/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pille/Fastbrændsel fyr
Fra : bibsamie
Vist : 3491 gange
500 point
Dato : 11-10-08 12:33

Jeg har et CN 25 KW stokerfyr med en 400 liter stoker, problemet er når jeg kører på tørt fastbrændsel, vælter det ud med, noget der ligner sort baj over alt, der er intet problem når jeg kører på rent pilleforbrug, er der nogen her der vie noget om det problem.

per

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-10-08 12:50

det er ganske enkelt fordi det er vådt brænde du fyrer med. og når du fyrer med brænde, skal du give meget overluft og næsten ingen underluft. du har sikkert ikke et ordentligt reguleringsspjæld til luft, da der jo ikke skal hverken over- eller underluft til når du fyrer med piller, men kun den luft som blæseren giver.
i øvrigt mener jeg, at et sådant kombifyr er alt for uøkonomisk. du vil få mere ud af at vælge rent pillefyr og så fyrelidt i en brændeovn ved siden af.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-10-08 13:13

trimare46

som jeg skrev er problemet at jeg netop fyrer med tørt brænde og den gør de alligevel, som du skriver kører blæseren når jeg fyrer med træpiller, men der kan ikke reguleres noget luftspjeld, jeg vil mene at NC maskinfabrik ikke fremstiller fyr der ikke virker, gider du se på www.nc.dk

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-10-08 13:14

www.cn-maskinfabrik.dk

hedder den

per

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-10-08 14:26

Det er ilt mangel der er snakke om, for forbrændingen er ikke korrekt hvis du siger med garanti at brændet er tørt.

Og helt korrekt så skal du have to luft spjæld til både primær og sekundær luft.
Foroven og forneden i kedlen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-10-08 18:02

Det er kondenseret tjære.

Det skyldes for lav temperatur i brændkammeret , og/eller for lidt luft til forbrændingen.

Man må forstå at ordentlig forgasning og udbrænding af træ kræver høj temperatur og riglig luft.
Det duer ikke at knibe på luften for at det skal brænde langsommere.
Forbrændingshastigheden skal i stedet styres med mængden man indfyrer.

Lidt på ad gange og fuld knald på hver gang.

Det kræver en betydelig arbejdsindsats at fyre ordentlig med brænde.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-10-08 18:17

transor

har du nogen ide om hvorledes man får tilført luft som du tidligere beskrev. eller hvem der kan lave det på mit fyr.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-10-08 18:19

transor

har lige læst at CN har lavet en konstruktion de kalder sodblæser, er det noget der kunne hjælpe ???

per

Accepteret svar
Fra : amlupo

Modtaget 500 point
Dato : 11-10-08 18:33

Har selv et "kombi fyr" der fungerer rigtig udmærket med både stoker og fastbrændsel. Der er monteret iltstyring på, så det hele kører automatisk som beskrevet på CNs hjemmeside. Når der fyres med fast brændsel falder ilt procenten og så stopper stokeren og når brændet går ud stiger ilt procenten og stokeren starter gradvist igen. Blæseren regulerer trinløst og automatisk alt efter iltprocent, ydelse og kedel temperatur. Hvis det soder med tjære osv ved fyring med fastbrændsel kan det være fordi du har for lidt varme forbrug. Så regulerer fyret (hvis det styre ligesom mit) ned for ydelsen og dermed luften og problemet opstår. Du skal ikke fyre med fastbrændsel hvis ikke der er et godt forbrug af varme, feks min 50 procent ydelse på fyret. Det kan godt være det kun er tilfældet om vinteren når det fryser godt, især hvis dit fyr er lidt overdimensioneret i forhold til huset. Mit fyr er også 25kw og varmer ca 300 m2 gl stuehus op med dårlig isolering så der er godt forbrug af varme det meste af året.

Mvh Martin

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-10-08 19:36

amlupo

der har du nok fat i noget, for forbruget har kun været på ca 30% jeg har et fyr tilsvarende i en anden ejendom blot på 40 KW der er det samme problem om sommeren, men hvorledes tror du det hænger sammen med at der ikke kan justeres under og overluft til brændkammeret, kan den elektroniske styring kompensere for dette.

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 11-10-08 19:37

amlupo

jeg har aktiveret fabriksinstillinger uden at kalibrere ilt sonden !!!!!!

per

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 11-10-08 20:49

På mit fyr sidder stokeren i bunden af kedlen som er ca 120 cm høj. Over stoker brændehovedet ligger en rist som jeg kan fyre ned på fra toppen. Eneste luftkilde er lufthullerne i brændehovedet. Så ja, jeg tror din styring må kunne tilføre luft nok hvis ellers den bliver programmeret/justeret til det. Det laver jo bare ikke om på at det ikke nødvendigvis køre godt før der er et godt/større varmeforbrug. Eneste faktor jeg kan stille på mit fyr er iltprocenten. Hvis brændslet skal brændes mere inden stokeren fyrer nyt ind skal iltprocenten sættes op. Hvis der skal justeres andet skal en chip i mit fyr opgraderes / omprogrammers. Har fået en ny opgradering som alm service (dog uden at kunne mærke nogen ændring) Ved ikke hvordan din styring er og hvilke parametre du kan stille på, men der må da kunne justeres på noget der ændre forbrændingen. Den bedste at spørge må jo være en tekniker/smed hos producenten der har været med til at lave styringen til dit fyr, de giver vel gerne råd og vejledning til at justere deres fyr for at få tilfredse kunder der kan anbefale deres fyr

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-10-08 10:31

Ilt sonden skal altid kalibreres inden den er monteret, da der ellers vil komme en fejl måling. Hvis jeg kalibrerer min ilt sonde i monteret tilstand(den er monteret i skorstensrøret umiddelbart efter kedlen) får jeg faktisk en kalibreringsfejl.

Jeg har dog fået nyt software i min styring der gør at jeg lettere kan køre med lav ydelse. Jeg kan faktisk gå helt ned i 1 %, mne så kører den ikke ret godt. Da begynder den faktisk at sode til pga iltmangel. Så jeg har sat den til min 5 % og den går derefter over i pausefyring.

Godkendelse af svar
Fra : bibsamie

Dato : 19-10-08 18:04

Tak for svaret amlupo.

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 19-10-08 18:07

Det var så lidt