/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvorfor er maling så dyr ?
Fra : scootergrisen
Vist : 3681 gange
50 point
Dato : 08-10-08 21:48

Overskiften siger det hele.
Jeg har lige malet et værelse og det kostede 1200kr i maling.

Det kostede 133kroner per liter i den mængde jeg købte.
Hvis man kun vil købe 1 liter så koster den 199kroner bare for en liter hvid maling.

Hvordan kan det være at maling er så dyr ?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-10-08 21:55

Kvalitet, efterspørgsel, udbud og pris hænger sammen - ikke kun ved maling
Hvad maling angåt, så kan jeg kun give dig ret i... at det er dyrt! Sammenlignet med en liter vand
Da flere og flere er begyndt at "stjæle" malerens arbejde, og gør det selv, ja så er det en af årsagerne, men stigende løn-, produktionsomkostninger hjælper også godt på vej.
Glæd dig over veludført arbejde... prisen på maling er "dyr", men det er benzin også blevet de sidste par år, det samme gælder alt andet.
Man kan dog købe billig maling, men det er ikke billigt i længden, da det f.eks ikke dækker ret godt, og man så skal overmale 3-4 gange.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-10-08 21:58
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-10-08 22:07

Danmark er EU's dyreste land, så her er næsten alting dyrere end i andre lande.

Til udendørs brug har jeg haft meget glæde af selv at røre linolie på med farvepigment, så er der maling til ca 50 kr literen, eller trætjære blandet med linolie til træbeskyttelse, måske 75 kr/liter. Men det er en masse ekstra arbejde, linolie er laaaang tid om at tørre, er man ikke meget omhyggelig er der klumper i malingen, den er ikke drypfri som almindelig god maling. Til gengæld lugter linolie godt, det er giftfrit, holder længe osv.

Og som Clan siger, med billig maling fra supermarkedet skal det smøres på flere gange for at dække, gider du male tre gange for at spare 400 kr...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-10-08 22:10

Jeps... men vi har de billigste biler (før afgift)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-10-08 22:24

Jeg har prøvet at købe billig vægmaling , for det første skal du male to gange før det dækker, selv om det er samme farve du maler på.For det andet så åbnede jeg bøtten tre uger senere og da var den øverste tredjedel vand, jeg kunne hælde fra, så dækkede den da lidt bedre.
Det er et spørgsmål om hvor mange pigmenter der er i. Al maling bliver lavet på bestilling fra firmaer, for så mange malingsfabrikker findes der jo heller ikke. Bestiller de en billig maling så kommer der mindre farve pigmenter og mere vand i og en etiket med navn på.
I mit tilfælde hed den Home.

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 08-10-08 22:30

Tænk har testet vægmaling og den bedste var fra A-Z, har selv prøvet den og den var supergod og den er tit i tilbud.

Accepteret svar
Fra : janik

Modtaget 50 point
Dato : 08-10-08 23:09

scootergrisen
det kan jeg godt sige dig..
Jeg kan købe til indkøbs pris og den er 45 til 60 % billiger.
derfor .

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-10-08 23:34

Hej Janik
Det er ikke indkøbspris, det er bare noget du tror.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 09-10-08 08:39

Det kan måske hjælpe at komme sikkativ(spørg en maler) i linolien, så tørrer den hurtigere. Har tidligere brugt det i trykfarver, det var noget der bl.a. indeholdt kobolt, det blev også kaldt kobolttørrelse.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-10-08 09:07

>kj

Det har du helt ret i, med sikkativ tørrer linoliemaling meget hurtigere.

Det jeg ville have frem med mit linolieindlæg var, at man kan godt spare penge (og i øvrigt få fremragende maling ved at blande selv, men det tager tid.

En af mine gamle kolleger tog til Sverige og købte falu-rød til sit sommerhus, under halv pris i forhold til Dk.

Så bor man tæt på Sverige eller Tyskland var det da nok værd at checke priserne der. Er det Tyskland kan man samtidig få øl til arbejdet.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 09-10-08 16:14

Okay altså billig manling har ofte mere vand tilsat.
Det er ligesom juice, jeg har set 2 liters "juice" som indholdte 50% vand og så kan man jo selv købe en liter juice og putte 1 liter vand oven i.

Jeg kan godt huske jeg har set maling bøtter som har stået længe og når de åbnes har de et lag overmalingen som så åbentbart er vand.

Så syns jeg der skulle oplyse hvor meget vand der er i malingen så vi havde noget og gå efter.

Kommentar
Fra : janik

Dato : 09-10-08 23:52

stig54
Det er sku da ikke noget jeg tror det er min indkøbspris

Godkendelse af svar
Fra : scootergrisen

Dato : 11-10-08 17:58

Tak for svaret janik.

Kommentar
Fra : Sarah_29

Dato : 11-11-08 19:50

Hej

Jeg har noget billig maling som jeg arbejder med sammen med nogen. Det er kvalitets maling men til en god pris. Hvis du er interesseret så skriv til mig .

Hilsen

Sarah