/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
DVD-brænder i bærbar?
Fra : egsmark
Vist : 703 gange
300 point
Dato : 12-10-08 17:19

Har lige købt en Acer aspire 7520 (demo-model i Kvickly). Som førstegangskøber af bærbar og derfor lidt uvidende ville jeg sikre mig at modellen havde dvd-brænder, da det ikke tydeligt fremgik nogen steder, men det kunne ikke garanteres. Alle øvrige data var ok for mig og med et prisnedslag på angiveligt 3.000 kr. tog jeg chancen. DVD-brænder eller ej måtte jo fremgå af manualen men her tog jeg fejl, da man lister en masse konfigurationer op, som er afhængig af den købte model uden modelangivelser. Der er en dataseddel på tastaturet og her står der bl.a. "DVD-Super Multi DL".
Er der nogle Acer brugere/sagkyndige som kender udtrykket og derfor ved om det både dækker over afspille- og brænderfunktion? På forhånd tak for svar.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 12-10-08 17:36

Hej.

Her kan du læse lidt om dit spørgsmål:
http://www.ciao.co.uk/Acer_DVD_Super_Multi_DL__6276090, hvor der står flg.:

Citat
Acer DVD Super Multi DL DVD±RW (+R DL) drive - Plug-in module - Read speed: 8x more

Mvh
Joan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-10-08 17:48

Bare prøv at smide en brændbar skive i - så skal den nok fortælle dig det...

Det står sikkert også på "klappen" til drevet om det er en writer....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-10-08 20:20

Det er en brænder som kan det hele.............
plus og minus DVD
kan brænde de dobbetlt DVD
genskrivbare DVD
alle slags CD
Den finder selv ud af hvad der er hvad

Kommentar
Fra : slander

Dato : 12-10-08 21:26
Kommentar
Fra : egsmark

Dato : 12-10-08 22:57

Tak for svar til alle. Har osse selv "googlet" og fundet noget der matcher Eyvinds bidrag dvs. når drevet angiveligt kan læse/skrive i dvd+ og dvd- format, skulle der være en intern brænder. Manualen er til både Aspire 7520 og 7520G serien, og har forskellig "indmad" fx 4 forskellige AMD processorer afhængig af modelnummeret efter 7520, men ved nærmere granskning kan oplyses at der "gemmer" sig en Pioneer DVD-RW DVR- K17RS i maskinen. Vil det sige en Pioneer brænder og som kun er til dvd- formatet i kombination med en dual-layer DVD+/-RW optisk drev eller dækker de to forskellige ting over det samme ? Der kan vel godt være et dvd-drev der kan afspille i begge formater uden at der nødvendigvis samtidig er en intern brænder ? Selv om Eyvinds svar umiddelbart ser overbevisende ud, ville det være rart med en kilde/link inden jeg uddeler points, så jeg venter lige lidt endnu ...........

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-10-08 08:30

Det er en duallayer dvd brænder, nogle brænder dog kun dual på DualDVD+

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-08 08:57

Hvis et drev er RW - ja så ER det jo en brænder...

R står for "read" (læse)
W står for "write" (skrive-brænde)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-10-08 10:18

Som regel kan drev i bærbare skydes ud når en låsetap udløses............og så kan der læses på drevet.

Kommentar
Fra : egsmark

Dato : 13-10-08 12:04

Nu føler jeg mig overbevist mht. brænder og tak for det til Eyvind og refi. Jeg dobler lige op til 200 points for osse at få flg. besvaret:
Når jeg nu skal købe - sikkert online hvor det vel er billigst - nogle DVD-skiver og altså i -formatet (manglende recovery dvd i pakken) er det vel ok at bruge alm. skiver selv om det er til et dual-layer drev? Betyder det ikke bare, at drevet OGSÅ er kompatibel med DL-dvd'er alt efter smag og behag - måske pengepung?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 13-10-08 12:08

DL betyder, at brænderen kan brænde i 2 lag, til alm. arbejde køber du standard DVD-R skiver, som også er de billigste.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 13-10-08 12:21

Har du en afspiller i stuen skal du købe skiver efter det DEN kan bruge....

Komputeren kan bruge dem alle - men stuemaskinen kan måske "kun" bruge +skiver eller -skiver

Meget få ældre maskiner kan slet ikke bruge RW-skiver

Duallayer er det absolut IKKE sikkert den kan bruge i stuen

Så lad dit køb være betinget af HVILKE FORMATER dit stueanlæg kan bruge (kvaliteten er ENS på + og - )

Her kan du købe alt hvad hjertet begærer til billige priser.
http://www.billigmedien.de/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-08 12:24

WOW....

Så lige 200 skiver for 212 kr.-

Godkendelse af svar
Fra : egsmark

Dato : 13-10-08 12:49

Tak for svaret refi - Eyvind gjorde det osse godt - tak for det til ham. Refi var lidt useriøs/humoristisk i starten men slog senere over med gode tips i forh.t. kompatibilitet med stue dvd-spilleren, som jeg ikke havde skænket en tanke - og så det gode link og tilbudseksemplet. Det var det der gjorde udslaget mht. pointtildeling. Desværre giver systemet ingen mulighed for at to gode hjælpere kan dele points

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-10-08 13:11

Citat
Refi var lidt useriøs/humoristisk

Selv tak...

Jeg er ALDRIG useriøs

Humoristisk - ja måske - hvorfor skal det være kedeligt...