/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Indbo ved PC tyveri?
Fra : SpørgeJohnny
Vist : 870 gange
200 point
Dato : 09-10-08 00:14

Min bærbare er blevet stjlet af en eller anden da jeg sad på en bænk inde i byen i dag. Den var ihvertfald væk lige pludseligt. Dækker min indbo i sådan en sag? Eller er det min egen skyld at der er en svag sjæl der ikke kunne styre sig fordi jeg var uopmærksom?
Nu var den ikke så dyr, så det betyder ikke alverden, men alligevel.. sikke en nar.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 09-10-08 01:24

Indholdet kan nu være særdeles kostbart, som f.eks bankoplysninger. Koder til købte programmer kan nu også sprede sig på nettet.
Men håb på at tyven formaterer eller sletter alt andet end styresystemet.

Som udgangspunkt dækker en indboforsikring ikke hvis der ikke har været tilråb ved tyveri på åben gade.

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 09-10-08 04:39

Min pung, taske mobil og lign. inkl. min bærbare blev stjålet for et års tid siden i et supermarked, fra min indkøsvogn, og det blev dækket af min indbosforsikring, helt ned til de 2 lottokuponer som jeg havde i min pung, så jo, den bliver sandsynligvis dækket.. Du har ihvertfald ret til det. Dog skal det siges, at ved nogen forsikringsselskaber skal man registrere når man køber en bærbar, altså at du har en. Ved andre skal du betale ekstra for sådan en dims ss Håber at du kan bruge svaret.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-10-08 06:22

Der er tre hovedprincipper ved "tyveri":

Simpelt tyveri = Ingen tegn på indbrud = Ingen dækning. Man kan have "glemt" noget, som efterfølgende er blevet stjåldet. Man får stjåldet noget, men opdager det ikke i gerningsøjeblikket.
... opdages tyveriet i gerningsøjeblikket (typisk lommetyveri) og man gør "anskrig", vil der være dækning!

Indbrudstyveri = Der er synlige tegn på indbrud = Dækning. Forsikringen dækker - med eventuelle begrænsninger i særligt tyverifarlige effekter - med max summer.

Tyveri under trusler/vold (røveri) = Dækning.

Alt tyveri skal anmeldes til politiet. Dette er hovedreglerne for en familie/indboforsikring!

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-10-08 07:54

Ud fra det du skriver DÆKKER DIN FORSIKRING IKKE.

hawaii7

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 09-10-08 08:15

Jøsses KlogeÅge. Du svarer så kvikt og indiskutabelt, så man skulle tro du havde en aktuareksamen. Måske Cand. Act

Men det aflæses dog hurtigt i dine øvrige svar, at det har du ikke LOOL højest en middelmådig 9. klasse Så ud fra dette, ville jeg spørge hos mit forsikringsselskab vedr. den stjålne bærbare pc, og ikke forlade mig på dit Jepardy.

Hawaii.......Cand. Jep. Ardy

Kommentar
Fra : Trille7

Dato : 09-10-08 09:12

Må da lige give klumme helt ret, men der er jo bare nogen der skal svare noget bare for at svare.. Men den er jo blevet stjålet, og han skriver jo ikke at han forlod den..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-10-08 09:30

Der er forskel på forsikringer på det punkt. De dyreste dækker som regel også bedst.

Mest almindeligt er at tabte eller glemte ting ikke erstattes.

Men lommetyveri eller tricktyveri dækkes. Det med anskrig kan ikke gælde den slags, som man først opdager senere.

Med en bærbar på en bænk, er man mest tilbøjelig til at tro at den er glemt.
Men dt kan jo også være et tricktyveri.

Godkendelse af svar
Fra : SpørgeJohnny

Dato : 09-10-08 22:31

Tak for svaret LuffeA.