/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lednings- gennemføring.
Fra : brinkland
Vist : 2100 gange
100 point
Dato : 10-10-08 00:45

Hej.

Fiat`en trænger til et nyt stereoanlæg.
Skal derfor trække et nyt +kabel fra batteri, ind i kabinen.
Har kigget og kigget og kan ikke finde et hul, hvor kablet kan føres igennem.
Så der skal nok bores et nyt hul.

Er der nogen herinde der har erfaring, med sådan en opgave .
Fiat`en er en Fiat Brava 99.
Og hvad ville det koste og få ordnet på et værksted.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 10-10-08 01:32

Prøv at kigge ude i motorrummet og se om der ikke sidder nogle gummi propper der kan tages ud som går ind i kabinen. Du kan så lave en lille hul i gummiproppen som du kan træke ledningen igennem og ind i kabinen og sætte proppen i igen. Men der må gå ledninger fra motorrummet ind i kabinen. Prøv evt. at finde din sikringsbox og se hvor den får strøm fra. Er det en voldsomt stort anlæg siden du vil have strøm til det direkte fra batteriet? Ellers burde du jo bare kunne bruge det der er trukket til dit gamle anlæg.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 10-10-08 01:59

Det lyder usandsynligt, at det er nødvendigt at trække nyt kabel. Og hvis du endelig skal bruge mega meget strøm, så er der også røde ledninger oppe ved tændingsnøglen som kan levere det. Brug så en polsøger som du kan stikke ind i ledningen, og udvælg dig den som passer dig, det skal vel helst være en som ikke er strøm på når tændingen er afbrudt, - og husk så at indskyde en ekstra sikring, så ikke du brænder det hele af. Men har du prøvet at bruge de ledninger som har leveret strøm til tidligere anlæg.
Hvis ikke du er du`s med det, så hold selv fingrene fra det, det ligesom fornemmer jeg du ikke er.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-10-08 02:06

Jeg syntes det er svært at forstå det med: Hvad det koster på et værksted, -er det kun at få boret et hul, eller er det at få monteret et uautoriseret anlæg, eller??? - Det syntes jeg du skal forhøre ad selv på forskellige værksteder.
Uanset hvem som laver det, er det også vigtigt at ledningsgennemføringer gennem karosseri, udføres med specielle gummigennemføringer.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-10-08 19:55

Ledningen til cigartænderen kan trække en del.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 10-10-08 23:17

Det burde være muligt, at finde en gennemføring et sted i motorrummet. Der skal selvsagt være gummi omkring ledningen ved gennemføringen, men ellers skulle det ikke volde de store problemer selv, at trække en sådan ledning. Placer en sikring så tæt på batteriet som muligt, og overdimensioner den gerne så meget, at den ikke bliver en ekstra varmekilde. Evt. monter den med strips til de originale ledninger, og husk, at vælge en rød kraftig ledning som + og sort (eller brun) som -
så undgår du og evt. andre, at få ubehagelige overraskelser senere hen, og det er let overskueligt.

Godkendelse af svar
Fra : brinkland

Dato : 11-10-08 01:35

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-10-08 02:06

I de moderne biler kan det være svært at finde et sted hvor man kan komme til at bore hul for en ledning. Pas på ikke at bore i noget på enten den ene eller anden side.

Hullet files eller skæres til så der ikke er skarpe kanter , en gummigennemføring sættes i. Den skal være stram , og ledningen fugtes , når den trækkes igennem. Efterfølgende tætnes med karrosserimasse udvendigt.

Husk sikring lige ved akkumulatoen. Brug rigtig ledning beregnet til biler. Den har en mere mekanisk og termisk solid isolering end ledning beregnet til bygningsbrug.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 11-10-08 07:53

Jeg be`r.