/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Månens beskytter?
Fra : .smash.
Vist : 451 gange
100 point
Dato : 09-10-08 10:48

Hej allesammen!

Jeg ville lige høre om der er nogle af jer der er stødt på en religion eller en mytologi hvor der er tale om en "beskytter af månen" eller noget i den stil.

Glæder mig til at høre fra jer.

Glen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-08 11:02

Er det noget i denne stil du tænker på

Citat
Alako

Navnet stammer fra finsk: Alahuu = aftagende måne. Højeste gud hos sigøjnerne og hersker over månens rige. Når hans fjender går til angreb og forsøger at afsætte ham, aftager månen, men når han slår tilbage, tager månen til og kulminerer med sejren under fuldmånen. Hans hovedmodstander er Beng.

I ældre tid blev Alako indentificeret med månen, som beskytter og frelser af sigøjnerne. Alako vågede over dem og tager deres sjæle med til månen, når de dør. De mente at i nær fremtid ville Alako vende tilbage og føre sigøjnerne tilbage til deres mistede hjemland.

http://www.research.anikaeibe.dk/Sigoejnere.html

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-08 11:09

Citat
Er gudeslægten vanernes høvding. Hans bror er Gilling. Han er far til Rind og morfar til Vale.
Hans mænd beskytter solen og månen mod Skall og Hate. Han kaldes også aftenrødens alf. Hans navn betyder tvilling.

http://www.roennebech.dk/mytologi/my_lex_a-k.html#Billing:

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 09-10-08 11:20

Fandt dette på en hjemmeside over gudinder. Måske nogte du kan bruge.

Diana
Trefoldig romersk gudinne. Hun er månens klare jomfru, himmelens dronning, det spede skjæret av det som er skapt.
Den unge pike, menstruasjonen.
Hun er månens beskytter og skaper av alt liv på jorden.
Hun lever i de dype eikeskogene i den hellige månegrotten hvor hun beskytter, helbreder og gjenoppbygger.
Hun er innvielsen. Hun er unnfangelse. Hun er fødselen, spedbarna, trærne, blomstene, dyrene og livet.
Hun er den vise, modne kvinne som i skogens skjød gir livet næring fra sitt bryst.
Diana, den ville urkvinnen, skogens sjel, jegeren. Hun er mørket. Hun er villskapen. Hun er jordens dype måneskjød.
Hun er heksenes dronning.
Hun heter Artemis på gresk, og som skogens beskytter er hun Dea Abnoba og Dea Arduenna.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-10-08 11:23

HUGO-BØRGE

Kunne du ikke lige lægge et link til dine oplysninger ??

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 09-10-08 12:36

Hej ANS

Jeg kunne ikke huske hvordan jeg fandt, så det tog lidt tid.
her er inket:

http://www.geocities.com/pittja/gudinner2.htm

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : Piela

Dato : 27-12-08 15:42

I nordisk mythology er der to heste der henholdsvis trækker solen og månen... den der trækker solen hedder vist Skinfaxe og den der trækker månen Rimfaxe... ved ikke om de kan kaldes beskyttere... selvom i det de trækker disse to himmellegmer forhindre de dem i at blive ædt af to ulve som jeg ikke husker navn på. Skall og Hate lader det til i følge ANS der har en forklaring der passer med dette.