/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bådmansstrædde hvor er det
Fra : thoustrup
Vist : 1886 gange
200 point
Dato : 12-10-08 20:34

Nye Artilleri Caserne 2den Etage, Baadsmandsstræde

Jeg kan se på DDA en folketælling, som jeg gerne vil se på AO, men jeg ikke finde den.
Det er:
kbhv, København (Staden), Landetaten, Nye Artilleri Caserne 2den Etage, Baadsmandsstræde, 464, FT-1845, C2732

Jeg har været igennem alle i Landetaten, men jeg kan ikke se Baadsmandsstræde nogen steder.
Jeg er sikker på at den person som hedder Christian Fred. Borgqvist i DDA, måske hedder Carl Frederik Borgquist, da der ikke er født nogen i Christian Fred. Borgqvist i Helsingør ved det navn. Så jeg vil gerne selv læse om der står Carl eller Christian.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-10-08 20:40

Bådmandsgade kaserne. Der lå også landetatens laboratorium, som ammunitionsfabrikken dengang hed.
I dag er stedet bedre kendt som Fristaden Kristiania.

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 12-10-08 20:41

Prøv København - Christianshavns kvarter. Bådsmandsstræde er fra side 79 - 159.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-10-08 20:44

Ikke Bådsmandsgade men bådmandsstræde.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-10-08 20:52
Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-10-08 21:06

http://kort.eniro.dk/?partnerid=linkguide

Skriv
Citat
Bådsmandsstræde 10
i søgefeltet.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 12-10-08 21:16
Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 12-10-08 21:22

Jeg brugte måske en forkert overskrift.
Den skulle nok havde heddet:
Hvor er Baadsmandsstræde i folketællingerne i AO, årgang 1845
På DDA stod der:
kbhv, København (Staden), Landetaten, Nye Artilleri Caserne 2den Etage, Baadsmandsstræde, 464, FT-1845, C2732
Og indtasteren må jo havde fundet den folketælling et sted.
Person som jeg leder efter hedder Christian Fred. Borgqvist, jeg søgte på DDA under København.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-08 21:23

Jo, han findes, men han er ikke født i Helsingør, men i Hornbæk:
"
CHRISTIAN FREDERIK BORGQVIST
Christening: 16 APR 1835 Hornbaek, Frederiksborg, Denmark
Parents:
Father: ADOLF FREDERIK BORGQVIST Family
Mother: KAREN MARIE THORSTRUP
"

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 12-10-08 21:39

Jeg vidste ikke at man havde børnesoldater i Danmark. I 1845 var den Christian kun 10 år, ”min” Carl Frederik er født 12.8.1821, og den alder passer fint til folketællingen i 1845, hvor der står 24 år
Adolf Frederik er også Carl Frederiks far, men de har ikke samme mor

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-08 21:51

Kun fordi du ikke kunne finde en Christian Fred. Borgqvist.
Jeg kendte ikke alderen...

Mon ikke bådmandstræde hører til Christians sogn:
http://da.wikipedia.org/wiki/Christians_Sogn_%28K%C3%B8benhavns_Kommune%29

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-10-08 21:55

Det er denne person du leder efter ??

Navn: Christian Fred. Borgqvist Køn: M Alder: 23 Civilstand: Ugift
Erhverv: Bombardeer i Artilleriet Fødested: Helsingør
Kilde: FT-1845 Amt: København Herred: København (Staden) Sogn: Landetaten Stednavn: Nye Artilleri Caserne 2den Etage
Matr.nr/adresse: Baadsmandsstræde Husstands-/familienr: 464 Indtastningsnr: C2732 Løbenr.: 5191

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 12-10-08 21:59

I folketællingen på DDA kan jeg se en masse soldater af forskellige rang på den side hvor jeg finder Carl Fred. Borgqvist

Prøv selv.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-10-08 22:10

http://www.sa.dk/media(1150,1030)/Gade_sogn_1840.pdf

Bådsmandsstræder hører til Vor Frelser sogn.

