/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
codec
Fra : granner01
Vist : 543 gange
300 point
Dato : 09-10-08 15:12

Jeg har fået et nyt digitalt videokamera, et Sony DCR-SR35E.

Det er installeret og alt er OK, men så kommer det store spørgsmål:

Hvilke codec skal jeg downloade for at få fuld udbytte af mit kamera?

Jeg har DivXplayer og Gom player, hvilket program vil i foretrække?

Jeg skal kunne redigere mine film, så hvilke cotec?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 15:36

Citat
Hvilke codec skal jeg downloade for at få fuld udbytte af mit kamera

Hvorfor tror du har brug for nogen ????

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-10-08 15:55

Fordi jeg forsøger at læse instruktionen på en medfølgende CD. Der er et filmklip der beskriver hvordan man gør. Jeg bruger Gom player og når jeg klikker på et filmklip, så siger den at den mangler codec. Jeg klikker og kommer til en codecside.

Jeg har forsøgt at finde den, men kors hvor er der mange at vælge imellem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 16:02

Den fortæller dig vel HVAD det er den mangler....

Og hvad specielt er der ved Gom Player - bare brug en anden - den læser åbenbart ikke de codecs du har.....

Kræver optagelserne codecs ligger de på CDen..... (måske ikke nyeste version men et der er brugbart)

Hvilket format optager du i ????

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-10-08 16:26

Ja Refi jeg er i fuld gang med at finde ud af hvilket format mit kamera bruger/optager i.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-10-08 16:31

I manualen står der at jeg optager i MPEG2-PS. Jeg har en harddisk i kameraet på 30 GB.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 16:42

Det burde ikke behøve codec medmindre det komprimerer....

men ellers er der codecs her
http://3d2f.com/tags/mpeg2/ps/decoder/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 16:51

Du er nok nødt til at SE det via kameraet eller konvertere til et format dit behandlingsprogram kan klare.....

Denne kan konvertere mpeg-2 ps (Program Stream)

http://www.download.dk/index.asp?Kat=multimedie&subkat=filmredigering&prog=20536&program=WinAVI%20Video%20Converter

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-10-08 17:17

Dit første forslag var jeg inde på og programmet var dyrt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-10-08 17:28

Ja - men du har ikke de store muligheder....

Der er IKKE mange afspillerere der kan klare formatet UDEN konvertering....

Er der ikke en afspiller med på CDen.... ?????

PS...

PS3 kan afspille mpeg-2 ps

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-10-08 18:05

Prøv nu liiige CCCP codec pakken:

http://www.cccp-project.net/

Tjek først liige ..om du har irrelevante 'pakker' liggende?
...med Insurgent programmet:

http://www.cccp-project.net/download.php?type=cccpi

..som du finder på samme side

Ved at installere CCCP-codec pakken får du desuden ZPlayer.exe med i 'hatten'. Det er efter min mening den bedste FILM/CLIP fremviser, med mindst muligt 'resurceforbrug'

CCCP er et OpenSource 'project' fra USA

</MOLOKLYLE>

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 09-10-08 18:58
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-10-08 19:16

Nu har jeg slettet Gom player og har kun DivX installeret. Jeg har ikke haft tid til at køre film fra kameraet ind på min PC, og det får jeg først i morgen.

Så i morgen vil jeg prøve at få filmene ind, så jeg kan redigere dem. Jeg vender tilbage i morgen.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-10-08 21:43

VLC Player klarer alt uden ekstra codex http://www.pcworld.dk/download/56/1434

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 09-10-08 21:44

ups der sku stå codec

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-10-08 10:28

Efter at jeg har slettet Gom Player, så har VLC player overtaget. Nu kan jeg se videoklippene uden codec. Men jeg har ingen lyd på. Lydsporet kører, men jeg får ingen lyd i højtalerne. Surt og dybt mystisk. Min PC er ikke 1 år gammel endnu og den var ikke billig at bygge.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-10-08 11:05

Citat
Jeg skal kunne redigere mine film, så hvilke cotec?

Nu vender du selv hele spørgsmålet til BLOT at afspille....

Hvad er det du vil med dine egne optagelser...

Skal de redigeres hjælper de nuværende krumspring INTET....

En afspiller er det MINDSTE problem...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-10-08 11:56

Refi

Nu har jeg overført filmklippene og jeg har besluttet at skrotte den instruktionsvideo som forlanger codec. Det kan da ikke være så svært at finde ud af det selv.

Filmklippene kan vises og der er lyd på, så problemet er der kun ved den medfølgende DVD, som jeg smider ud.

Og når jeg skal til at lægge musik på mine filmklip, klippe den sammen o.s.v., så kan jeg altid spørge her på Kandu. Jeg har jo aldrig prøvet at arbejde med film.

Et spørgsmål du måske kan svare på er: Jeg kan konvertere mine mpg film til .wmv, er det et bedre (bredere) format. Virker det til flere medier?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-10-08 12:07

Nej...

mpeg2 (DVD) er gængs på/i ALLE redigeringsprogrammer og afspillere (også den i stuen)
Avi ligeså (men normalt dårligere kvalitet)

Sådan i meget grove træk.....

Rent teknisk findes der konverteringsprogrammer til alle formater - men de er absolut ikke lige gode og enhver konvertering forringer kvaliteten - men KAN være nødvændig...

Så skal du redigere dine videoer i en god kvalitet er det svært at komme udenom "tegnebogen"

http://www.videoviden.dk/videoformater.htm

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 300 point
Dato : 10-10-08 12:14

Dit problem !!!!

Du HAR mpeg2 filer men det er PS filer (streamed) - derfor undgår du ikke en konvertering med mindre du bruger kameraet som afspiller (eller en af de få afspillere der kan klare formatet)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-10-08 12:24

Tusind tak Refi, så fatter jeg det. Jeg har endnu ingen planer om at se filmklippene på mit TV, jeg har en stor skærm, ellers kan jeg bare trække en ledning fra min PC til mit TV.

Jeg beholder mine filmklip som mpg filer og jeg vil begynde at se på hvilke muligheder jeg har for redigering.

Og selvfølgelig vil jeg købe et program når jeg for alvor skal optage film af børnebørn og anden familie. Foreløbig skal jeg lige lære at bruge det videokamera.

Hvis jeg løber ind i problemer, må jeg så skrive direkte til dig?

Godkendelse af svar
Fra : granner01

Dato : 11-10-08 16:12

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-08 16:16

Citat
Hvis jeg løber ind i problemer, må jeg så skrive direkte til dig?

Du er velkommen til at sende en PM hvis du løber "tør" for point....