/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Klorin - tøj
Fra : Camilla100
Vist : 8623 gange
100 point
Dato : 10-10-08 14:02

Hejsa

Jeg har en hvid yndlings bh, som har set hvidere dage. Kan man putte den i klorin, eller går den i stykker?

... hvis man kan bruge klorin, skal man så blande det i vand eller...hvor koncentreret skal det være?

Mvh. Camilla.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-10-08 14:40

Du kan blege bh'en hvis den er af 100% bomuld, er der nylon i, bliver den grålig/gullig

Klorinen skal fortyndes, mon ikke blandingsforholdet står på flasken??

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 10-10-08 14:48

mine hvide bh'er har jeg gjort kort proces med, da jeg ikke kan klare den der grågrumsede (limpopoflod, hø) kulør.
efter at have prøvet snart sagt alle "gode" ideer opgav jeg og har i stedet brugt dylon farve til kunststof. det bliver bare flot.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-10-08 14:59

Det er ret afgørend hvad den er lavet af.

Hvis det er helt af syntetisk materiale ( nylon , acryl) vil den kunne tåle at ligge i klorin.
Dette materiale er ikke hvidt "fra naturens hånd" . Den hvide farve kan være opnået ved at blande forskellige andre, og en af dem risikerer du bliver bleget væk. Så får den en sjovere farve, ikke nødvendigvis grim.

Hvis der er bomuld i, vil det i længden blive mørt af klorin. Men en enkelt behandling en sjælden gang imellem tåler den nok.

klorin skal til det brug fortundes stærkt. brug højest 1 dl til 10 l vand. Brug . elssempel 3 l vand i et plastvandfad . vandet ca. 20 °C 1/4 kop klorin i og rør rundt inden du komme tøjet i .

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-10-08 17:16

Jeg ville ikke bruge klorin, husk på at den hvide farve er blandet af andre farver. Køb noget farve og farv den. Du kan tage andre BH'er og trusser med og give dem samme omgang. Så får du "nyt" undertøj.
Fra en der har prøvet alt og også endte med at farve det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-08 18:27

Sort eller pink

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 10-10-08 19:27

Dylon har en affarver specielt til undertøj "Lingeri Whitener" tror jeg den hedder. Jeg har ikke selv prøvet den, men det er da værd at forsøge.

Kommentar
Fra : Desimule

Dato : 10-10-08 19:28

Glemte lige: "Klorin må du absolut ikke bruge!!!"

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-10-08 19:36

Netop, jeg ødelagde selv en hvid skjorte med Klorin

Kommentar
Fra : Camilla100

Dato : 10-10-08 22:26

Tak for alle jeres svar. Hvor køber man det der Dylon?

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-08 22:42

Hej

Citat
Dette materiale er ikke hvidt "fra naturens hånd" . Den hvide farve kan være opnået ved at blande forskellige andre, og en af dem risikerer du bliver bleget væk. Så får den en sjovere farve, ikke nødvendigvis grim.

Kunstmateriale som nylon, Orlon, Acryl og hvad de altsammen hedder er lavet af olie. Farverne er ligesom støbt ind i fibrene, som er en flydende masse, som sprøjtes ud af små bitte dyser og størkner. Man kan ikke ændre dets farve kemisk ved farvning ovenpå fibrene. Men fibrenes kan bleges af sollys og misfarves en smule med alderen. Det er bl. a. vaskemidler, som trænger ind i fibrenes hulrum og giver det grumsede udseende.

Klorin kan bruges til bomuld. Meget fortyndet. Et andet kemisk middel, som er et affarvningsmiddel kan somme tider anvendes, men det kommer helt an på fibrenes beskaffenhed. Desværre er der jo ofte Elastan eller Gummi i både blonder og stof og det har ikke godt af klorin.

Prøv at lægge i blød i stærk vaskemiddelopløsning et par dage. Det hjælper en del på det grumsede.

Man kan have held med farvning - og uheld. Uheld, når ikke alle fibre tager lige godt imod farven.
HUsk at der er forskel på farver: Noget er til Uld og Silke, andet til Bomuld - og noget til syntetiske ting - med undtagelse af nogle kvaliteter- og det står på pakken. Købes hos MATAS og Farvehandlere

Mange hilsner Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : Camilla100

Dato : 10-10-08 23:03

Tak for svaret ingelein.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-10-08 01:43

Fra naturens hånd var i gåseøjne netop fordi disse fibre ikke er naturlige. Det er en tilsnigelse at skrive , at de alle er lavet af olie. Selv om farven er indstøbt i fibrene er den farve alligevel og ikke upåvirkelig af blegende kemikalier.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 11-10-08 11:08

Hej transor
Tro mig, syntetiske stoffer er i dag meget forskellige fra de første nylonskjorter vi havde. Alt efter hvor åbne - eller eventuelt hule fibrene er sprøjtet ud af dyserne, vil de være modtagelige for farvestof udefra. Jeg har prøvet at farve et sæt undertøj fra hvidt til sort. Det blev til sort med hvide syninger og grå blonder.
Jeg har været håndarbejdsdesigner på ugebladene Hjemmet og Hendes Verden i over 20 år - og arbejder stadigvæk med at spinde/strikke/sy/farve, så jeg har prøvet disse ting med en masse forskellige materialer.

Jeg sværger ikke absolut til naturmaterialer til alting. Hver ting til sin tid. Alt vores skiundertøj er 100% syntetisk, materialer som Gore-tex, Kevlar og hvad ved jeg er syntetiske varer, lavet af råstoffet olie.

Der hersker en del tvivl om disse syntetiske fibre og her kommer også kunstfibre ind i billedet. Sidstnævnte er lavet af materialer ligeledes fra plante og dyreriget, men de har bare gennemgået en kemisk proces. For eksempel er Viscose et naturprodukt, men kunstigt "bearbejdet".

Læs mere herom på:

http://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Synthetic_fiber&sa=X&oi=translate&resnum=1&ct=result&prev=/search%3Fq%3Dsynthetics%26hl%3Dda%26pwst%3D1
Mange hilsner Ingelein