Se AO 1845 København, Christianshavns kvarter, opslag 12, der står Bådsmandsstræde.

Håber du finder ham der !?

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 200 point
Dato : 12-10-08 22:49

fra denne side
http://www.landsarkivetkbh.dk/hovedst/docs/sogne1840.pdf

Bådsmandsstræde .................................................................. Vor Frelser (47)
senta

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 12-10-08 22:49

Øv, kun Bådsmandsstræde nr. 79 på opslag 149.

Hvad er løsningen ??

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 12-10-08 22:58

kan det være at AO har glemt at scanne den folketælling ind, som jeg leder efter, som jeg jo kan finde DDA?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-10-08 23:00

har du tjekket Christianshavn kvarteret på AO:??
senta

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-10-08 00:46

Børnesoldater var ikke taget bevidst ind dengang, de brugte dog tidligere drenge som musikere i hæren, endda nær kampsituationer.

I flåden var det noget andet, der kom dæksdrenge ind, taget fra tugthuse eller frivillige der bare ville væk, og såkaldte kadetter der kom fra finere familier og skulle være officerer var også meeeget unge og blev sejlet med ud til søslag.

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 13-10-08 08:06

Nu tror jeg lige vi skal tilbage sporet igen, (nogle gange ser jeg at svarene bevæger sig langt væk fra spørgsmålet)
Det jeg mangler helt præcis er:

På DDA har jeg fundet en folketælling, som jeg meget gerne vil se på AO-folketælinger.

Her er vist den øverste del, selve listen er meget lang og består KUN af soldater.
Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Landetaten, Nye Artilleri Caserne 2den Etage, Baadsmandsstræde, 464, FT-1845, C2732
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Johan Hendrik Preuss 23 Ugift Sergent i Artilleriet København
Mathias Peter Goskjær 33 Ugift Konstabel. Kommandersergent i Artilleriet Køge
Christian Ludvig Skellerup 20 Ugift Bombardeer i Artilleriet Hals??, Aalborg Amt
[B]Christian Fred. Borgqvist 23 Ugift Bombardeer i Artilleriet Helsingør [/B]

Her under forsætter en masse andre soldater.

Jeg kan ikke finde denne folketælling på OA, jeg har kigget i Christianshavn kvarteret, uden held

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-08 10:03

Vedrørende sognet kan forklaringen være den enkelte at kasernen og soldaterne havde deres eget sogn (kirke-registrering) og ikke hørte til det lokale civile sagn.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-10-08 17:46

Jeg mener at sognekirken var "Frederiks Tyske Kirke" nu Christians Kirke, København .

På Christianshavn boede der omkring 1700 mange udlændinge, især tyskere. 1749 ansøgte den tyske menighed kongen, Frederik V, om tilladelse til at bygge deres egen kirke. Tilladelsen blev givet, og 'Frederiks Tyske Kirke' blev opført 1759 efter tegninger af Nicolai Eigtved. I 1894 ændredes navnet til Christians Kirke for at undgå forveksling med Frederiks Kirke (Marmorkirken) ved Amalienborg.

Indretningen af det høje kirkerum minder mest af alt om et barokteater, med loger i tre etager langs de tre af væggene. Den fjerde væg optages af alteret, prædikestolen og orglet, der er opbygget som én stor skulpturel helhed.

Det første orgel var leveret 1759 af Hartvig Jochum Müller. Det nuværende instrument er bygget 1976 af Poul-Gerhard Andersen bag den gamle facade.

Med venlig hilsen

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 20-10-08 19:11

Tak for svaret senta.

jeg har måtte opgive det jeg søgte, men lige pludselig, så jeg lige en ekstra gang i en dåb i Vigerslev, Skovby sogn, der stod min gode ven Carl Frederik Borgquist, faktisk var i Odense, hvor han stod som Banearbejder og sergant, men i de Odenske kirkebøger kan jeg heller eje finde ham, så måske er han slet ikke død endnu, nååår ne, så han været 177 år, så han nok død engang og et sted.