districht
Matr.nr/adresse: Angelburger Strasse Husstands-/familienr: 502 F 1157 Indtastningsnr: C5714 Løbenr.: 9228

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Benedicta Sophia Charlotta Butenschön geb. Lagen Køn: F Alder: 36 Civilstand: Verheir.

Kilde: FT-1803 Amt: Hütten Herred: Sogn: Bünsdorf Stednavn: Lehmbeck, Dorf im Amt Rendsburg, Kirchspielvogtei Raumort
Husstands-/familienr: 6 Indtastningsnr: C0195 Løbenr.: 1284

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Carolina Sabina Mathilda Butenschön Køn: F Alder: 5 Civilstand: Unverheir.

Kilde: FT-1803 Amt: Hütten Herred: Sogn: Bünsdorf Stednavn: Lehmbeck, Dorf im Amt Rendsburg, Kirchspielvogtei Raumort
Husstands-/familienr: 6 Indtastningsnr: C0195 Løbenr.: 1286

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Christian Friedrich Butenschön Køn: M Alder: 38 Civilstand: Verheir.
Erhverv: Inste und lebt von seinem Vermögen
Kilde: FT-1803 Amt: Hütten Herred: Sogn: Bünsdorf Stednavn: Lehmbeck, Dorf im Amt Rendsburg, Kirchspielvogtei Raumort
Husstands-/familienr: 6 Indtastningsnr: C0195 Løbenr.: 1283

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Christine Henr. Butenschön Køn: F Alder: 25 Civilstand: Verheir.

Kilde: FT-1803 Amt: Eckernförde Herred: Sogn: Borby (Borreby) Stednavn: Hoffnungsthal, Meierhof im Dänischwohlder Güterdistrikt, 144 Adl. Gut Marienthal
Husstands-/familienr: 43 Indtastningsnr: c0201 Løbenr.: 507

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Claus Butenschön Køn: M Alder: 37 Civilstand: Verheir.
Erhverv: Leinweber
Kilde: FT-1803 Amt: Flensburg Herred: Husbyharde Sogn: Adelby Stednavn: Norderhohlweg
Husstands-/familienr: 17. Indtastningsnr: C1174 Løbenr.: 2854

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Hedewig Sophia Butenschön Køn: F Alder: 27 Civilstand: Verheir.

Kilde: FT-1803 Amt: Eckernförde Herred: Sogn: Gettorf Stednavn: Warleberg, Gutim Dänischwohlder Güterdistrikt, Nr. 151 Adl. Gut Warleberg
Husstands-/familienr: 2 Indtastningsnr: b8250 Løbenr.: 3262

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Hinrich Butenschön Køn: M Alder: 43 Civilstand: Unverheir.
Erhverv: Leinweber
Kilde: FT-1803 Amt: Flensburg Herred: Husbyharde Sogn: Adelby Stednavn: Süderhohlweg
Husstands-/familienr: 18. Indtastningsnr: C1174 Løbenr.: 2479

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Joh. Jacob Butenschön Alder: 19 Civilstand: Unverheir.
Erhverv: Lehrbursche Fødested: Flensburg
Kilde: FT-1845 Amt: Flensburg Herred: Sogn: Flensburg Sankt Johannis Stednavn: Grosse St. Johannis Strasse
Matr.nr/adresse: Nr. 828 Husstands-/familienr: 78 F3 Indtastningsnr: C5604 Løbenr.: 1148

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Johann Dorothea Charlotta Butenschön Køn: M Alder: 2 Civilstand: Unverheir.

Kilde: FT-1803 Amt: Hütten Herred: Sogn: Bünsdorf Stednavn: Lehmbeck, Dorf im Amt Rendsburg, Kirchspielvogtei Raumort
Husstands-/familienr: 6 Indtastningsnr: C0195 Løbenr.: 1287

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Louise Wilhelm. Christiana Butenschön Køn: F Alder: 7 Civilstand: Unverheir.

Kilde: FT-1803 Amt: Hütten Herred: Sogn: Bünsdorf Stednavn: Lehmbeck, Dorf im Amt Rendsburg, Kirchspielvogtei Raumort
Husstands-/familienr: 6 Indtastningsnr: C0195 Løbenr.: 1285

88 i Holsten men ville ikke kopierer dem alle her

Udtræk fra DDD Amt : Holsten
88 poster fundet.

Navn: Abel Butenschön Køn: F Alder: 32 Civilstand: Verheir.

Kilde: Vz-1803 Amt: Holsten Herred: Sogn: Neumünster Købstad Stednavn: 2. Quartier
Matr.nr/adresse: Wittorfer Straße 74 Husstands-/familienr: 241 Indtastningsnr: C1599 Løbenr.: 1216

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 26-10-08 09:11

Citat
9. Niel Peter MADSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 05 Oct 1860 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

10. MADSEN - Vital Records Index
Gender: M Birth/Christening: 05 Oct 1860 Gilleleje, Frederiksborg, Denmark

Udelukket han dør 14 November 1874

Annuller spørgsmålet
Fra : dr_dem

Dato : 12-11-08 19:21

Jeg har desværre ikke fundet et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål