/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
stikkontaktsboks i mur
Fra : Jksvendsen
Vist : 822 gange
40 point
Dato : 11-10-08 20:32

Kan det lade sig gøre at få sat en stikkontaktsboks ind i muren, når der både er spartlet og filtet uden at ødelægge det hele. Vi er i den uheldige situation, at vi som gør-det-selv nybegyndere først er blevet opmærksom på det nu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-08 20:42

Hvad så med ledningen....

Kommentar
Fra : Jksvendsen

Dato : 11-10-08 20:52

Jo, stikkontakterne var før vi lavede om i bokse uden på muren, så ledninger stikker ud af væggen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-10-08 20:55

Ja det kan det hvis du kan få kablet ind bagfra og hvis det er en gips eller plade væg så skal du bruge det der hedder en forfra dåse den sættes i forfra som navnet siger og kablet føres ind bagfra.

Kommentar
Fra : Jksvendsen

Dato : 11-10-08 21:09

Det er i en muret væg

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-10-08 21:22

Så er du nok bedst tjent med at sætte en udvendig kontakt.

Kommentar
Fra : Jksvendsen

Dato : 11-10-08 22:38

ja, det er nok det bedste. Jeg må bare finde nogle pæne kontakter med dåse. Har du nogle idé til det?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-10-08 22:39

Du kan saktens hugge et fint hul ud med en bred mejsel Hvis resten af jeres kontakter er indmurede så ville jeg ikke have en udvendig kontakt

Kommentar
Fra : Jksvendsen

Dato : 11-10-08 22:50

Ok, også selv om der er spartlet og filtet.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-10-08 22:59

det kan sagtens lade sig gøre. kontakten fylder jo nogle millimeter mere i bredden end dåsen. men det skal laves rimelig præcist så tag det stille og roligt. en skarp mejsel og små forsigtige slag og så lidt tålmodighed, så kommer du langt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-10-08 23:00

boksen hedder iøvrigt en indmuringsdåse

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 40 point
Dato : 11-10-08 23:03

Skulle det gå lidt galt findes der rammer af forskellige bredder til at dække med

Godkendelse af svar
Fra : Jksvendsen

Dato : 11-10-08 23:21

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-10-08 23:31

Takker og bukker God arbejdslyst

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 12-10-08 10:55

Og så lige en lyftet pegefinger: du må ikke lave det selv.

Og jeg tvivler på at det bliver pænt, selv om du er "meget" forsigtig når du hugger ud i væggen til dåsen, der skal jo også være plads til lidt mørtel til at holde den på plads, samt at indmuringsdåsen er lidt bredere en hullet til stikkontakten.

Falcham

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-10-08 14:58

Ja og så skal man passe på at man ikke får den løftede pegefinger i klemme.

Jkhansen i stedet for mørtel kan jo bruges andre ting eks.fliselim /fugemasse /skum /mm

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 12-11-08 19:35

Nååå Jksvendsen hvordan gik det med at få dåsen muret ind i væggen