/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
eksempler på brand
Fra : troldenesdhb
Vist : 780 gange
100 point
Dato : 08-10-08 22:00

pga fjernsyn, ladere olign søges.

Evt statistik der omhandler brand forårsaget af Elektriske apparater.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-10-08 22:04
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-10-08 22:12

Her er nævnt en top ti liste, men ikke antallet

http://www.falckmagasinet.dk/brandarsager

Du kan også skrive og spørge Dansk Statestik

http://www.dst.dk/OmDS/Bib/spoerg.aspx

hvis du ikke får et præcist svar

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-10-08 22:58

Da jeg var på kursus i brandslukning, fik vi oplyst, at de hyppigste brandårsager i hjemmet er:

TV-apparater
Kaffemaskiner
Omformere (dem der sidder gemt væk i forb. med de 12 volt spotlamper der er indbygget i lofter, skabe o.s.v.)

Og når det går galt, er det for de to førstes vedkommende når apparaterne kun er slukket på on/off knappen på apparatet og kontakten på væggen stadig står på "on"

Den sidste, omformerne er grundet stor varmeudvikling....så de smelter ned og hvis de så er anbragt på brændbart materiale eller i nærheden af, så starter en brand.

I øvrigt bør man altid slukke på netkontakter og ikke kun på el-apparater....både for at spare strøm, men også fordi det er on/off kontakterne på apparatet der er synderen....når de bliver lidt slidte "arbejder/vibrerer" komponenterne i dem fordi de påvirkes af den strøm der er koblet til....og det udvikler den varme der får det til at gå ild i dem.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-10-08 23:26

Fem stjerner fra mig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-10-08 12:24

Jeg har også været på brandkursus og et godt råd fra en brandmand var, at støvsuge sit fjernsyn inden i.
Det var ofte en kombination af strøm, gammelt TV og en masse støv inde i fjernsynet som gav et godt brandmiljø.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-08 12:37

Iflg. dette link er hver 5. brandulykke forårsaget af el-apparater/installationer

Hvor ofte er el skyld i en brand?

Hvert år må brandvæsenet rykke ud til 10.000 brande. Det vurderes, at omkring hver femte af disse brande er forårsaget af elektriske installationer eller apparater. Selvom det samlede antal brande er faldende, er antallet af elbrande stigende.

I 2005 døde 87 mennesker på grund af brand. Dansk Brandteknisk Institut vurderer, at ved seks af dødsfaldene var elektricitet årsagen til branden. Brandene opstod på grund defekt eludstyr, for eksempel defekt fjernsyn eller en væltet lampe.

Ud over alvorlige dødsfald koster brande hvert år mange penge. Ifølge Forsikringsoplysningen udbetalte forsikringsselskaberne i 2004 erstatninger i forbindelse med brande for 2,2 mia. kr. Det tal dækker dog over erstatninger til både private og erhverv. Der blev anmeldt knap 17.700 brandskader på privat indbo og knap 12.300 brandskader på enfamiliehuse.

http://www.bolius.dk/viden/fakta/sikkerhed-og-sundhed/personsikkerhed/tjek-dine-elinstallationers-brandrisiko/

Godkendelse af svar
Fra : troldenesdhb

Dato : 09-10-08 17:38

Tak for svaret Nordsted1.

den gav pote, den med bolighus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-10-08 17:40

Selv tak.... ret skræmmende