/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Pc starter ikke op :-[
Fra : dayworker24
Vist : 592 gange
500 point
Dato : 09-10-08 17:52

Hej. jeg har lige samlet en ny pc og smidt den gamle computer over i et nyt kabinet. Den nye pc fungere upåklageligt, men jeg har haft nogle problemer med at få den gamle flyttet.

Første gang brændte jeg bundkortet af, og jeg har ikke kunne lokalisere en grund. (jeg havde kun 2 stik fra psu'en tilsluttet og ingen andre mærkelige ting)
men så fik jeg mit nye bundkort, og jeg kan stadig ikke få den startet op. Jeg synes jeg har tilsluttet alt som skal tilsluttes, men når jeg tilslutter strømkablet til computeren og tænder på selve strømforsygningen så starter cpu blæseren op, men størmforsygningens blæser starter ikke. Og der kommer intet billede eller noget.
Har i nogle ideer til hvad det kan være ?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 09-10-08 18:05

bag på nogle pcèr er der 4 lamper der lyser grønt eller rødt af dem kan du læse fejlen ved at se i manuellen til bundkortet.
ellers vil jeg gette på cpuen er brændt ad.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 500 point
Dato : 09-10-08 19:06

Har du monteret bundkort med bøsninger af metal, så tjek at der ikke er kortslutning,
mellem chassis og bundkort.

De små ledninger ud til fronten af pc skal sidde rigtigt, on/off, reset osv

mvh klaudi

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 09-10-08 19:19

Afgiver den nogle lyde? Hvis den afgiver "beep" lyde så er det nærmest som en slags morsekode. Man skal lægge mærke om det er lange beep, korte beep og hvormange af dem og så kan man slå op i en tabel og se hvad der er galt.

Hvad med strømforsyningen? Du skriver at cpu blæseren starter op...men ikke blæseren i strømforsyningen. Det virker ulogisk. De burde begge køre. Har du prøvet med en anden strømforsyning? Hvis den på en eller anden måde er brændt af og giver forkert strøm så kunne det være problemet.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 09-10-08 21:28

Hej. Jeg kan se at jeg var lidt hurtig til at spørge.
Jeg ved at cpu, ram ikka er brændt af, og jeg fik startet en anden pc op med strømforsygningen (dog var der ikke det lille 4 pin stik i computeren (da bundkortet var af ældre model)

Men Klaudi du snakker om kortslutning. Hvordan kan jeg vide om der er kortslutninger imellem kabinet og bundkort? Og kan det være derfor det andet brændte af?

Ps. Der er ikke nogen lamper bag på computeren og den afgiver ikke nogen lyde iform af ram fejl eller ligende, og jeg har tjekket pwr ledning og restart ledning, men de skulle sidde som anvist i manualen. Jeg har også lavet 2 computere før uden problemer, og derfor det undre mig lidt hvordan jeg kunne brænde den anden computer af

Men glæder mig til at få svar.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 09-10-08 21:43

Pil bundkort ud og lav en fuglerede opstilling.
Læg bundkort på et stykke isoleret materiale og sæt det forskellige på, virker det på den måde
tyder det på en kortslutning.

Hvis det er metal bøsninger du har brugt, kan en eller flere af dem risikerer at danne forbindelse med chassis, så har du en kortslutning, og et afbrændt bundkort.

mvh klaudi

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 10-10-08 18:50

Hej. Problemet var at bundkortet rørte kabinettet så det var en dyr lektie, men nu er det over.

Men kan jeg så ikke bruge det nye kabinet til noget?
Er det lige til at smide ud?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 10-10-08 19:38

Det må da kunne la' sig gøre at montere det uden at det rører chassis!?

Ellers kan du bruge til dette:
http://peecee.dk/upload/view/134731

mvh klaudi

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 10-10-08 21:10

En af mine venner ville selv bygge en PC og han monterede motherboardet direkte på kabinetet uden at bruge de specielle bundkortskruer som der følger et billede af her:

http://www.cybergooch.com/tutorials/images/buildsystem/IMG_6805.jpg

Han kunne ikke få sin pc til at virke og brændte motherboardet af.

Jeg kan ikke forestille mig en producent laver et kabinet hvor man ikke kan montere motherboardet uden at det kortslutter.

Du har vel forhåbentlig brugt de der specielle skruer.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 12-10-08 00:25

De skruer fik jeg ikke med, men jeg tror at en af mine venner har nogle ekstra til at ligge (kom jeg lige i tanke om)

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 17-10-08 17:43

Tak for svaret Klaudi. Det var bare perfekt. Så lærte jeg da lidt der

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 17-10-08 18:18

Velbekommen