/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvornår fjerner man mos?
Fra : svendgiversen
Vist : 6707 gange
100 point
Dato : 11-10-08 14:11

Min nabo er i gang med sin mosfjerner, bagefter er der ikke meget græs tilbage...

Kan det nå at udvikle sig inden vinteren?
Er det ikke bedre at vente til foråret??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-10-08 14:13

Jeg fjerner kun mos om foråret

Er det en mild og fugtig vinter, vil der dannes mere mos i løbet af vinteren, så jeg syntes det er spildt arbejde at gøre det to gange

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-10-08 14:16

Man kan nu godt gøre det på denne tid for nu bliver plænen jo luftet og så vil mos ikke så gerne gro. Mne personligt venter jeg også til foråret så tidligt som det nu er muligt.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-10-08 14:22

Hvorfor fjerne mos ?
Søren Ryge fik engang et spørgsmål pr brev om hvor man kunne købe mos !
Bare tæer og mos er toppen ! det skal ikke slås -ikke gødes er godt for svampe i haven , men skal det væk skal der bruges kemikalier megen håndkraft / maskiner-og ja det ser sørgeligt ud bagefter hvis der skal så meget væk at græsset kan tage over bagefter-og det kommer alligevel igen efter et par år med mindre du fjerner al skygge i din have.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-10-08 15:10

Der er vist enighed om foråret, som den bedste tid for mosfjerning...

Sjovt nok sagde jeg lige til min nabo: "Hvorfor fjerne mos?".

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 11-10-08 17:01

Hej
Hvor utroligt det end lyder, skal man ikke gøde sin græsplæne efter midten af juli. Allerede der begynder græsset at lukke butikken. Det kan man også mærke på væksten. Selvom det er fugtigt og varmt gror det ikke nær så meget som i forsommeren.

Jeg citerer fra min "græsplænebog":
Et tykt lag blade kan kvæle græsset i vinterperioden. Til gengæld er en "nøgen" græsplæne mere modtagelig for udtørring of frostskader i vinterperioden. Så hvis de enkelte tilbageblevne græsstrå råber til hinanden til vinter, er det nok ikke så smart at fjerne mosset nu.

Vi havde også en del mos her i foråret. En god omgang gødning omkring 1. maj og 1 gan mere 6 uger efter dræbte al mosset og vi har aldrig haft så fin og tæt en græsplæne før. Græsset fik simpelthen overtaget. Ikke engang den tørre periode kunne gøre noget ved den af betydning - og vi vander aldrig, dertil er græsplænen alt for stor - og vi er både miljøbevidste og nærige.

Kom nu ikke og sig at det ikke er miljøbevidst at bruge gødning. Det har eksperterne modbevist.

Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 11-10-08 18:15

Gøde sin græsplæne ?????

Det er i øvrigt kun miljø positivt såfremt man bruger naturgødning og ikke kunstgødning.

Mos har en længere vækstperiode end græs det er derfor vigtigt såfremt du vil holde mosset stangen på naturlig måde at du den sidste gang du klipper græsset sætter maskinen op så græsset ikke bliver kortere end 4 cm det bremser mossets vækst.

Men i stedet for at bruge al din fritid på at slå græs på din hurtig voksende mosfri græsplæne så læg dig i skyggen på den bløde mos med en bog og en øl og spar pengene til gødning osv.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-10-08 19:14

Nix mister Haugaard
Det er jo ikke sådan at jeg overgødsker min græsplæne - den diskussion har vi haft tidligere på året, og jeg tror også at du var på banen der. Vi har en velplejet have med en fin fin græsplæne, det kan du overbevise dig om her:
http://strikingeshave.blogspot.com/2008/05/frdig-med-frste-runde-midt-i-maj.html

Jeg har det ikke godt med at ligge på ryggen - skal jeg i haven, skal der bestilles noget - jeg pjatter ikke tiden og pengene væk i et motionscenter. Øl kan jeg ikke li'. Så jeg er i det hele taget unormal.
Hilsen Ingelein

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-10-08 21:00

Plænen skal have jernvitriol om foråret så dør mosset og derefter gødning og evt. eftersåning.
Husk at købe frø til reparation af græsplænen og ikke til nyanlægning, så vokser det nye som bare pokker.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-10-08 18:41

Tak for svaret ingelein.